Η COSCO επενδύει σε 100 νέα πλοία έως το 2028, ενισχύοντας τον κινεζικό έλεγχο στις θαλάσσιες οδούς. Το Belt and Road σε πλήρη εξέλιξη
Η COSCO, ο μεγαλύτερος ναυτιλιακός κολοσσός της Κίνας, προχωρά σε ένα από τα πιο φιλόδοξα προγράμματα ενίσχυσης στόλου της τελευταίας δεκαετίας. Έως το 2028 σχεδιάζει να προσθέσει 100 νέα πλοία – bulk carriers, δεξαμενόπλοια, φορτηγά βαρέων βαρών και multipurpose vessels – σε μια στρατηγική κίνηση που συνδυάζει οικονομική ισχύ, τεχνολογικό εκσυγχρονισμό και γεωπολιτική επιρροή.
Επένδυση με διπλό μήνυμα: πράσινη τεχνολογία και κινεζικός έλεγχος
Η COSCO έχει ήδη παραγγείλει 42 bulk carriers, με παραδόσεις από το 2026, ενώ μεγάλο μέρος του νέου στόλου θα διαθέτει dual-fuel συστήματα για χρήση μεθανόλης και αμμωνίας. Η επιλογή αυτή συνδέεται με τη μετάβαση στη ναυτιλία χαμηλών εκπομπών, αλλά και με τον στρατηγικό στόχο της Κίνας να διατηρήσει πλήρη έλεγχο στην εφοδιαστική αλυσίδα, επενδύοντας αποκλειστικά σε εγχώρια ναυπηγεία.
Η ενσωμάτωση ψηφιακών συστημάτων διαχείρισης στόλου και λύσεων βελτιστοποίησης καυσίμου ενισχύει την εικόνα μιας COSCO που δεν περιορίζεται σε ποσοτική μεγέθυνση, αλλά καινοτομεί για να εξασφαλίσει μακροχρόνια ανταγωνιστικότητα.
Γεωπολιτική διάσταση: θαλάσσιο δίκτυο επιρροής
Με παρουσία σε περισσότερα από 50 διεθνή λιμάνια, από τον Πειραιά και την Αμβέρσα έως τη Λατινική Αμερική και την Αφρική, η COSCO οικοδομεί ένα άτυπο δίκτυο κινεζικής ναυτιλιακής κυριαρχίας. Η επένδυση στα 100 πλοία δεν αφορά μόνο την εμπορική δυναμική, αλλά και την ισχυροποίηση της Κίνας στον έλεγχο κρίσιμων θαλάσσιων οδών και στη ροή πρώτων υλών και ενέργειας.
Η Ουάσιγκτον έχει ήδη χαρακτηρίσει τη ναυτιλία νέο πεδίο στρατηγικού ανταγωνισμού. Η ενίσχυση του στόλου της COSCO ενδέχεται να περιορίσει την αποτελεσματικότητα δυτικών κυρώσεων και να προσφέρει στο Πεκίνο μεγαλύτερη ευελιξία σε περιόδους κρίσεων.
Το Belt and Road Initiative στη θάλασσα
Το πρόγραμμα εναρμονίζεται πλήρως με το Belt and Road Initiative (BRI), όπου η ναυτιλία αποτελεί κεντρικό μοχλό ισχύος. Μέσω της COSCO, η Κίνα επιχειρεί να «δέσει» εμπορικά Ευρώπη, Ασία και Αφρική, δημιουργώντας σχέσεις εξάρτησης που μειώνουν τα περιθώρια γεωπολιτικού αποκλεισμού της.
Το επενδυτικό σχέδιο στηρίζεται σε leasing και μακροχρόνιες ναυλώσεις, περιορίζοντας την άμεση κεφαλαιακή έκθεση της COSCO. Με στόλο που ήδη ξεπερνά τα 1.400 πλοία, η εταιρεία στοχεύει να ενισχύσει την παρουσία της σε bulk και project cargo, διατηρώντας σταθερή ρευστότητα και επεκτείνοντας τη γεωπολιτική επιρροή της Κίνας στους θαλάσσιους δρόμους του παγκόσμιου εμπορίου.
Η επένδυση των 100 πλοίων δεν είναι απλώς ένα επιχειρηματικό άλμα, αλλά ένα στρατηγικό βήμα που αποδεικνύει ότι η Κίνα δεν σκοπεύει να εγκαταλείψει την κυριαρχία της στις θάλασσες.
Διαβάστε επίσης: Πειραιάς, Κίνα και Ευρώπη στο limit up: Εκτόξευση διακίνησης στα terminals της Cosco