Ναυτιλία: Η ναυλαγορά ξηρού φορτίου έκλεισε την πρώτη εβδομάδα του Ιουνίου με θετικό πρόσημο, δίνοντας μια ανάσα στους πλοιοκτήτες και αποτυπώνοντας την έντονη κινητικότητα στα μεγαλύτερα μεγέθη πλοίων.
Ειδικότερα, σημαντικές μεταβολές στον τρόπο με τον οποίο η ναυλαγορά αποτιμά τα παλαιότερα πλοία ξηρού φορτίου αναδεικνύει νέα ανάλυση του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers, βασισμένη σε στοιχεία της τελευταίας δεκαετίας. Παρότι παραδοσιακά οι αποτιμήσεις των πλοίων συμβάδιζαν στενά με την πορεία της spot αγοράς, τα τελευταία χρόνια διαφαίνεται μια σαφής αποσύνδεση: τα πλοία διατηρούν υψηλή αξία ακόμα και όταν οι ημερήσιοι ναύλοι είναι μέτριοι ή χαμηλοί.
Η αύξηση της ζήτησης για σιδηρομετάλλευμα από την Κίνα, σε συνδυασμό με περιορισμένη προσφορά διαθέσιμων πλοίων στην Ασία, ενίσχυσε τις ναυλώσεις για Capesize, ειδικά στις διαδρομές Αυστραλία–Κίνα και Βραζιλία–Κίνα.
Καθοριστικά ευρήματα περιλαμβάνουν:
- Ιστορική πτώση του 2016, όταν τόσο οι ναύλοι όσο και οι αξίες κατέρρευσαν, με Supramaxes να πωλούνται κάτω από $4 εκατ.
- Ανάκαμψη 2017–2018, κατά την οποία τόσο οι ναύλοι όσο και οι αξίες σχεδόν τριπλασιάστηκαν.
- Έκρηξη του 2021–2022, όπου οι ημερήσιοι ναύλοι ξεπέρασαν τα $30.000 και οι 15ετείς Supramaxes άγγιξαν τα $17–18 εκατ.
- Το 2025, παρά τη συγκράτηση των ναύλων κοντά στα $7.000/ημέρα, οι τιμές των ίδιων πλοίων διατηρούνται άνω των $15 εκατ.—πολύ υψηλότερα από τις αντίστοιχες τιμές παλαιότερων ετών με παρόμοιες ναυλαγορές.
Αποκαλύπτει πως οι πλοιοκτήτες πλέον δεν εστιάζουν μόνο στις βραχυπρόθεσμες αποδόσεις, αλλά και σε παράγοντες όπως:
- Αύξηση του κόστους νεότευκτων πλοίων, λόγω πληθωρισμού και τιμών χάλυβα.
- Έλλειψη νέων παραγγελιών και προσφοράς, με αυστηρό έλεγχο του στόλου.
- Κανονιστική αβεβαιότητα, η οποία ενισχύει την αξία των ήδη υπαρχόντων πλοίων.
Ενώ η άνοδος του Baltic Dry Index (BDI) κατά 215 μονάδες, στις 1.633 μονάδες, δεν ήταν απλώς αριθμητική. Ήταν κυρίως γεωγραφική και δομική, καθώς τα Capesize μπήκαν με φόρα, ενώ τα μικρότερα μεγέθη έμειναν στάσιμα ή και βρέθηκαν σε ελαφρώς πτωτική τροχιά.
Η αύξηση της ζήτησης για σιδηρομετάλλευμα όμως από την Κίνα, σε συνδυασμό με περιορισμένη προσφορά διαθέσιμων πλοίων στην Ασία, ενίσχυσε τις ναυλώσεις για Capesize, ειδικά στις διαδρομές Αυστραλία–Κίνα και Βραζιλία–Κίνα.
Παράλληλα, ο Ατλαντικός έδειξε σημάδια ζωής, με την Ευρώπη και τη Νότια Αμερική να διοχετεύουν περισσότερα φορτία προς την Άπω Ανατολή.
Τα Capes δείχνουν ικανά να τραβήξουν τον BDI ψηλότερα, αν και παραμένουν ευάλωτα σε γεωπολιτικές μεταβολές.
Τα μεγάλα μεγέθη κρατούν τον παλμό
Η αγορά δείχνει μια διπολική τάση: τα μεγάλα μεγέθη (Capes, Kamsarmax) επωφελούνται από γεωστρατηγικές και εμπορικές ανακατατάξεις, ενώ τα μικρότερα παλεύουν με τη χαμηλή ζήτηση και τον αυξανόμενο ανταγωνισμό. Η προσφορά πλοίων σε κρίσιμες περιοχές, όπως ο Αμερικανικός Κόλπος και η Νότια Αμερική, δείχνει τάσεις σταθεροποίησης, κάτι που ενδέχεται να συνεχίσει να στηρίζει την αγορά αν διατηρηθεί ο ρυθμός ροών προς την Ασία.