Η ευρωπαϊκή ναυτιλία ζητά «πυξίδα»: Επενδύσεις, καύσιμα και δεξιότητες στην πράσινη μετάβαση – Το μήνυμα των εφοπλιστών στην Κομισιόν
Κοινό αίτημα για την ένταξη του ναυτιλιακού τομέα στην ευρωπαϊκή πράσινη και βιομηχανική ατζέντα απηύθυναν η ECSA και η Sea Europe, τονίζοντας τον στρατηγικό ρόλο της ναυτιλίας για την οικονομία, την ασφάλεια και τη διεθνή θέση της ΕΕ.
Η Ένωση Ευρωπαίων Εφοπλιστών (ECSA) και η Sea Europe, που εκπροσωπεί τα ναυπηγεία και τους κατασκευαστές ναυτιλιακού εξοπλισμού της Ευρώπης, ζητούν να ενταχθεί ο ναυτιλιακός τομέας στην Ευρωπαϊκή Ναυτιλιακή Βιομηχανική Στρατηγική και στο Σχέδιο Επενδύσεων Βιώσιμων Μεταφορών.
Στρατηγικός ρόλος, ισχυρός στόλος – και αυξανόμενος ανταγωνισμός
Όπως επισημαίνεται σε δύο πρόσφατες μελέτες που εκπονήθηκαν για λογαριασμό της ECSA από τις Deloitte και CE Delft, η ευρωπαϊκή ναυτιλία παραμένει παγκόσμιος ηγέτης, αλλά αντιμετωπίζει αυξανόμενο ανταγωνισμό, κυρίως από ασιατικές αγορές.
Παρά την πρόοδο, ο ευρωπαϊκός στόλος αναπτύσσεται με βραδύτερο ρυθμό σε σύγκριση με άλλες περιοχές. Σύμφωνα με τα στοιχεία:
-
Η Ευρώπη ελέγχει περίπου το 35% του παγκόσμιου στόλου
-
Κατέχει 44% των containerships, 30% των bulk carriers, 35% των δεξαμενόπλοιων και 33% των LNG carriers
-
Η συνολική οικονομική συνεισφορά του ναυτιλιακού κλάδου στην ΕΕ εκτιμάται στα 183,4 δισ. δολάρια
Σε γεωπολιτικό επίπεδο, η ναυτιλία αποτελεί εθνικό και ευρωπαϊκό πλεονέκτημα, ειδικά σε συνθήκες αυξημένης αβεβαιότητας.
Χρηματοδότηση και καθαρές τεχνολογίες – Το στοίχημα της μετάβασης
Ο γενικός γραμματέας της ECSA, Σωτήρης Ράπτης, τόνισε ότι η μετάβαση σε καθαρές τεχνολογίες και καύσιμα προϋποθέτει στοχευμένη οικονομική στήριξη, τόσο από το Ταμείο Καινοτομίας όσο και από εθνικά έσοδα του Συστήματος Εμπορίας Εκπομπών (ETS).
Η Deloitte προτείνει τη χρήση των εσόδων αυτών για:
-
τη μείωση της διαφοράς κόστους μεταξύ καθαρών και συμβατικών καυσίμων
-
την επέκταση της παραγωγής καθαρών τεχνολογιών στην Ευρώπη
-
την ενίσχυση της βιομηχανικής βάσης και της ανθεκτικότητας έναντι εξαρτήσεων από τρίτες χώρες
Ταυτόχρονα, η Sea Europe υπογραμμίζει ότι τα ευρωπαϊκά ναυπηγεία, αν και ηγούνται σε τεχνογνωσία και κατασκευαστική πολυπλοκότητα, χρειάζονται στήριξη για να παραμείνουν ανταγωνιστικά.
Εκπαίδευση 800.000 ναυτικών – Οι δεξιότητες του αύριο
Η ενεργειακή και ψηφιακή μετάβαση στη ναυτιλία δεν μπορεί να προχωρήσει χωρίς ανθρώπινο κεφάλαιο. Οι δύο μελέτες τονίζουν την ανάγκη αναβάθμισης και επανεκπαίδευσης του προσωπικού, εκτιμώντας ότι:
-
800.000 ναυτικοί διεθνώς θα χρειαστούν νέα κατάρτιση μέσα στην επόμενη δεκαετία
-
250.000 εξ αυτών μόνο στην Ευρώπη, σύμφωνα με την Έκθεση Ντράγκι
Η απαίτηση για εξειδίκευση στις νέες τεχνολογίες, στα εναλλακτικά καύσιμα και στα ψηφιακά συστήματα είναι άμεση και κρίσιμη.
Έκκληση για ενιαία στρατηγική της ΕΕ
Συνολικά, ECSA και Sea Europe ζητούν από την Κομισιόν να κινηθεί γρήγορα και αποφασιστικά:
-
Με απλούστευση του κανονιστικού πλαισίου
-
Με διασφάλιση ίσων όρων ανταγωνισμού διεθνώς
-
Με ένταξη της ναυτιλίας στον σχεδιασμό της Πράσινης Συμφωνίας και της Βιομηχανικής Πολιτικής
«Η ΕΕ πρέπει να αντιμετωπίζει τη ναυτιλία όχι απλώς ως έναν οικονομικό τομέα, αλλά ως στρατηγική γεωπολιτική αξία, με κρίσιμο ρόλο στις αλυσίδες εφοδιασμού και στην ενεργειακή ασφάλεια», αναφέρει χαρακτηριστικά η έκθεση.
Η ευρωπαϊκή ναυτιλία ζητά σαφή στήριξη, σταθερότητα και επενδυτικά εργαλεία – όχι για να διατηρήσει το προβάδισμα, αλλά για να χτίσει πάνω του το μέλλον της.
Διαβάστε επίσης: SOS από ναυτιλιακό κλάδο: Οι Ευρωπαίοι εφοπλιστές ζητούν στήριξη απέναντι στην Ασία