Ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης αλλάζει πρόσωπο: Τι προβλέπει η συμφωνία, η διάρκεια, οι κόμβοι και η χρηματοδότηση των 2 δισ. ευρώ
Η Κρήτη αλλάζει εποχή στις υποδομές της: υπογράφεται σήμερα η σύμβαση παραχώρησης για το μεγαλύτερο και πιο κομβικό τμήμα του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), που ενώνει το Ηράκλειο με τα Χανιά.
Πρόκειται για ένα από τα πιο σημαντικά και σύνθετα έργα οδικής υποδομής στην Ελλάδα, με συνολικό κόστος κοντά στα 2 δισ. ευρώ και διάρκεια παραχώρησης που φτάνει τα 35 έτη.
Τι περιλαμβάνει το έργο – Οδικός άξονας «νέας γενιάς»
Το νέο τμήμα του ΒΟΑΚ, μήκους 157,5 χιλιομέτρων, σχεδιάζεται με:
-
Δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση
-
Λωρίδα έκτακτης ανάγκης (ΛΕΑ)
-
Σήραγγες και ανισόπεδους κόμβους
-
Πλήρη διαχωρισμό κατευθύνσεων και συστήματα σύγχρονης διαχείρισης κυκλοφορίας
Το έργο εκτείνεται από τα Χανιά έως το Ηράκλειο και θα υλοποιηθεί σε φάση μελέτης και κατασκευής που εκτιμάται να διαρκέσει έως πέντε χρόνια.
Χρηματοδότηση: Ταμείο Ανάκαμψης και κρατικοί πόροι «σφραγίζουν» την υλοποίηση
Η δημόσια συμμετοχή ανέρχεται σε 693 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων:
-
200 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης
-
493 εκατ. ευρώ από εθνικούς πόρους
Επιπλέον, προβλέπεται πρόσθετη χρηματοδότηση 99 εκατ. ευρώ για την κατασκευή του υποέργου Κίσσαμος – Χανιά, το οποίο περιλαμβάνει και τη σύνδεση του ΒΟΑΚ με το αεροδρόμιο Χανίων μέσω νέου ανισόπεδου κόμβου.
Η παραχώρηση, οι εταιρείες και η λειτουργία
Η υλοποίηση και λειτουργία του έργου θα γίνει από δύο εταιρείες ειδικού σκοπού που έχει συστήσει η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, με βάση τη σύμβαση που υπεγράφη μεταξύ των εταιρειών «Δικταίον Παραχωρήσεις» και «Δικταίον Λειτουργία».
Η τελευταία θα αναλάβει τη λειτουργία και συντήρηση του έργου, με συνολικό κόστος:
-
18,6 εκατ. ευρώ για την περίοδο μελετών
-
347,8 εκατ. ευρώ για την περίοδο λειτουργίας
Τα ποσά είναι υπολογισμένα με τιμές βάσης Ιανουαρίου 2023 και περιλαμβάνουν ΦΠΑ και ενδεχόμενες προαιρετικές επεκτάσεις.
Το έργο δεν αποτελεί μόνο ένα ακόμη οδικό project – είναι δομικό στοιχείο βιώσιμης ανάπτυξης για την Κρήτη, με άμεση επίδραση στη συνδεσιμότητα, την οδική ασφάλεια και τον τουρισμό.
Η σύμβαση παραχώρησης σηματοδοτεί την απαρχή μιας νέας εποχής για το νησί, με τον ΒΟΑΚ να αποκτά επιτέλους τις προδιαγραφές ενός σύγχρονου ευρωπαϊκού αυτοκινητοδρόμου.
Διαβάστε επίσης: ΒΟΑΚ: Στα 792 εκατ. ευρώ η χρηματοδοτική συμβολή του δημοσίου στην παραχώρηση