Πώς από την παράταση της υφιστάμενης παραχώρησης φτάσαμε στην άμεση παράδοση – παραλαβή
Ο κύβος ερρίφθη για την Αττική Οδό, που ετοιμάζεται να περάσει απευθείας στον νέο παραχωρησιούχο, «κλείνοντας» την πόρτα στο ενδεχόμενο παράτασης της υφιστάμενης παραχώρησης. Καθώς ο χρόνος μετρά αντίστροφα για τη λήξη της τρέχουσας σύμβαση στις 5 Οκτωβρίου, και μετά από έναν αγώνα ταχύτητας από την πλευρά του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, το τελευταίο δεκαήμερο, οι πιέσεις που ασκήθηκαν προς όλες τις πλευρές φαίνεται πως απέδωσαν.
Εχθές, ξεκαθαρίστηκε και με επίσημη ανακοίνωση ότι στις 6 Οκτωβρίου η λειτουργία του αυτοκινητόδρομου θα περάσει στον νέο παραχωρησιούχο. Από την ημέρα που έπεσαν οι υπογραφές μεταξύ ΤΑΙΠΕΔ και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, στις 12 Σεπτεμβρίου 2024, οι εξελίξεις είναι ιδιαίτερα πυκνές. Ως αποτέλεσμα, εκεί που το πιο πιθανό σενάριο ήταν αυτή της τροποποίησης της υφιστάμενης σύμβασης, ώστε να παραταθεί η λειτουργία του άξονα από το σχήμα ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις-ΑΒΑΞ, αυτό παραγράφεται.
Από το καλοκαίρι, υπήρχαν αρκετά δείγματα ότι η πλευρά του ελληνικού Δημοσίου επιθυμούσε τη λήξη της διαδικασίας με την ολοκλήρωση του πρώτου κύκλου παραχώρησης, από οποιοδήποτε μεταβατικό σενάριο. Εξάλλου, το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών είχε εντάξει στον προϋπολογισμό για το τρίτο τρίμηνο του 2024 την είσπραξη του τιμήματος, ύψους 3,27 δισ. ευρώ. Ποσό το οποίο και θα απομειώσει το δημόσιο χρέος, αφού τα έσοδα του ΤΑΙΠΕΔ κατευθύνονται βάσει νόμου προς τα εκεί.
Το εναλλακτικό σενάριο
Παρόλα αυτά, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προετοιμάστηκε και για το εναλλακτικό σενάριο, μπροστά στο ενδεχόμενο να μην είναι όλα έτοιμα για τη μεταβίβαση στον νέο παραχωρησιούχο, προκειμένου να μην υπάρξει «κενό» στη λειτουργία της Αττικής Οδού. Έτσι, ζητήθηκε δια του υφυπουργού, κ. Νίκου Ταχιάου η γνωμοδότηση του ΝΣΚ για την παράταση της υφιστάμενης παραχώρησης, καταλήγοντας πως αυτή είναι εφικτή, αλλά συνιστά ζήτημα διαπραγμάτευσης με τον ενδιαφερόμενο.
Μετά τη χθεσινή ανακοίνωση των υπουργείων Εθνικής Οικονομίας & Οικονομικών και Υποδομών & Μεταφορών, πάντως, το σενάριο της μεταβατικής φάσης ακυρώθηκε. Υπενθυμίζεται ότι ο κ. Ταχιάος και κατά τη διάρκεια της τελετής υπογραφής είχε δηλώσει πως «το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, στις 5 Οκτωβρίου θα είναι απολύτως έτοιμο να κινήσει τις διαδικασίες παράδοσης της οδού, στο μέτρο που αυτές το αφορούν».
Στο πλαίσιο του 7ου Συνεδρίου Υποδομών και Μεταφορών, πριν μία εβδομάδα, είχε δώσει έμφαση στην ανάγκη συνεργασίας παλαιού και νέου παραχωρησιούχου για να γίνει η ομαλή μετάβαση του αυτοκινητόδρομου, κάνοντας μάλιστα αναφορά σε «ενήλικες στο δωμάτιο».
Προκειμένου να διασφαλιστεί ότι θα γίνει πράξη η δέσμευση όλων των πλευρών, η οποία εξασφαλίστηκε σε ανώτατο επίπεδο μέσα στο Σαββατοκύριακο, εχθές, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Χρήστος Σταϊκούρας, είχε συνάντηση με εκπροσώπους των τραπεζικών ιδρυμάτων που συμμετέχουν στο σχήμα χρηματοδότησης της νέας παραχώρησης.
Το πιο απαιτητικό στάδιο θα είναι η υπογραφή των πρωτοκόλλων παράδοσης – παραλαβής αρχικά μεταξύ του υφιστάμενου παραχωρησιούχου ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις-ΑΒΑΞ-EGIS και του ελληνικού Δημοσίου κι εν συνεχεία μεταξύ του Δημοσίου και της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Κι αυτό γιατί θα είναι η βάση για την ομαλή και χωρίς claims μετάβαση του περιουσιακού στοιχείου, βάσει των όσων προβλέπουν οι δύο πολυσέλιδες και πολύπλοκες συμβάσεις.