Πέρασαν μόλις περίπου 15 μήνες από την ανακοίνωση της επένδυσης των 140 εκατ. ευρώ από την Aegean για τη δημιουργία μιας νέας τεχνικής βάσης και ενός κέντρου εκπαίδευσης πιλότων και πληρωμάτων καμπίνας στο εγκαταλειμμένο για πάνω από 10 χρόνια υπόστεγο της παλιάς Ολυμπιακής στο «Ελ. Βενιζέλος» και όλα είναι πλέον έτοιμα.
Oι εγκαταστάσεις αναβαθμίστηκαν ριζικά με τη η συνολικής έκτασης 25.500 τ.μ. οροφή να αποκαθίσταται και να τοποθετούνται 5.238 τεμάχια φωτοβολταϊκά πάνελ για να δημιουργήσουν το μεγαλύτερο φωτοβολταϊκό πάρκο σε οροφή στην Ελλάδα με δυνατότητα παραγωγής 3 MW ισχύος, 4,5 GWh ενέργειας σε ετήσια βάση, παραγωγή ικανή να καλύψει το μεγαλύτερο μέρος των ενεργειακών αναγκών των εγκαταστάσεων που βρίσκονται σε λειτουργία.
Ταυτόχρονα, οι χώροι εξοπλίστηκαν με τα πλέον σύγχρονα συστήματα logistics για τη διαχείριση ανταλλακτικών και εξοπλισμού. Η αποθήκη ανταλλακτικών και εξαρτημάτων για τις εργασίες συντήρησης, η οποία καταλαμβάνει έκταση 2.300τ.μ., διαθέτει πρωτοποριακά συστήματα αποθήκευσης και διαχείρισης με στόχο την αποτελεσματικότερη και ταχύτερη διαχείριση των 25.000 και πλέον κωδικών που χρησιμοποιούνται από τους μηχανικούς των υπηρεσιών συντήρησης.
Η νέα Τεχνική βάση διαθέτει δυνατότητα διενέργειας βαριάς συντήρησης και επισκευής αεροσκαφών σε έως και 12 θέσεις συντήρησης, επισκευής και τεχνικού ελέγχου για αεροσκάφη και πτητικά μέσα διαφόρων τύπων και στην ωρίμανση του το δυναμικό της τεχνικής βάσης προβλέπει 500.000 ώρες βαριάς συντήρησης.
Στην Τεχνική βάση πραγματοποιείται κυρίως η βαριά συντήρηση των αεροσκαφών με εργαλεία και εξοπλισμό υψηλής τεχνολογίας στα δομικά στοιχεία και σε όλα τα συστήματα του αεροσκάφους, ενώ παράλληλα, πραγματοποιούνται καθημερινές εργασίες συντήρησης, οι οποίες απαιτούν χρήση υπόστεγου. Στον αυτοματοποιημένο χώρο αποθήκευσης εξαρτημάτων και ανταλλακτικών, οι μηχανικοί δηλώνουν στο ηλεκτρονικό σύστημα διαχείρισης των ανταλλακτικών και των εργασιών συντήρησης ποιο ανταλλακτικό χρειάζονται και μέσω ενός οχήματος, μέσα σε λίγα λεπτά το ανταλλακτικό βρίσκεται στο ράφι τους. Το συνεργείο επισκευής δομικών μερών αεροσκαφών διαθέτει επίσης εξοπλισμό τελευταίας τεχνολογίας για επεξεργασία και κοπή μετάλλων, με μηχανές υψηλότατης ακρίβειας, όπως απαιτείται από τους κατασκευαστές.
Σήμερα μόνο στην τεχνική βάση απασχολούνται περίπου 400 εργαζόμενοι (+ 20% από το αντίστοιχο τεχνικό προσωπικό την 1/1/2023 και + 50% από το αντίστοιχο προσωπικό την 1/1/2019) με στόχο να αυξάνονται κατά περίπου +10% κάθε χρόνο. Αξίζει να σημειωθεί ότι, περισσότεροι από 50 απόφοιτοι της σχολής Μηχανικών της Olympic Air εργάζονται ήδη στην Τεχνική βάση, ενώ τον Οκτώβριο θα ξεκινήσουν να εργάζονται και οι πρώτοι 27 απόφοιτοι από το πρόγραμμα υποτροφιών μηχανικών που ξεκίνησε το 2022.
