Η Διεθνής Ένωση Κρουαζιέρας καλεί την ελληνική κυβέρνηση να επενδύσει σε λιμενικές υποδομές πριν επιβάλει νέα τέλη – Οι εμπορικές επιπτώσεις
Η Ελλάδα μπορεί να γίνει παγκόσμιο παράδειγμα βιώσιμης κρουαζιέρας — αν επενδύσει σωστά στις λιμενικές υποδομές. Αυτό είναι το κεντρικό μήνυμα του προέδρου και CEO της CLIA (Διεθνούς Ένωσης Εταιρειών Κρουαζιέρας), Bud Darr, σε συνέντευξή του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, την ώρα που ο κλάδος αντιδρά στα σχέδια αύξησης των λιμενικών τελών σε Μύκονο και Σαντορίνη.
«Δεν είμαστε υπέρ της επιβολής τελών ως μέσου διαχείρισης συμφόρησης», δηλώνει, τονίζοντας ότι «η εμπειρία έχει δείξει πως η λύση βρίσκεται στον ορθό σχεδιασμό, όχι στις αιφνιδιαστικές χρεώσεις».
Τέλη σε λάθος εποχή και χωρίς σχεδιασμό
Η CLIA εκφράζει ανοιχτά την ανησυχία της για την επιλογή χρονισμού: τα νέα τέλη σχεδιάζεται να εφαρμοστούν μέσα στην τουριστική περίοδο, ενώ τα δρομολόγια έχουν ήδη «κλειδώσει», προκαλώντας εμπορικό κόστος και αβεβαιότητα στις εταιρείες.
Επιπλέον, όπως σημειώνει ο Bud Darr, η διαχείριση των πληρωμών μετατίθεται στους τοπικούς ναυτιλιακούς πράκτορες, που καλούνται να προκαταβάλουν φόρους για λογαριασμό τρίτων.
Αντί της οριζόντιας φορολόγησης, η CLIA προτείνει:
-
Ανάπτυξη λιμανιών σε λιγότερο γνωστούς προορισμούς
-
Δίκαιη και διαφανής κοστολόγηση
-
Συνεργασία στον σχεδιασμό αφίξεων ώστε να αποφευχθεί η συμφόρηση
Η κρουαζιέρα στην «πράσινη τροχιά»
Η μετάβαση σε μηδενικές εκπομπές CO₂ είναι ήδη σε εξέλιξη, με τον κλάδο να επενδύει δυναμικά σε Onshore Power Supply (OPS) — παράκτια ηλεκτροδότηση πλοίων. Ήδη 60% των κρουαζιερόπλοιων διαθέτουν τέτοια τεχνολογία.
Η Ελλάδα, όπως επισημαίνει η CLIA, χρειάζεται να επιταχύνει τη δημιουργία υποδομών ηλεκτρικής παροχής στα λιμάνια, προκειμένου να συμβαδίζει με τις περιβαλλοντικές απαιτήσεις της ΕΕ έως το 2030.
«Επικροτούμε τις κινήσεις Πειραιά και Ηρακλείου. Με την εμπειρία της και τη ναυτική της κληρονομιά, η Ελλάδα μπορεί να ηγηθεί της “πράσινης μετάβασης” στην Ανατολική Μεσόγειο».
Από τα 2 δισ. ευρώ στα νησιά της «δεύτερης γραμμής»
Η Ελλάδα είναι παγκοσμίως περιζήτητος προορισμός κρουαζιέρας, όχι μόνο για τη φυσική ομορφιά και την πολιτιστική της κληρονομιά, αλλά και για τις πολλαπλές δυνατότητες εξερεύνησης που προσφέρουν τα νησιά της.
Το οικονομικό αποτύπωμα της κρουαζιέρας άγγιξε τα 2 δισ. ευρώ το 2023, υποστηρίζοντας 22.600 θέσεις εργασίας. Η CLIA εκτιμά ότι το homeporting – η έναρξη ή λήξη ταξιδιού από ελληνικό λιμάνι – είναι η μεγάλη αναπτυξιακή ευκαιρία της χώρας.
Παράλληλα, η κρουαζιέρα:
-
Περιορίζει την εποχικότητα (καθιστώντας εφικτή την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου)
-
Φέρνει επιβάτες σε μικρούς προορισμούς με ελαφρύ περιβαλλοντικό αποτύπωμα
-
Ενισχύει την τοπική οικονομία χωρίς ανάγκη μαζικών τουριστικών υποδομών
Το στοίχημα της αποκέντρωσης
Περισσότερο από το 55% της δραστηριότητας συγκεντρώνεται σε τρεις μόνο προορισμούς – Πειραιά, Σαντορίνη, Μύκονο. Όμως η Ελλάδα έχει πάνω από 40 λιμάνια με προοπτικές για υποδοχή κρουαζιερόπλοιων.
Η CLIA τάσσεται υπέρ της διασποράς των τουριστικών ροών, μέσω αναβάθμισης μικρότερων λιμανιών. Έτσι:
-
Οι εταιρείες θα εμπλουτίσουν τα δρομολόγιά τους
-
Οι τοπικές κοινωνίες θα ωφεληθούν περισσότερο
-
Οι επιπτώσεις της υπερτουριστικοποίησης θα αμβλυνθούν
Η Ελλάδα έχει μπροστά της μια διπλή πρόκληση: να διατηρήσει την ελκυστικότητα της κρουαζιέρας και να την καταστήσει περιβαλλοντικά βιώσιμη και κοινωνικά ισόρροπη. Όχι μέσω τελών, αλλά μέσω συνεργασίας, υποδομών και στρατηγικού σχεδιασμού.