Μέσα στους τρεις πρώτους μήνες του 2024 αναμένεται η κατάθεση των οικονομικών προσφορών των υποψήφιων αγοραστών. Το ΤΑΙΠΕΔ μετέφερε τον αρχικό προγραμματισμό που ήθελε τη διαδικασία να προχωράει στα τέλη του 2024 λόγω του αυξημένου ενδιαφέροντος από την αγορά για το 50% συν μία μετοχή του Οργανισμού Λιμένος Λαυρίου.
Το λιμάνι του Λαυρίου προσφέρεται για κρουαζιέρα και σκάφη αναψυχής λόγω της εγγύτητας με τις Κυκλάδες, αλλά και το Αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος ενώ αποτελεί το 3ο μεγαλύτερο λιμάνι της Αττικής.
Ήδη στις αρχές Αυγούστου προεπελέγησαν έξι επενδυτικά σχήματα στο πλαίσιο της πρώτης φάσης του διαγωνισμού.:
- ΓΕΚ Τέρνα
- Ιντερκατ
- Jet Plan Shiipping – Άκτωρ Παραχωρήσεις
- GPH Cruise Port Finance – Promarine
- Olympic Marine – MSC Cruises
- Israel Shipyards Industries
Το αρχικό σχέδιο του ΤΑΙΠΕΔ προέβλεπε τη διάθεση του 67% του Οργανισμού Λιμένος Λαυρίου, ωστόσο αποφασίστηκε τελικά να προχωρήσει με τη διάθεση του 50% συν μία μετοχή, προκειμένου το Δημόσιο να αξιοποιήσει με τον βέλτιστο τρόπο υπεραξίες που δημιουργούνται στην περιοχή.
Δράσεις για ενεργειακή βελτιστοποίηση
Το λιμάνι του Λαυρίου είναι ένα από τα 4 λιμάνια που εξασφάλισαν χρηματοδότηση €10 εκατ. από το πρόγραμμα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Connecting Europe Facility (CEF) για την ανάπτυξη υποδομών cold ironing και την εκπόνηση σχετικών μελετών.
Ειδικά για τον λιμένα Λαυρίου, το σχέδιο βελτιστοποίησης της ενεργειακής επίδοσης του λιμένα προβλέπει την τοποθέτηση φωτοβολταϊκών ισχύος 1.450kW. Σημειώνεται ότι από το σημερινό επίπεδο των 1.500 MWh/έτος, εκτιμάται ότι η κατανάλωση θα ξεπεράσει τις 26.000 MWh/έτος στη δεκαετία, και τις 35.000 MWh/έτος έως το 2050. Το κόστος της επένδυσης εκτιμάται σε €1.178.000 και η απόσβεση αναμένεται σε 5 έτη.
Επιπλέον, προτάθηκαν παρεμβάσεις, όπως η δημιουργία 150 σημείων ταχείας φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων και 4 σημείων υπερταχείας φόρτισης και η εγκατάσταση περίπου 60 έξυπνων πίλαρ ηλεκτροδότησης και υδροδότησης σκαφών.
Χριστίνα Δημητρίου