Το 2026 ξεκινά η εφαρμογή του συστήματος ETCS στον άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη. Τα τρένα γίνονται πιο γρήγορα, ασφαλή και αξιόπιστα
Η αναβάθμιση του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου εισέρχεται σε καθοριστική φάση. Ο πρόεδρος του ΟΣΕ – Σιδηρόδρομοι Ελλάδος ΜΑΕ, Γιώργος Ιωάννου, ανακοίνωσε ότι το β’ τρίμηνο του 2026 θα ξεκινήσει η σταδιακή λειτουργία του συστήματος ETCS στον κεντρικό άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη, ανοίγοντας τον δρόμο για ασφαλέστερα, ταχύτερα και πιο αξιόπιστα δρομολόγια.
Από τις βραδυπορίες στην υψηλή ταχύτητα
Το νέο σύστημα ERTMS/ETCS (European Train Control System) φέρνει αυτόματη πέδηση, προηγμένο έλεγχο κυκλοφορίας και πλήρη εναρμόνιση με τα ευρωπαϊκά πρότυπα. Σύμφωνα με τον κ. Ιωάννου, η εφαρμογή του θα σημάνει το τέλος για τις βραδυπορίες και τις μονές γραμμές, μειώνοντας σημαντικά τον χρόνο του ταξιδιού Αθήνα – Θεσσαλονίκη, που σήμερα παραμένει δυσανάλογα μεγάλος για μια χώρα-μέλος της ΕΕ.
Η εγκατάσταση του ETCS δεν αφορά μόνο την ασφάλεια. Δημιουργεί και τις βάσεις για υπηρεσίες υψηλών ταχυτήτων, που θα αλλάξουν τον τρόπο μετακίνησης επιβατών, φέρνοντας τον σιδηρόδρομο πιο κοντά στις ανάγκες της σύγχρονης κοινωνίας.
Ο σιδηρόδρομος ως μοχλός της οικονομίας
Ο πρόεδρος του ΟΣΕ τόνισε ότι η χωρητικότητα του σιδηροδρόμου δεν αφορά μόνο επιβάτες αλλά και το εμπόριο. Τα εμπορευματικά τρένα αποτελούν κεντρικό πυλώνα της στρατηγικής για τη μετατροπή της Ελλάδας σε διαμετακομιστικό κόμβο της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.
Η βελτίωση της σιδηροδρομικής υποδομής θα αυξήσει τη συνδεσιμότητα των λιμανιών, θα μειώσει το κόστος μεταφορών και θα ενισχύσει τη θέση της χώρας στον ευρωπαϊκό χάρτη logistics, που αποκτά όλο και μεγαλύτερη σημασία σε ένα διεθνές περιβάλλον γεμάτο γεωπολιτικές ανακατατάξεις.
Το 2026 προδιαγράφεται ως έτος-ορόσημο για τον ελληνικό σιδηρόδρομο. Με την εφαρμογή του ETCS στον άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη, η χώρα κάνει το μεγάλο βήμα για ένα ασφαλές, ανταγωνιστικό και βιώσιμο δίκτυο, που θα εξυπηρετεί τόσο τους πολίτες όσο και τις επιχειρήσεις. Το στοίχημα πλέον είναι η έγκαιρη ολοκλήρωση των έργων, ώστε το όραμα για έναν σύγχρονο σιδηρόδρομο να μετατραπεί σε καθημερινή πραγματικότητα.