Αύξηση 1% στον αριθμό πλοίων του ελληνικού εμπορικού στόλου καταγράφηκε τον Ιανουάριο, ενώ η συνολική χωρητικότητα παρουσίασε μείωση 2,3%
Σύμφωνα με τα νεότερα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, ο ελληνικός εμπορικός στόλος παρουσίασε αύξηση 1% τον Ιανουάριο 2025 σε σύγκριση με τον Ιανουάριο 2024. Η εξέλιξη αυτή καταγράφει μια ανοδική μεταβολή στον αριθμό των πλοίων, μετά τη μικρή μείωση (-0,2%) που είχε σημειωθεί έναν χρόνο νωρίτερα.
Πλέον, η συνολική δύναμη του ελληνικού στόλου ανέρχεται σε 1.837 πλοία, συνεχίζοντας να αποτελεί έναν από τους μεγαλύτερους στον κόσμο.
Ωστόσο, η ολική χωρητικότητα των πλοίων (άνω των 100 κόρων) μειώθηκε κατά 2,3% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2024, φτάνοντας τους 35.599.749 κόρους. Η πτωτική αυτή τάση ακολουθεί τη μεγαλύτερη μείωση -4,1% που είχε καταγραφεί μεταξύ Ιανουαρίου 2023 και Ιανουαρίου 2024.
Τι δείχνουν οι μεταβολές
Η αύξηση στον αριθμό των πλοίων σε συνδυασμό με τη μείωση στη χωρητικότητα υποδηλώνει μετατόπιση προς μικρότερα πλοία ή απόσυρση μεγαλύτερων σκαφών από τον στόλο.
Συνοπτικά:
- Αριθμός πλοίων (Ιαν. 2025): 1.837
- Μεταβολή έναντι Ιαν. 2024: +1%
- Ολική χωρητικότητα: 35.599.749 κόροι
- Μεταβολή έναντι Ιαν. 2024: -2,3%
Η εξέλιξη αυτή αποκτά ιδιαίτερο ενδιαφέρον σε μια περίοδο διεθνών προσαρμογών στην εμπορική ναυτιλία, τόσο λόγω της ενεργειακής μετάβασης όσο και των γεωπολιτικών προκλήσεων που επηρεάζουν το παγκόσμιο εμπόριο.
Αύξηση πλοίων σε αργία σε ελληνικούς λιμένες – Ανησυχητικά μεγέθη
Ένα ακόμη στοιχείο που αναδεικνύει τις μεταβολές στη δυναμική του στόλου είναι η αύξηση των εμπορικών πλοίων σε αργία σε ελληνικούς λιμένες. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, τον Δεκέμβριο του 2024:
- Συνολικά 54 εμπορικά πλοία (ολικής χωρητικότητας άνω των 100 κόρων) βρίσκονταν σε κατάσταση αργίας.
- 28 έφεραν ελληνική σημαία, ενώ 26 είχαν ξένη.
Σε σχέση με τον Δεκέμβριο του 2023, ο αριθμός των αργούντων πλοίων αυξήθηκε κατά 45,9%, ενώ η συνολική τους χωρητικότητα σημείωσε άνοδο 55,7%. Αντίθετα, την προηγούμενη χρονιά (2023 προς 2022), είχε καταγραφεί μείωση 28,8% στον αριθμό και 24,5% στη χωρητικότητα.
Αξιοσημείωτη είναι η εκρηκτική αύξηση στα πλοία ελληνικής σημαίας σε αργία:
- Ο αριθμός τους αυξήθηκε κατά 55,6%, ενώ η συνολική χωρητικότητα εκτοξεύθηκε κατά 529,8%.
- Αντίστοιχα, έναν χρόνο πριν, οι μεταβολές ήταν πτωτικές (-14,3% στον αριθμό και -5,3% στη χωρητικότητα).
Τα στοιχεία αυτά ενισχύουν την εικόνα ενός στόλου που βρίσκεται εν μέρει σε φάση αναμονής ή αναπροσαρμογής, γεγονός που ενδέχεται να συνδέεται με τη συγκυρία των διεθνών ναυλαγορών, τις τεχνολογικές απαιτήσεις και την ενεργειακή μετάβαση.
Μικρότερα πλοία, νέα πρότυπα και ενεργειακή μετάβαση
Η μείωση της χωρητικότητας παρά την αύξηση του αριθμού πλοίων ερμηνεύεται, σύμφωνα με αναλυτές του κλάδου, ως σταδιακή αναδιάρθρωση του στόλου, με έμφαση σε πλοία μικρότερης χωρητικότητας, μεγαλύτερης αποδοτικότητας ή χαμηλότερου περιβαλλοντικού αποτυπώματος. Οι εξελίξεις αυτές αντανακλούν την πίεση της πράσινης μετάβασης, καθώς οι διεθνείς κανόνες για τις εκπομπές ρύπων και την ενεργειακή απόδοση οδηγούν σε απόσυρση παλαιότερων πλοίων ή σε ανανέωση στόλου με βάση νέα πρότυπα.
Αν και η ελληνική ναυτιλία παραμένει ηγετική δύναμη παγκοσμίως, η σύνθεσή της αλλάζει: με έμφαση όχι μόνο στον όγκο, αλλά και στην τεχνολογική και περιβαλλοντική αναβάθμιση του στόλου. Πρόκειται για τάση που ενδέχεται να συνεχιστεί, με στόχο την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και την προσαρμογή στα νέα δεδομένα της παγκόσμιας ναυτιλιακής αγοράς.
Διαβάστε επίσης: Ελληνική ναυτιλία: Κυρίαρχη δύναμη με 22,7% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενόπλοιων