Η ναυτιλιακή βιομηχανία αντιμετωπίζει μια από τις μεγαλύτερες προκλήσεις της, καθώς η ανάγκη για μείωση των ρύπων γίνεται ολοένα και πιο επιτακτική. Παρά την αύξηση των τιμών των καυσίμων και την πίεση για βιωσιμότητα, τα στοιχεία δείχνουν ότι δεν έχουν γίνει σημαντικές βελτιώσεις στις εκπομπές ρύπων, με τις ταχύτητες των πλοίων να συνεχίζουν να αυξάνονται.
Η τελευταία έρευνα της CE Delft, για λογαριασμό της Ευρωπαϊκής Ένωσης Μεταφορών και Περιβάλλοντος, αποκαλύπτει ότι οι εκπομπές αερίων στα πλοία παραμένουν στα ίδια επίπεδα εδώ και έξι χρόνια, προκαλώντας ανησυχία.
Τα αποτελέσματα της έρευνας δείχνουν ότι οι ναυτιλιακές εταιρείες, αν και παραγγέλνουν πιο αποδοτικά πλοία, το κάνουν με καθυστέρηση έξι ετών. Η επιτυχία, λοιπόν, της στρατηγικής για τη μείωση των εκπομπών εξαρτάται από τη στοχευμένες δράσεις, τόσο σε επίπεδο πολιτικής όσο και στο τεχνολογικό πεδίο.
Η αύξηση των τιμών των καυσίμων δεν είναι η μόνη αιτία για τις υψηλές εκπομπές ρύπων. Η παγκόσμια τιμή του πετρελαίου έχει εκτοξευτεί, επηρεάζοντας τη ναυτιλία. Επίσης, τα διυλιστήρια προτιμούν την παραγωγή βενζίνης και ντίζελ κίνησης λόγω των υψηλότερων κερδών, αφήνοντας τη ναυτιλία με λιγότερες επιλογές και υψηλότερες τιμές. Το αποτέλεσμα είναι ότι τα containerships, παρά τις αυξήσεις στις τιμές των καυσίμων, συνεχίζουν να εκπέμπουν ρύπους στα επίπεδα του 2018.
Slow Steaming: Η στρατηγική που κερδίζει έδαφος
Στη σκιά των αυξημένων τιμών καυσίμων και των γεωπολιτικών κρίσεων, όπως η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα, η ιδέα του «slow steaming» (χαμηλές ταχύτητες πλοίων) επανέρχεται στο προσκήνιο.
Αν και η τάση για ταχύτερη μεταφορά εμπορευμάτων είναι ισχυρή, οι ειδικοί προτείνουν τη μείωση της ταχύτητας των πλοίων ως έναν από τους πιο αποτελεσματικούς τρόπους μείωσης των εκπομπών. Οι κυβερνητικοί φορείς και οι ναυτιλιακοί οργανισμοί πρέπει να βρουν τρόπους να επιβάλλουν τέτοιες στρατηγικές με στόχο τη μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα της ναυτιλίας.
Μια νέα πρωτοβουλία, το Ευρωπαϊκό Περιφερειακό Συμβούλιο, εγκαινιάστηκε από τον Διεθνή Οργανισμό Καυσίμων Ναυτιλίας, με στόχο την ενίσχυση της συνεργασίας των ευρωπαϊκών κλάδων ναυτιλίας και ναυτιλιακών καυσίμων. Το Συμβούλιο θα προσπαθήσει να αντιμετωπίσει τις περιφερειακές προκλήσεις και να προωθήσει βιώσιμες πρακτικές στην αγορά των καυσίμων.
Διαβάστε επίσης: Ενεργειακός μετασχηματισμός στο λιμάνι του Πειραιά – Πέντε θέσεις ηλεκτροδότησης για τις γραμμές της ακτοπλοϊας μέσα στο 2024