Επενδύσεις άνω των 1,6 δισ. ευρώ δρομολογούνται στα ελληνικά logistics με το βλέμμα στραμμένο στην αξιοποίηση της γεωστρατηγικής θέσης της χώρας μας για την προσέλκυση μεγαλύτερων διεθνών φορτίων. Η πολύ μεγάλη ζήτηση για αποθήκες έχει ζεστάνει την αγορά του real estate, βάζοντας μπρος μικρότερα και μεγαλύτερα πρότζεκτς του ιδιωτικού τομέα, αλλά και εμβληματικές υποδομές που δρομολογούνται από την πολιτεία.
HIG: Ολοκληρώνεται σε 18 μήνες το «πράσινο» logistics park στον Ασπρόπυργο
Ακόμα και σήμερα, που εκκρεμούν οι υποδομές στρατηγικής σημασίας, δηλαδή τα εμπορευματικά hubs στο Θριάσιο στην Αθήνα και στο στρατόπεδο Γκόνου της Θεσσαλονίκης, τα logistics είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος κλάδος ως προς τη συνεισφορά στο εγχώριο ΑΕΠ.
Όπως όλα δείχνουν, το 2025, θα είναι ορόσημο για την υλοποίηση των μεγάλων επενδύσεων που βρίσκονται στα σκαριά. Μετά από δύο χρόνια αναμονής, μέσα στο πρώτο τρίμηνο του έτους, αναμένεται η έναρξη των εργασιών για το εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο Ι, από τις ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ – Goldair. Επί του παρόντος, βρίσκεται σε τελική φάση η αδειοδότηση του έργου και αναμένεται η σχετική ΚΥΑ, ενώ αναμένεται και η επιλογή του αναδόχου για την κατασκευή του έργου.
Το προηγούμενο διάστημα, ανακοινώθηκε και η χρηματοδοτική στήριξη του πρότζεκτ, που θα ξεπεράσει τα 250 εκατ. ευρώ, από το αμερικανικό κρατικό fund DFC, καθιστώντας το Θριάσιο Ι μία στρατηγικής σημασίας υποδομή για την εφοδιαστική αλυσίδα, αλλά και μαγνήτη για αμερικανικές εταιρείες.
Όπως αποκάλυψε ο διευθύνων σύμβουλος της Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο (ΘΕΚ), Βασίλης Μαγκλάρας, μιλώντας στο 7ο Συνέδριο Υποδομών και Μεταφορών – ITC2024, οι εμπορικές συζητήσεις για τη μίσθωση των αποθηκών βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη, με ιδιαίτερα υψηλό ενδιαφέρον, καθώς συνδέεται άμεσα με το τρένο, διαθέτει μεγάλες αποθηκευτικές εγκαταστάσεις και βρίσκεται πολύ κοντά σε σημαντικές υποδομές, όπως το αεροδρόμιο και το λιμάνι. Παράλληλα, θα έχει τα «πράσινα» χαρακτηριστικά που το καθιστούν ελκυστικό για μεγάλες διεθνείς εταιρείες, που θέλουν να αναπτυχθούν.
Για την όμορη έκταση των 1.450 στρεμμάτων του ΟΣΕ, γνωστή ως Θριάσιο ΙΙ, η ώρα της κρίσης στην Επιτροπή Ανταγωνισμού φτάνει στις 8 Οκτωβρίου. Η κρίση της ανεξάρτητης αρχής, μετά την εισήγηση επί της διαδικασίας πλήρους διερεύνησης για την κοινή εταιρεία που συνέστησαν Hellenic Train και DAMCO, αποτελεί γρίφο. Η εισήγηση ήταν μεν θετική για να δοθεί το «πράσινο φως» αλλά με αστερίσκους, δεν παύει όμως να μην είναι δεσμευτική. Έτσι, η επένδυση των 561 εκατ. ευρώ παραμένει σε αναμονή.