Πρόκειται για ένα οργανισμό συντήρησης που στην πλήρη ανάπτυξη του και σε βάθος πενταετίας, θα απασχολούνται περίπου 600 έως 700 άνθρωποι.
Το εκπαιδευτικό κέντρο
Μέχρι σήμερα έχουν ήδη εγκατασταθεί 4 προσομοιωτές πλήρους πτήσης (σε συνεργασία με την CAE, η οποία ανέλαβε την κατασκευή, τη διαχείριση και τη συντήρηση των συστημάτων) συμπεριλαμβανομένων δύο Airbus A320, ενός Boeing 737NG και ενός ATR 72-600, με διαθέσιμο χώρο για 3 επιπλέον προσομοιωτές πλήρους πτήσης. Οι προσομοιωτές αυτή τη στιγμή δουλεύουν σε σχεδόν 24ωρη βάση και εκπαιδεύουν πιλότους της AEGEAN, της Olympic Air αλλά και άλλων εταιρειών, εκπαιδεύοντάς τους σε δύσκολα σενάρια. Μάλιστα, οι πιλότοι έχουν τη δυνατότητα να πραγματοποιούν τόσο την αρχική, όσο και την επαναληπτική εκπαίδευση που πραγματοποιείται κάθε 6 μήνες.
Οι προσομοιωτές προσφέρουν πραγματικές συνθήκες πτήσεις, τόσο στο εξωτερικό περιβάλλον, όσο και στο εσωτερικό. Στα «παράθυρα» απεικονίζεται το εξωτερικό περιβάλλον (αεροδρόμιο, ανάγλυφο, ουρανός, καιρικά φαινόμενα), ενώ υδραυλικοί μηχανισμοί κινούν όλο το «πιλοτήριο», ώστε οι πιλότοι να νιώθουν στο σώμα τους τις δυνάμεις της πτήσης.
Το κέντρο εκπαίδευσης πληρωμάτων καμπίνας περιλαμβάνει ένα ομοίωμα του θαλάμου επιβατών του Α320 πανομοιότυπο με πραγματικό αεροσκάφος, με πιλοτήριο, καθίσματα, ντουλάπια, κουζίνες και τουαλέτες. Στα «παράθυρα» μπορεί κανείς να δει διαφορετικά σενάρια εκπαίδευσης για κάθε ενδεχόμενη φάση της πτήσης με αντίστοιχους ρεαλιστικούς ήχους. Η έμπειρη ομάδα εκπαιδευτών του προσωπικού της καμπίνας αναλαμβάνει την αρχική και επαναληπτική εκπαίδευση σε ένα ρεαλιστικό περιβάλλον, ώστε να καλύπτει κάθε πιθανό σενάριο που θα κληθούν να αντιμετωπίσουν.
Το AEGEAN CAE training center στην πλήρη του ανάπτυξη, θα είναι σε θέση να εκπαιδεύει έως και 3.500 πιλότους (42.000 ώρες εκπαίδευσης πιλότων) και να υποστηρίξει τις ανάγκες εκπαίδευσης ακόμη περισσότερων πληρωμάτων καμπίνας.
Μέχρι πρότινος, όλα τα πληρώματά της AEGEAN εκπαιδεύονταν στο εξωτερικό, ενώ μια εκπαίδευση τεσσάρων ωρών απαιτούσε απουσία από τις πτήσεις για δύο ημέρες, γεγονός που οδηγούσε σε επιχειρησιακές δυσκολίες. Σήμερα, το κέντρο καλύπτει πλήρως τις ανάγκες της AEGEAN και κανείς από τους πιλότους και τα πληρώματα καμπίνας δεν χρειάζεται να μεταβεί στο εξωτερικό.
Στο ίδιο οικοσύστημα θα εντάσσεται και η ήδη υπάρχουσα Σχολή Εκπαίδευσης Μηχανικών της Olympic Air, με ισχυρή παράδοση λειτουργίας, αλλά και ο Εκπαιδευτικός Οργανισμός πιλότων της AEGEAN, που λειτουργεί ήδη.
Κώστας Κανακης