No Result
View All Result
FinanceNews.gr
  • Αρχικη
  • ΝΑΥΤΙΛΙΑ
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΕΝΕΡΓΕΙΑ
  • ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ
  • ΧΡΗΜΑΤΙΣΤΗΡΙΟ
  • REAL ESTATE
  • Αρχικη
  • ΝΑΥΤΙΛΙΑ
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΕΝΕΡΓΕΙΑ
  • ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ
  • ΧΡΗΜΑΤΙΣΤΗΡΙΟ
  • REAL ESTATE
No Result
View All Result
FinanceNews.gr
No Result
View All Result
Αρχική ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τι σημαίνει η επιστροφή ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ από το Υπερταμείο στο Δημόσιο

Όλγα Κλώντζα από Όλγα Κλώντζα
19/07/2023
in ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
A A
Τι σημαίνει η επιστροφή ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ από το Υπερταμείο στο Δημόσιο

Ο κύκλος εργασιών των δύο εταιρειών το 2022 έφτασε τα 414,5 εκατ. ευρώ

Τον πραγματικό έλεγχο του μετοχικού κεφαλαίου και της διοίκησης των εταιρειών ύδρευσης Αθήνας και Θεσσαλονίκης έρχεται να θωρακίσει με νομοθετική ρύθμιση το ελληνικό Δημόσιο, υπό την πίεση σειράς δικαστικών αποφάσεων. Μάλιστα, τον περασμένο Μάρτιο, το Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) κούνησε το δάχτυλο στην κυβέρνηση διότι ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ παραμένουν ως σήμερα στο Υπερταμείο, δίνοντας περιθώριο οκτώ μηνών για να αναμεταβιβασθεί η πλειοψηφία των μετοχών τους στο δημόσιο.

Η σχετική ρύθμιση για την οποία δεσμεύτηκε, κατά την προεκλογική περίοδο, ο Πρωθυπουργός, αναμένεται στο νομοσχέδιο του Υπουργείου Οικονομικών που κατατέθηκε εχθές το βράδυ στη Βουλή. Το μήνυμα που εκπέμπεται εδώ και μήνες από τις διοικήσεις των δύο εταιρειών είναι στο πνεύμα «business as usual», όμως η επιστροφή στο δημόσιο αναπόφευκτα αλλάζει τις ισορροπίες για το χαρτοφυλάκιο του Υπερταμείου. Σήμερα, διαθέτει 50% + μία μετοχή του μετοχικού κεφαλαίου των δύο εταιρειών.

 

Οι απώλειες του Υπερταμείου

Το Υπερταμείο χάνει από τον χάρτη των εσόδων του δύο πολύτιμες θυγατρικές. Οι ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ αποδείχθηκαν από τα πιο ανθεκτικά assets μέσα στην πανδημία, έχοντας σε εξέλιξη δύο μεγάλα επενδυτικά προγράμματα. Σύμφωνα με τις οικονομικές καταστάσεις, από τις επτά θυγατρικές του που απέδωσαν έσοδα από μερίσματα οι δύο ήταν οι εταιρείες του νερού.

Ειδικότερα, από τα συνολικά 74,2 εκατ. ευρώ εσόδων που κατέγραψε, αντιστοιχούσαν 14,91 εκατ. στην ΕΥΔΑΠ και 3,96 εκατ. στην ΕΥΑΘ. Βεβαίως, οι συνέπειες της αύξησης του ενεργειακού κόστους για τις δύο εταιρείες, έπληξε το αποτύπωμά τους στα έσοδα του Υπερταμείου, δεδομένου ότι το 2021 η ΕΥΔΑΠ είχε εισφέρει 25 εκατ. ευρώ (+40%) και η ΕΥΑΘ 4,04 εκατ. ευρώ (+2%). Παρόλα αυτά, θεωρείται ότι οι πολύ καλές επιδόσεις των δύο υδροδοτικών φορέων θα συνεχιστούν τα επόμενα χρόνια.

Πάντως, ο διευθύνων σύμβουλος του Υπερταμείου, κ. Γρηγόρης Δ. Δημητριάδης, σε δημόσιες τοποθετήσεις του παραμένει καθησυχαστικός για τις επιπτώσεις αυτής της εξέλιξης. Αυτό μπορεί πιθανώς να αποδοθεί στο γεγονός ότι τα τελευταία δύο χρόνια το Υπερταμείο έχει ενεργοποιήσει τον επενδυτικό του ρόλο, οπότε αναμένει σε εύλογο χρόνο αυτό να φέρει απτά αποτελέσματα, σε συνδυασμό με τον μετασχηματισμό που προχωρά και σε άλλες θυγατρικές του.

