Με ένα κονδύλι ύψους 14 εκατ. ευρώ ξεκινούν οι εργασίες για την προσωρινή αποκατάσταση της λειτουργίας του σιδηροδρόμου, μετά την τεράστια καταστροφή στη Θεσσαλία, με το συνολικό κόστος των ζημιών να ανέρχεται σε 186 εκατ. ευρώ. Η κακοκαιρία Daniel πνίγει και τη σιδηροδρομική λειτουργία, που ήδη πιεζόταν από το υψηλό ενεργειακό κόστος. Με τον βασικό άξονα Αθήνας – Θεσσαλονίκης κομμένο στα δύο η κίνηση περιορίζεται στο ελάχιστο. Υψηλό είναι το τίμημα για τα εμπορευματικά δρομολόγια, με το Ικόνιο, το Θριάσιο και τον ΟΛΘ να κατακλύζονται από χιλιάδες containers.
Οι εργασίες προσωρινής αποκατάστασης στα 40 χιλιόμετρα από τον Δομοκό ως τη Λάρισα είναι το πρώτο βήμα για να ξαναδούμε δειλά τρένο να κυκλοφορεί από την Αθήνα ως τη Θεσσαλονίκη, σε ενάμιση με δύο μήνες. Οι τέσσερις ανάδοχοι που, με fasttrack διαδικασίες ανάθεσης, θα αναλάβουν τμηματικά τις εργασίες έχουν ως πρωταρχικό μέλημα να κυκλοφορήσει το εμπορευματικό τρένο, μόνο στη γραμμή ανόδου χωρίς ηλεκτροκίνηση, με ταχύτητες που δεν μπορούν να υπερβούν τα 80 χλμ./ώρα.
Το κόστος των 14 εκατ. ευρώ θα καλυφθεί από το τομεακό πρόγραμμα ανάπτυξης του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, εντασσόμενο στον άξονα «Πρόληψη και Διαχείριση Κινδύνων». Εν συνεχεία, θα ξεκινήσουν οι εργασίες πλήρους αποκατάστασης του κλάδου της ανόδου, για την οποία θα απαιτηθούν περίπου έντεκα μήνες. Όταν θα είναι έτοιμος και η κυκλοφορία των τρένων μετακινηθεί εκεί, θα γίνει πλήρης αποκατάσταση της καθόδου για διάστημα επίσης έντεκα μηνών. Αυτό μαθηματικά οδηγεί σε τουλάχιστον δύο χρόνια για να ξανατρέξει το τρένο με ασφάλεια στο δίκτυο της χώρας.
Υπό «πίεση» η Hellenic Train
Ο επί της ουσίας μηδενισμός των δρομολογίων στον βασικό σιδηροδρομικό άξονα φέρνει σε αδιέξοδο τη Hellenic Train, καθώς περί το 60% του τζίρου της προκύπτει από την κίνηση στο Αθήνα – Θεσσαλονίκη. Η δυσμενής αυτή εξέλιξη, που έρχεται στη συνέχεια μίας πολύ δύσκολης χρονιάς μετά το δυστύχημα των Τεμπών, αλλά και υψηλότατου ενεργειακού κόστους, επιτείνει την πίεση στην ιταλικών συμφερόντων εταιρεία. Είναι χαρακτηριστικό ότι το ενεργειακό κόστος για την εκτέλεση των δρομολογίων από τα 7,15 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση το 2019, εκτοξεύτηκε στα 18,2 εκατ. το 2022.
Η διοίκηση της εταιρείας χωρίς να θέτει -τουλάχιστον μέχρι στιγμής- ζήτημα περιορισμού του μισθολογικού κόστους, ενημέρωσε τους εργαζόμενους πως θα επιδιώξει μείωση λειτουργικών δαπανών. Έθεσε ζήτημα οφειλών από την πλευρά του Δημοσίου, τόσο ως προς την αποζημίωση ύψους 50 εκατ. ευρώ για τα άγονα δρομολόγια, που δεν έχει καταβληθεί τον τελευταίο ενάμιση χρόνο, αλλά και οφειλόμενες αποζημιώσεις για το ενεργειακό κόστος και την πανδημία.
Παράλληλα, βεβαίως, ο ΟΣΕ εκτιμά ότι ανέρχονται σε περίπου 100 εκατ. ευρώ οι οφειλές της Hellenic Train για τέλη χρήσης της υποδομής, επί των οποίων υπάρχει σκληρό μπρα-ντε-φερ. Ο ισχυρισμός από την πλευρά της εταιρείας είναι ότι η αύξηση της χρέωσης για τη χρήση του δικτύου έγινε αφενός μονομερώς και αφετέρου αφορά μία υποδομή που είναι υπό κατάρρευση. Η χρέωση για τέλη χρήσης από 19,4 εκατ. ευρώ το 2019 αυξήθηκε σε 43 εκατ. ευρώ το 2022.