Συνεχίζεται η αναζήτηση πόρων το 2025 για τα έργα των ευρωπαϊκών διαδρόμων – Το παζλ θα συμπληρώσουν εθνικοί πόροι
Πόρους άνω του μισού εκατομμυρίου ευρώ εξασφάλισε η χώρα μας από το Connecting Europe Facility για νέα σιδηροδρομικά έργα. Από τα έξι έργα, συνολικού προϋπολογισμού 1,35 δισ. ευρώ, για τα οποία το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών αιτήθηκε χρηματοδότησης, εγκρίθηκα τα τέσσερα, λαμβάνοντας ευρωπαϊκή χρηματοδότηση 518,86 εκατ. ευρώ.
Το μεγάλο βήμα γίνεται για τα έργα:
- Αναβάθμιση της σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας στο τμήμα Μουριές – Προμαχώνας, που λαμβάνει 112.075.200 ευρώ
- Αναβάθμιση της σιδηροδρομικής γραμμής ΣΚΑ- Οινόη, με 192.142.704 ευρώ
- Αναβάθμιση της σιδηροδρομικής γραμμής Πύθιο – Ορμένιο, με 186.667.916,75 ευρώ και
- Νέο σύστημα σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης (ETCS L1) στο τμήμα ΣΚΑ-Κιάτο, που λαμβάνει 27.979.200 ευρώ
Βάσει της ελληνικής πρότασης προς χρηματοδότηση από το CEF II που κατατέθηκε τον περασμένο Ιανουάριο, τα δύο έργα που μένουν εκτός και θα πρέπει να αναζητήσουν εκ νέου πόρους είναι η σύνδεση του τρένου με το λιμάνι της Πάτρας από το Ρίο, προϋπολογισμού 477 εκατ. ευρώ, και το τμήμα Αλεξανδρούπολη – Πύθιο του μεγάλου έργου Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο, συνολικού προϋπολογισμού 1,07 δισ. Και τα δύο περιλαμβάνονται στο μεγάλο πακέτο έργων νέας γενιάς της ΕΡΓΟΣΕ, συνολικού ύψους 4 δισ. ευρώ.
Παρότι πρόκειται για έργα που η χώρα μας θέλει να προωθήσει καθώς συνδέουν το σιδηρόδρομο με σημαντικά λιμάνια και ενισχύουν τις διασυνοριακές συνδέσεις, οι έξι διαγωνισμοί, που ξεκίνησαν τον Νοέμβριο του 2021, επί της ουσίας παραπαίουν λόγω έλλειψης χρηματοδότησης. Μέχρι σήμερα, από τα 4 δισ. έχουν εξασφαλισθεί μόλις 397,6 εκατ. ευρώ ευρωπαϊκών πόρων, ενώ η σύνδεση του 6ου προβλήτα του ΟΛΘ με το τρένο και ο προαστιακός Δυτικής Θεσσαλονίκης, ύψους 53,5 εκατ. ευρώ οδεύουν προς το ΕΣΠΑ.
Η αναζήτηση πόρων συνεχίζεται
«Η έγκριση των τεσσάρων έργων, αν και αποτελεί αναγνώριση της συνεχούς και αδιάλειπτης προσπάθειας της ελληνικής κυβέρνησης να ανατάξει το σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας και να ξεπεράσει χρόνιες παθογένειες του συστήματος, είναι μόνο η αρχή της διαδρομής της 20ετούς επενδυτικής στρατηγικής στον σιδηρόδρομο», είπε σε δήλωσή του ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Χρήστος Σταϊκούρας, δίνοντας έμφαση στο τρίπτυχο «αναβάθμιση – ασφάλεια – ανάπτυξη».
Όπως τόνισε, τίθεται άμεσα σε επεξεργασία σχέδιο προτάσεων που θα ολοκληρώνει τη γραμμή Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο και θα συνδέει στρατηγικά λιμάνια της χώρας με τον βασικό άξονα Πάτρας – Αθήνας – Θεσσαλονίκης – Ειδωμένης/Προμαχώνα. Έθεσε ως στόχο τη διεκδίκηση νέας συγχρηματοδότησης εντός του 2025 για την ανάπτυξη του δικτύου ως το 2030, στη βάση των απαιτήσεων που θέτει ο νέος κανονισμός για την ανάπτυξη του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών (ΕΕ) 2024/1679, και με γνώμονα την ανθεκτικότητα των υποδομών.
Όσον αφορά στα έργα που πήραν χρηματοδότηση για τμήμα του προϋπολογισμού τους, το επιπλέον ποσό θα συμπληρωθεί με εθνικούς πόρους. Είναι πάντως εμφανές από το προφίλ των εκγριθέντων έργω πως στο επίκεντρο του ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος βρίσκεται η διασυνοριακή συνδεσιμότητα με τη Βουλγαρία και η ανάπτυξη πολυτροπικού διαδρόμου μεταφορών με τις χώρες της Κεντρικής Ευρώπης, της Βαλτικής και την Ουκρανία.