 

Το χρονικό των αποφάσεων

Ο δρόμος για την  επιστροφή στο Δημόσιο άνοιξε με δύο αποφάσεις του ΣτΕ, που έκριναν αντισυνταγματικό τον έλεγχο των ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ με ενδιάμεσο όχημα το Υπερταμείο, παρότι μοναδικός του μέτοχος είναι το ελληνικό Δημόσιο, όπως αυτό εκπροσωπείται από τον Υπουργό Οικονομικών. Σύμφωνα με τις εν λόγω αποφάσεις, η αποξένωση από το ελληνικό Δημόσιο μετατρέπει κατ’ουσίαν τη δημόσια επιχείρηση σε ιδιωτική, καθιστώντας αβέβαιη τη συνέχιση της παροχής προσιτών υπηρεσιών, υψηλής ποιότητας. Συνθήκη όμως που αντίκειται στις επιταγές του Συντάγματος, δεδομένου του μονοπωλιακού χαρακτήρα των υπηρεσιών, οι οποίες μάλιστα αφορούν στην παροχή ενός φυσικού αγαθού απαραίτητου για την επιβίωση.

Για τους παραπάνω λόγους, σύμφωνα με το ΣτΕ, είναι «συνταγματικώς επιβεβλημένος ο έλεγχος των ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ από το ελληνικό Δημόσιο, όχι απλώς με την άσκηση εποπτείας επ’ αυτών, αλλά και δια του μετοχικού τους κεφαλαίου». Συνταγματική προϋπόθεση που δεν πληρείται από τη στιγμή που το Δημόσιο δεν ασκεί έλεγχο επί του Δ.Σ. της ΕΕΣΥΠ, η οποία παρεμβάλλεται μεταξύ των δύο μερών και, όπως υπογραμμίζεται στις αποφάσεις, «επιδιώκει, προεχόντως, σκοπούς ταμειακούς και ταμιευτικούς». Ο ιδρυτικός νόμος του Υπερταμείου προβλέπει ότι τα κέρδη από τη διαχείριση του χαρτοφυλακίου του διατίθενται υποχρεωτικά κατά 50% για την εξυπηρέτηση του δημοσίου χρέους, ενώ το υπόλοιπο 50% για την υλοποίηση επενδύσεων από το Δημόσιο και την εν μέρει ως μέρισμα στο Ελληνικό Δημόσιο, για την πραγματοποίηση επενδύσεων.

Tags: ΕΥΑΘΕΥΔΑΠΥΠΕΡΤΑΜΕΙΟ

ΣχετικάΑρθρα

Η ΕΕ ανακοινώνει νέο ταμείο 2,3 δισ. ευρώ για την ανοικοδόμηση της Ουκρανίας
ΕΝΕΡΓΕΙΑ

Τέλος εποχής για το ρωσικό φυσικό αέριο στην Ευρώπη: Η Σλοβακία έδωσε το «πράσινο φως»

23/10/2025
Τα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων Τετάρτη 9 Απριλίου 2025
ΚΟΣΜΟΣ

Οι ευρωπαϊκές αγορές ανακάμπτουν: Πετρέλαιο και τράπεζες οδηγούν την άνοδο

23/10/2025
Νέα χαμηλά για το ασήμι: Οι επενδυτές ψάχνουν σήματα σταθεροποίησης
ΚΟΣΜΟΣ

Νέα χαμηλά για το ασήμι: Οι επενδυτές ψάχνουν σήματα σταθεροποίησης

23/10/2025
Ο Nikkei καλπάζει, το Πεκίνο «σφίγγει γροθιές»: Η Ασία στη μέγγενη του Τραμπ
ΚΟΣΜΟΣ

Επιφυλακτικότητα στις ασιατικές αγορές: Nikkei και Kospi σε πτώση, ανοδικά η Ινδία

23/10/2025
Συντάξεις: Οι «παγίδες» του συστήματος που κοστίζουν στους ασφαλισμένους
ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Συντάξεις Νοεμβρίου 2025: Πληρωμές νωρίτερα λόγω 28ης Οκτωβρίου

23/10/2025
Στο μικροσκόπιο της ΑΑΔΕ καταθέσεις και εισοδήματα Ελλήνων από το εξωτερικό
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Φορολογικό «σαφάρι» μέχρι τέλους Δεκεμβρίου: Οι ελεγκτές «σαρώνουν» υποθέσεις του 2019

