Στο προσκήνιο ο στρατηγικός επανασχεδιασμός του λιμένα Βόλου με φόντο το ενδιαφέρον από Ινδία και ΗΠΑ – Το καθεστώς αξιοποίησης
Σχέδιο αναβάθμισης δρομολογεί το Υπερταμείο για το λιμάνι του Βόλου, με στόχο τη στρατηγική του επανατοποθέτηση στον χάρτη των διεθνών logistics. Στο επίκεντρο βρίσκεται η πρόσληψη συμβούλου ανάπτυξης που θα διαμορφώσει το επιχειρηματικό πλάνο μέχρι το 2040, εν μέσω εντεινόμενου ινδικού ενδιαφέροντος στο πλαίσιο του οικονομικού διαδρόμου IMEC (India–Middle East–Europe Corridor).
Η κίνηση αυτή συνδέεται άμεσα με τον σχεδιασμό ΗΠΑ–Ινδίας για τη δημιουργία εναλλακτικών διαδρομών μεταφοράς εμπορευμάτων προς την Ευρώπη, εκτός κινεζικής επιρροής. Ο Βόλος, μαζί με άλλα περιφερειακά λιμάνια, εξετάζεται ως δυνητικός κρίκος του νέου διαδρόμου.
Διαγωνισμός για μακροπρόθεσμο πλάνο έως το 2040
Ο σύμβουλος που θα επιλεγεί από τον διαγωνισμό θα αναλάβει:
-
την αποτίμηση των υποδομών,
-
την καταγραφή αναγκών και εμπορικών ευκαιριών,
-
την πρόταση εναλλακτικών μοντέλων αξιοποίησης (π.χ. ΣΔΙΤ),
-
τη διασύνδεση με άλλα λιμάνια και οδικά ή σιδηροδρομικά logistics.
Η σύμβαση θα διαρκέσει 18 μήνες, με προοπτική παράτασης.
Το βλέμμα της Ινδίας στον Βόλο
Πηγές του capital.gr αναφέρουν ότι ινδικές εταιρείες έχουν ήδη προσεγγίσει τον Βόλο ως υποψήφιο κόμβο στον διάδρομο IMEC. Το σχέδιο, που παρουσιάστηκε το 2023 από Ινδία, ΗΠΑ, ΗΑΕ και Ε.Ε., προωθεί εμπορικές συνδέσεις που παρακάμπτουν την Κίνα, δίνοντας νέα γεωοικονομική σημασία σε λιμάνια όπως ο Βόλος.
Το επόμενο διάστημα, αναμένονται κινήσεις κεφαλαιουχικών σχημάτων με βάση το Νέο Δελχί και τις ΗΠΑ, καθώς ο Μόντι και ο Μπάιντεν έχουν συμφωνήσει για ταχύτερη υλοποίηση των πρώτων έργων ως τα μέσα του 2025.
Αντιπαραθέσεις και βυθοκόρηση 9,6 εκατ. ευρώ
Η πορεία του λιμένα επηρεάζεται επίσης από τις εξελίξεις στο ιδιοκτησιακό καθεστώς. Η ΟΛΘ Α.Ε. είχε πλειοδοτήσει με 51 εκατ. ευρώ για το 67% του ΟΛΒ, όμως η κυβέρνηση ακύρωσε τον διαγωνισμό, επικαλούμενη λόγους δημοσίου συμφέροντος. Δεν έχει διευκρινιστεί αν θα υπάρξει νέος κύκλος παραχώρησης.
Την ίδια ώρα, ολοκληρώνεται το έργο βυθοκόρησης ύψους 9,67 εκατ. ευρώ, στο πλαίσιο των αποκαταστάσεων από τις πλημμύρες του 2023. Την υλοποίηση έχει αναλάβει η ΤΕΚΑΛ Α.Ε. υπό την ΕΥΔΕ Θεσσαλίας.
Διαβάστε επίσης: Αλλαγή πλεύσης για το λιμάνι Βόλου: Το Υπερταμείο σχεδιάζει νέα αξιοποίηση