Σε 18 μήνες το πρώτο Hull Logistics Hub της χώρας
Με γρήγορα βήματα προχωρούν οι διαδικασίες που θα βάλουν σε τροχιά κατασκευής το πρώτο Hull Logistics Hub στην Ελλάδα, τη στρατηγική επένδυση της H.I.G. Capital, που θα προσεγγίσει τα 300 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με τον επικεφαλής της Inventio Edge, Κωνσταντίνο Μπήτρο, τα έργα θα ξεκινήσουν εντός των προσεχών 5 μηνών, με ορίζοντας ολοκλήρωσης τους 18 μήνες από σήμερα.
Ήδη έχει εκδοθεί η πρώτη εκ των συνολικά τριών αδειών που απαιτούνται, με τις διαδικασίες να έχουν ωριμάσει ώστε να εκκινήσουν τα εργοτάξια. Οι εγκαταστάσεις του μοναδικού tri-modal πάρκου της χώρας, στο ακίνητο της πρώην Χαλυβουργίας στον Ασπρόπυργο, θα συνδέουν το παράκτιο μέτωπο με οδικούς άξονες, σιδηροδρομική γραμμή και ένα συγκρότημα ρομποτικών αποθηκών 18 μ., εμβαδού 150.000 τ.μ.
Επίσης, θα κατασκευαστεί γέφυρα που θα συνδέει το βόρειο και το νότιο κομμάτι του πάρκου, ώστε να μην υπάρξει κυκλοφοριακή επιβάρυνση της περιοχής. Οι επαφές με υποψήφιους ενοικιαστές έχουν ήδη ξεκινήσει. Εντωμεταξύ, προχωρά το πλάνο συγχωνεύσεων της Streem Global, βραχίονα logistics της H.I.G., και στις αρχές του 2025 αναμένεται η ενοποίηση με τον όμιλο Βεϊνόγλου, με το νέο όνομα της πλατφόρμας να είναι OB-Streem.
Σημαντικό ενδιαφέρον για τον Γκόνο
Η πιο πρόσφατη εξέλιξη είναι ο διαγωνισμός που προκήρυξε το PPF του ΤΑΙΠΕΔ για τη δημιουργία εμπορευματικού κέντρου στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου στη Θεσσαλονίκη. Η επένδυση, που εκτιμάται ότι θα φτάσει ως και τα 260 εκατ. ευρώ θα λειτουργήσει συμπληρωματικά με το «δίδυμο» πρότζεκτ του PPF στη Φυλή, που επίσης βρίσκεται σε διαγωνιστική διαδικασία.
Η αξιοποίησης της έκτασης των 672 στρεμμάτων, ιδιοκτησίας της ΓΑΙΑΟΣΕ, θα γίνει μέσω παραχώρησης διάρκειας τουλάχιστον 30 ετών. Σύμφωνα με όσα είπε, στο πλαίσιο του ITC2024, ο διευθύνων σύμβουλος της ΓΑΙΑΟΣΕ, Παναγιώτης Μπαλωμένος, δεδομένης της έκτασης του ακινήτου, η εμβέλεια του εμπορευματικού κέντρου θα ξεπερνά τα όρια της Ελλάδας, κοιτώντας προς τα Βαλκάνια και την Ανατολική Ευρώπη.
«Σε 30 ημέρες τελειώνει η α’ φάση του διαγωνισμού και θα ξεκινήσει ο ανταγωνιστικός διάλογος ο οποίος είναι εξαιρετικά σημαντικός για ένα τόσο σύνθετο έργο», είπε. Το ακίνητο του πρώην στρατοπέδου Γκόνου βρίσκεται σε προνομιακή θέση κοντά στον ΟΛΘ και σε απόσταση 3 χλμ. από την Εγνατία Οδό και 500μ. από τη σιδηροδρομική γραμμή. Το νέο hub θα λειτουργήσει ως υποδοχέας επιχειρηματικών δραστηριοτήτων και λειτουργιών εφοδιαστικής αλυσίδας. Λόγω δε της εγγύτητας στο λιμάνι, έχει την προοπτική́ να αποτελέσει έναν «χερσαίο λιμένα», γνωστό ως dry-port.