Γιατί αυξάνονται τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια: Η χρήση του MGO αποτελεί βασικό παράγοντα για την αύξηση του κόστους
Η πρόκληση της πράσινης μετάβασης και οι αυξημένες τιμές καυσίμων οδηγούν σε επικείμενες αυξήσεις στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια από την 1η Μαΐου, με την πολιτεία και τον κλάδο να αναζητούν λύσεις που δεν θα επιβαρύνουν υπερβολικά τους επιβάτες.
Ακτοπλοϊκά εισιτήρια: Λύση στις αυξήσεις αναζητά η κυβέρνηση
Πηγές από το υπουργείο Ναυτιλίας, ανέφεραν ότι πέρυσι οι αυξήσεις σε σχέση με το 2023 ήταν κοντά στο 1% επισημαίνοντας ότι ο ολικός ναύλος (σσ περιλαμβάνει κρατήσεις και ΦΠΑ) στα 24,9 εκατομμύρια εισιτήρια που κόπηκαν, διαμορφώθηκε στα 27,23 ευρώ, με αύξηση 1,1% σε σχέση με το 2023.
Τόνισαν ωστόσο, ότι το θέμα της τιμής της αύξησης του εισιτηρίου, λόγω διαφορετικής χρήσης καυσίμου, συνεχίζει να εξετάζεται με τα συναρμόδια υπουργεία, ενώ παράλληλα ανέφεραν ότι η στενή συνεργασία με την Επιτροπή Ανταγωνισμού συνεχίζεται ενόψει του καλοκαιριού, προκειμένου να διαπιστωθεί εάν κάποιες εταιρείες χρησιμοποιούν τη δεσπόζουσα θέση τους στην αγορά, αυξάνοντας τις τιμές.
Επεσήμαναν επίσης ότι η χρήση του διαφορετικού καυσίμου δεν θα επιφέρει αύξηση στην τιμή του εισιτηρίου σε όλα τα πλοία, αφού τα ταχύπλοα καταναλώνουν ήδη το συγκεκριμένο καύσιμο, ενώ άλλα που δραστηριοποιούνται σε κοντινότερες αποστάσεις δεν το χρησιμοποιούν.
Πάντως από την πλευρά τους οι ακτοπλόοι έχουν καταθέσει συγκεκριμένες προτάσεις προκειμένου η αύξηση αυτή να μην περάσει στον επιβάτη ενώ αναμένουν τη λήψη σχετικών πρωτοβουλιών.
Γιατί αυξάνονται τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια
Το MGO (Marine Gas Oil) είναι ένας τύπος εξευγενισμένου ναυτιλιακού καυσίμου χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο και καθαρότερο από τα υπολειμματικά καύσιμα όπως το βαρύ μαζούτ (HFO) αλλά πιο ακριβό. Λόγω της εφαρμογής του FuelEU Maritime, το καύσιμο αυτό συμμορφώνεται με τους διεθνείς κανονισμούς, ιδίως αυτούς που ορίζει ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (ΙΜΟ), ενώ χρησιμοποιείται συχνά σε περιοχές ελέγχου εκπομπών (ECA) όπου ισχύουν αυστηρότερα όρια θείου όπως η Μεσόγειος.
Το συγκεκριμένο καύσιμο που είναι πιο ακριβό χρησιμοποιείται ήδη από τα ταχύπλοα ενώ δεν αφορά όλα τα πλοία.
Οι προτάσεις των ακτοπλόων
Ο κλάδος της ακτοπλοΐας έχει καταθέσει συγκεκριμένες προτάσεις για να μετριαστεί η αύξηση στα εισιτήρια:
- Επιδοτήσεις καυσίμων: Η πολιτεία να καλύψει τη διαφορά τιμής μεταξύ MGO και φθηνότερων καυσίμων.
- Μείωση ΦΠΑ: Πρόταση για μείωση του ΦΠΑ στα εισιτήρια επιβατών και οχημάτων από το 24% στο 13%, με την παρακολούθηση να γίνεται μέσω παρατηρητηρίου τιμών.
- Ενίσχυση άγονων γραμμών: Εφαρμογή κρατικού ναυλολογίου στις άγονες γραμμές για τη στήριξη των απομακρυσμένων περιοχών.
- Ρήτρα καυσίμου: Χρήση της ήδη θεσμοθετημένης ρήτρας καυσίμου για τη σταθεροποίηση του κόστους στις άγονες γραμμές.
Τι σχεδιάζει η κυβέρνηση
Το υπουργείο Ναυτιλίας σε συνεργασία με το οικονομικό επιτελείο και την Επιτροπή Ανταγωνισμού, εξετάζει μέτρα για τον έλεγχο των αυξήσεων και τη διασφάλιση της διαφάνειας στις τιμές. Σύμφωνα με τον υπουργό Ναυτιλίας, Χρήστο Στυλιανίδη, η κυβέρνηση βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τη χρήση των εσόδων από το σύστημα εμπορίας ρύπων (ETS) ως αποζημίωση για την πράσινη μετάβαση στην ακτοπλοΐα.
Παράλληλα, έχουν πραγματοποιηθεί δύο συσκέψεις με στόχο τη διαμόρφωση ενός σχεδίου που θα στηρίξει τον κλάδο, διατηρώντας τα εισιτήρια σε προσιτά επίπεδα για τους επιβάτες.
Η πράσινη μετάβαση και το κόστος
Η συμμόρφωση με τους διεθνείς κανονισμούς για τις εκπομπές ρύπων και η σταδιακή μετάβαση σε καθαρότερα καύσιμα αποτελούν αναγκαιότητα, αλλά συνοδεύονται από σημαντικό οικονομικό βάρος. Το MGO, που αποτελεί τη βασική επιλογή για τη μείωση των εκπομπών θείου, αυξάνει το κόστος λειτουργίας, με αποτέλεσμα η τιμή των εισιτηρίων να επηρεάζεται.
Η επίτευξη μιας ισορροπίας ανάμεσα στη βιώσιμη ανάπτυξη και την προσιτότητα του ακτοπλοϊκού ταξιδιού είναι το ζητούμενο. Οι επόμενοι μήνες θα κρίνουν αν οι προτάσεις και οι ενέργειες της κυβέρνησης και του κλάδου θα καταφέρουν να περιορίσουν το κόστος για τους επιβάτες, διασφαλίζοντας παράλληλα την απαραίτητη πράσινη μετάβαση.
Διαβάστε επίσης: Έρχονται αυξήσεις τουλάχιστον 15% στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια