Νέα εποχή στη χρηματοδότηση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης φέρνει ο νέος Κώδικας, καθώς προβλέπεται η σταδιακή αποσύνδεση των δημοτικών τελών από τους λογαριασμούς ηλεκτρικού ρεύματος.
Η απευθείας καταβολή στους δήμους εκτιμάται ότι θα εφαρμοστεί από τις αρχές του 2028.
Σημαντικές αλλαγές στον τρόπο είσπραξης των δημοτικών τελών προβλέπει νομοτεχνική βελτίωση που κατέθεσε ο υπουργός Εσωτερικών, Θοδωρής Λιβάνιος, στο νομοσχέδιο για τον νέο Κώδικα Τοπικής Αυτοδιοίκησης, η συζήτηση του οποίου ολοκληρώνεται σήμερα στην Ολομέλεια της Βουλής, πριν από τη σχετική ψηφοφορία.
Η ρύθμιση ανοίγει τον δρόμο ώστε, στο μέλλον, τα δημοτικά τέλη να μην εισπράττονται πλέον μέσω των λογαριασμών ηλεκτρικού ρεύματος, αλλά απευθείας από τους δήμους, με τρόπο αντίστοιχο της είσπραξης φορολογικών υποχρεώσεων.
Προεδρικό Διάταγμα για το νέο σύστημα
Όπως ανέφερε ο υπουργός Εσωτερικών κατά την τοποθέτησή του στη Βουλή, προβλέπεται η έκδοση Προεδρικού Διατάγματος, με τη σύμφωνη γνώμη της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας (ΚΕΔΕ) και των συναρμόδιων υπουργείων, το οποίο θα καθορίσει το νέο πλαίσιο καταβολής των δημοτικών τελών.
Ο κ. Λιβάνιος επισήμανε ότι η αλλαγή αυτή αποτελεί διαχρονικό αίτημα τόσο των δήμων όσο και των παρόχων ηλεκτρικής ενέργειας και του ΔΕΔΔΗΕ, καθώς θα αποσυνδέσει τις χρεώσεις των δημοτικών τελών από τους λογαριασμούς ρεύματος.
Πότε θα εφαρμοστεί
Συνομιλώντας αργότερα με τους κοινοβουλευτικούς συντάκτες, ο υπουργός εκτίμησε ότι το νέο σύστημα θα μπορεί να τεθεί σε εφαρμογή από τις αρχές του 2028, αφού προηγηθεί η απαραίτητη προετοιμασία των δήμων και η ανάπτυξη των σχετικών μηχανισμών είσπραξης.
Αλλαγές και στις αυτοδιοικητικές εκλογές
Παράλληλα, ο υπουργός Εσωτερικών κατέθεσε δεύτερη νομοτεχνική βελτίωση που αφορά το νέο εκλογικό σύστημα για την Τοπική Αυτοδιοίκηση.
Σύμφωνα με τη ρύθμιση, στις αυτοδιοικητικές εκλογές που θα διεξαχθούν με το σύστημα του ενός γύρου, εάν ένας συνδυασμός δεν συγκεντρώσει ποσοστό άνω του 42%, ακόμη και μετά την προσμέτρηση των συμπληρωματικών ψήφων, η πλειοψηφία που θα διαθέτει στο Δημοτικό Συμβούλιο θα είναι μικρότερη.
Όπως εξήγησε ο κ. Λιβάνιος, αντί μιας σύνθεσης, για παράδειγμα, 15-10, το Δημοτικό Συμβούλιο θα διαμορφώνεται σε 14-11, ενισχύοντας έτσι την αναλογικότητα της εκπροσώπησης, χωρίς να τίθεται σε κίνδυνο η κυβερνησιμότητα των δήμων.







Μ.Η.Τ. 242183