Στο OFF τα μέτρα της κυβέρνησης κατά της ακρίβειας η οποία και τον Δεκέμβριο έδειξε τα «δόντια» στα νοικοκυριά που τρομάζουν από τη συνεχιζόμενη άνοδο των τιμών ενώ οι αρμόδιοι ανακοινώνουν μέτρα που δεν φέρνουν αποτελέσματα.
Τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ του Δεκεμβρίου στην πράξη ακύρωσαν το μέτρο της μειωμένης τιμής κατά 5% που τέθηκε σε εφαρμογή από τις αρχές Νοεμβρίου.
Στη λίστα είναι 1300 προϊόντα της βιομηχανίας και τα πρόσφατα 4 μέτρα που ανακοίνωσε ο υπουργός Ανάπτυξης θα έχουν περιορισμένη επίδραση στην πτώση του πληθωρισμού αφού είναι εστιασμένα στο βρεφικό γάλα στα απορρυπαντικά, τα καθαριστικά σπιτιού και σε επιλεγμένα είδη υγιεινής.
Η ΕΛΣΤΑΤ κατέγραψε αύξηση κατά 8,9% στην κατηγορία διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά τον Δεκέμβριο του 2023 σε σύγκριση με το αντίστοιχο μήνα του 2022. Ο ετήσιος πληθωρισμός διαμορφώθηκε στο 3,5% πιο ψηλά από τον στόχο που είχε θέσει το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης.
Η τιμή του ελαιολάδου σημείωσε άνοδο κατά 58,5% σε διάστημα ενός χρόνου.
Για το τέρας της ακριβείας μίλησε ο πρωθυπουργός.
Στο θέμα επανήλθε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης προχθές από το Γαλάτσι σημειώνοντας ότι «Να τα βάλουμε με το τέρας της ακρίβειας, δεν θ’ ανεχθώ τον πληθωρισμό της απληστίας». Ωστόσο μέχρι σήμερα η κυβέρνηση δεν έχει βάλει σε εφαρμογή μέτρα κατά του πληθωρισμού της απληστίας.
Τα πρόσφατα 4 μέτρα δεν θα έχουν μεγάλη απήχηση στη μάχη κατά του πληθωρισμού διότι αφορά ένα μικρό κομμάτι της αγοράς. Η συνολική αξία της διατροφής φθάνει τα 20 δις ευρώ με τις επώνυμες οργανωμένες αλυσίδες σούπερ μάρκετ να πραγματοποιούν περίπου τα 11 με 12 δις ευρώ ενώ τα υπόλοιπα 8 δις ευρώ προέρχονται από τα καταστήματα της γειτονιάς με εμβαδόν κάτω από τα 400 τ.μ.
Από τα τελευταία 4 μέτρα στο επίκεντρο ήταν το πλαφόν στο μεικτό περιθώριο κέρδους έως 7% στο βρεφικό γάλα. Η κυβέρνηση προσδοκά με την εφαρμογή του μέτρου οι τιμές στο βρεφικό γάλα να πέσουν από 12% έως 15%. Από τα 26 ευρώ σήμερα να πέσουν έως 3 ευρώ ενώ δεν επιθυμεί να προχωρήσει σε ανάλυση κόστους του προϊόντος για να διαπιστώσει ποια θα είναι η προτεινόμενη λιανική τιμή.
Οι κυβερνητικές προσδοκίες μείωσης των λιανικών τιμών των απορρυπαντικών.
Το δεύτερο μέτρο και αρκετά φιλόδοξο αφού στοχεύει να μειώσει τις λιανικές τιμές στα απορρυπαντικά αφού πωλούνται πανάκριβα στην εγχώρια αγορά σε σχέση με την ευρωπαϊκή. Το κλειδί της επιτυχίας είναι ο περιορισμός της προσφοράς στο 30% η οποία στη συνέχεια θα επιβάλλει την πτώση των σημερινών τιμών στα ράφια των σούπερ μάρκετ. Παράδειγμα ένα προϊόν που πωλείται 12 ευρώ. Η εταιρεία το προσφέρει με προωθητική ενέργεια 1+1 Με την εφαρμογή του μέτρου η πραγματική του τιμή είναι τα έξι ευρώ. Η διάταξη του 30% ως προσφορά θα μειώσει κατά 1,8 ευρώ το προϊόν. Η νέα λιανική του τιμή θα είναι τα 10,2 ευρώ. Από αυτή την τιμή θα αρχίζει η προωθητική ενέργεια του προϊόντος με προσφορά.
Στέλεχος της αγοράς θεωρεί πιθανόν οι εταιρείες να σταματήσουν τις προσφορές στα επίπεδα των 6 ευρώ για το προϊόν. Εκτιμούν ότι η νέα τελική τιμή με την προσφορά να κινείται πάνω από τα 7 ευρώ.
Νίκος Θεοδωρόπουλος