Η εκπαίδευση του Αδριανού Γολέμη ανοίγει τον δρόμο για την πρώτη ελληνική συμμετοχή σε αποστολή στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό
Η προετοιμασία της πρώτης αποστολής Έλληνα αστροναύτη στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό (ISS) περνά πλέον στη φάση του οργανωμένου σχεδιασμού, σηματοδοτώντας ένα σημαντικό βήμα για τη συμμετοχή της Ελλάδας στις ευρωπαϊκές διαστημικές αποστολές.
Το θέμα βρέθηκε στο επίκεντρο σύσκεψης που πραγματοποιήθηκε στο Μέγαρο Μαξίμου υπό τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, με αφορμή την επίσημη έναρξη της εκπαίδευσης του Αδριανού Γολέμη από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Διαστήματος (ESA), εξέλιξη που ανοίγει τον δρόμο για την πρώτη ελληνική παρουσία σε πλήρωμα του Διεθνούς Διαστημικού Σταθμού.
Η αποστολή εντάσσεται στη νέα Εθνική Στρατηγική Διαστήματος με ορίζοντα το 2035 και φιλοδοξεί να ενισχύσει τόσο την ελληνική επιστημονική κοινότητα όσο και την παρουσία της χώρας στον τομέα της διαστημικής τεχνολογίας.
Πειράματα, ελληνική καινοτομία και διεθνείς συνεργασίες
Κατά τη διάρκεια της σύσκεψης εξετάστηκαν οι επιστημονικοί και τεχνολογικοί στόχοι της αποστολής, η οποία αναμένεται να προσφέρει σημαντικές ευκαιρίες στην ελληνική ερευνητική κοινότητα.
Ο Έλληνας αστροναύτης θα πραγματοποιήσει επιστημονικά πειράματα και τεχνολογικές δοκιμές που έχουν προταθεί από δεκάδες ελληνικά πανεπιστήμια, ερευνητικά ιδρύματα και επιστημονικούς φορείς, συμβάλλοντας στην παραγωγή πολύτιμων δεδομένων για μελλοντικές εφαρμογές.
Παράλληλα, ελληνικές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον χώρο της υψηλής τεχνολογίας θα έχουν τη δυνατότητα να παρουσιάσουν καινοτόμες λύσεις σε πραγματικές συνθήκες διαστήματος, αποκτώντας σημαντική διεθνή προβολή και ανοίγοντας τον δρόμο για νέες συνεργασίες με κορυφαίους οργανισμούς και εταιρείες του εξωτερικού.
Η αποστολή αναμένεται να διαρκέσει έως τρεις εβδομάδες, ενώ η εκτόξευση τοποθετείται χρονικά μέσα στην επόμενη διετία.
Η νέα Εθνική Στρατηγική Διαστήματος έως το 2035
Η πρώτη ελληνική συμμετοχή σε αποστολή στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό αποτελεί βασικό πυλώνα της νέας Εθνικής Στρατηγικής Διαστήματος, η οποία αποσκοπεί στην ενίσχυση της παρουσίας της χώρας στον ευρωπαϊκό και διεθνή διαστημικό τομέα.
Η στρατηγική δεν περιορίζεται μόνο στην επιστημονική έρευνα, αλλά επιδιώκει να δημιουργήσει ένα ευρύτερο οικοσύστημα καινοτομίας, αξιοποιώντας τη διαστημική τεχνολογία για εφαρμογές με άμεσο οικονομικό και κοινωνικό αντίκτυπο.
Μέσα από τη συμμετοχή σε διεθνείς αποστολές, η Ελλάδα φιλοδοξεί να ενισχύσει τη διασύνδεση πανεπιστημίων, ερευνητικών ιδρυμάτων και επιχειρήσεων, δημιουργώντας νέες δυνατότητες ανάπτυξης για τον κλάδο της υψηλής τεχνολογίας.
Στόχος να εμπνεύσει τη νέα γενιά στις επιστήμες
Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε και στην εκπαιδευτική διάσταση της αποστολής, καθώς η κυβέρνηση επιδιώκει να αξιοποιήσει το εγχείρημα για να ενισχύσει το ενδιαφέρον των νέων για τις επιστήμες, την τεχνολογία και την καινοτομία.
Στο πλαίσιο αυτό εξετάζονται δράσεις που θα φέρουν τους μαθητές πιο κοντά στον κόσμο του Διαστήματος, όπως η διοργάνωση μαθητικού διαγωνισμού για την κατασκευή μικρού δορυφόρου, διαγωνισμοί STEM, αλλά και διαδραστικές επικοινωνίες μαθητών με τους αστροναύτες που υπηρετούν στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό.
Στη σύσκεψη συμμετείχαν, εκτός από τον πρωθυπουργό, ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Τεχνητής Νοημοσύνης Δημήτρης Παπαστεργίου, ο γενικός γραμματέας Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων Κωνσταντίνος Καράντζαλος, καθώς και ο εκπαιδευόμενος αστροναύτης και γιατρός διαστημικών αποστολών Αδριανός Γολέμης, ο οποίος αποτελεί τον πρώτο Έλληνα που προετοιμάζεται για συμμετοχή σε αποστολή του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Διαστήματος στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό.








Μ.Η.Τ. 242183