Νέα ναυτιλιακά ρεύματα από ΝΑ Ασία: Η παγκοσμιοποίηση αλλάζει λιμάνι – Νέοι εμπορικοί δρόμοι, νέες θάλασσες για την ελληνική ναυτιλία
Με μια ανακοίνωση που δεν πέρασε απαρατήρητη, η Hapag-Lloyd, μία από τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες παγκοσμίως, έκανε λόγο για ακύρωση του 30% των αποστολών από την Κίνα προς τις ΗΠΑ. Πίσω από τον ψυχρό αριθμό, κρύβεται μια γεωοικονομική μετάβαση, η οποία αναδιαμορφώνει το χάρτη των εμπορικών διαδρομών.
Η γερμανική εταιρεία ήδη παρατηρεί μαζική αύξηση της ζήτησης για δρομολόγια από χώρες όπως η Ταϊλάνδη, η Καμπότζη και το Βιετνάμ, αποτυπώνοντας τη σιωπηλή αλλά ραγδαία αποσύνδεση των αμερικανικών αλυσίδων από το κινεζικό εργοστάσιο του κόσμου.
Πώς οι δασμοί «ανακατεύουν» τις θάλασσες
Η κίνηση της Hapag-Lloyd δεν είναι αποκομμένη από τα γεωπολιτικά δεδομένα: οι δασμοί 145% των ΗΠΑ στα κινεζικά προϊόντα, αλλά και οι αντίμετροι κινεζικοί δασμοί 125% δημιουργούν ένα περιβάλλον αβεβαιότητας και αποεπένδυσης.
Σε μια προσπάθεια διαχείρισης του ρίσκου, η εταιρεία μειώνει το μέγεθος των πλοίων που κατευθύνονται προς τις ΗΠΑ, διατηρώντας ωστόσο τη συχνότητα των δρομολογίων – ένδειξη αναμονής, όχι πλήρους ρήξης.
Το ΔΝΤ προειδοποιεί για επιβράδυνση της παγκόσμιας οικονομικής δραστηριότητας, ενώ οι αναλυτές μιλούν πλέον για μια νέα φάση αποπαγκοσμιοποίησης, με χαρακτηριστικά στρατηγικής διαφοροποίησης και ανακατανομής ισχύος.
Ευκαιρία ή απειλή για την ελληνική ναυτιλία;
Για τον ελληνικό στόλο, που κυριαρχεί παγκοσμίως στη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων, η μετατόπιση των ροών από την Κίνα προς τη ΝΑ Ασία δεν είναι απλώς πρόκληση – είναι ευκαιρία.
Το νέο σκηνικό απαιτεί:
-
Αναπροσαρμογή δρομολογίων
-
Επενδύσεις σε νέες τεχνολογίες και «έξυπνα» πλοία
-
Διαχείριση γεωπολιτικών κινδύνων
-
Ευελιξία σε συμφωνίες ελεύθερου εμπορίου και ενεργειακής μετάβασης
Η ναυτιλία δεν σταματά στα σύνορα – ούτε στους δασμούς. Αντίθετα, όπως τονίζει η Hapag-Lloyd, η ζήτηση απλώς μεταφέρεται: εκεί που οι λιμένες της Κίνας δείχνουν κορεσμό και πολιτικό βάρος, άλλες χώρες «φορτώνουν» μέλλον.
Διαβάστε επίσης: Εμπορευματοκιβώτια/Ναυτιλία: Αλλαγές στον «χάρτη» των συμμαχιών μεταξύ liners