23/10/2025

Τα νέα της κτηματαγοράς

Κτηματαγορά/Ακίνητα στο εξωτερικό: Οι Έλληνες επένδυσαν 1,7 δισ. ευρώ το 2023

Διαχείριση κατασχεμένων ακινήτων: Προκλήσεις, νομικά εμπόδια και στρατηγική των servicers

22/10/2025
ΤτΕ: Ανοδικά τα επιτόκια για τα νέα δάνεια τον Ιούλιο

ΤτΕ: Οι τιμές κατοικιών και τα ενοίκια συνεχίζουν να αυξάνονται

22/10/2025
Νέο φορολογικό τοπίο στα ακίνητα: Σταθερές αντικειμενικές έως το 2027 και κίνητρα για επενδύσεις

Νέο φορολογικό τοπίο στα ακίνητα: Σταθερές αντικειμενικές έως το 2027 και κίνητρα για επενδύσεις

22/10/2025

Ναυτιλία

Η Atlas Maritime υποδέχεται το νεότευκτο suezmax tanker, Geneva Star (φωτό)
ΝΑΥΤΙΛΙΑ

Η Atlas Maritime υποδέχεται το νεότευκτο suezmax tanker, Geneva Star (φωτό)

Νέα προσθήκη στον στόλο του Λέοντα Πατίτσα - Εμβάθυνση της συνεργασίας με Daehan και EMF και εξασφαλισμένη ετήσια ναύλωση  ...

από Newsroom
23/10/2025
Έλληνες πλοιοκτήτες: Συνωστισμός για νέα πιο «πράσινα» πλοία
ΕΝΕΡΓΕΙΑ

Έλληνες καθηγητές του ΜΙΤ ηγούνται του πρώτου εγχειριδίου πυρηνικής ασφάλειας πλοίων

Το MIT Maritime Consortium υπό την ηγεσία ελλήνων καθηγητών παρουσίασε το πρώτο δημόσιο εγχειρίδιο ασφάλειας για εμπορικά πυρηνοκίνητα πλοία  ...

από Newsroom
22/10/2025
Ναυτιλία: Γιατί το LNG είναι το πιο βιώσιμο καύσιμο
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Ελληνικό βέτο στο COP30 – Στο επίκεντρο το Net Zero Framework της ναυτιλίας

Αγκάθι η συμφωνία Net Zero Framework που «πάγωσε» μετά από αμερικανικές πιέσεις – Εμπλοκή Μητσοτάκη στη διαχείριση της κρίσης Η...

από Newsroom
21/10/2025
Αναβαθμίσεις, επενδύσεις και νέα projects: Το σχέδιο του Υπερταμείου για τις ελληνικές μαρίνες
ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ

Αναβαθμίσεις, επενδύσεις και νέα projects: Το σχέδιο του Υπερταμείου για τις ελληνικές μαρίνες

Το Υπερταμείο επιταχύνει την αξιοποίηση των ελληνικών μαρινών με επενδύσεις σε ένα ενιαίο δίκτυο σύγχρονων υποδομών   Η Ελλάδα ετοιμάζεται...

από Newsroom
21/10/2025
FinanceNews.gr

Τα πάντα για την Ελληνική οικονομία, το χρηματιστήριο, την ναυτιλία, την επιχειρηματικότητα στον τουρισμό, τα νέα της τεχνολογίας, των κατασκευών, την κτηματαγορά και την ενέργεια.



Ταυτότητα

Όροι Χρήσης

Δήλωση συμμόρφωσης (ΕΕ) 2018/334

ΜΗΤ
Μ.Η.Τ. 242183

Πρόσφατα άρθρα

  • Η METLEN επεκτείνεται στην Ασία: Συνεργασία με την κορεατική HRE για έργα ΑΠΕ
  • Η Atlas Maritime υποδέχεται το νεότευκτο suezmax tanker, Geneva Star (φωτό)
  • Τέλος εποχής για το ρωσικό φυσικό αέριο στην Ευρώπη: Η Σλοβακία έδωσε το «πράσινο φως»

Kατηγορίες

REAL ESTATE
ΕΝΕΡΓΕΙΑ
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ
ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ
ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ
ΝΑΥΤΙΛΙΑ
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΠΡΕΣΤΙΖ
ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ
ΥΓΕΙΑ
ΧΡΗΜΑΤΙΣΤΗΡΙΟ
            

© 2022 FinanceNews.gr.

No Result
View All Result
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΕΝΕΡΓΕΙΑ
  • ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • REAL ESTATE
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΛΙΑ
  • ΧΡΗΜΑΤΙΣΤΗΡΙΟ
  • ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ

© 2022 FinanceNews.gr.