Προβλέπεται πρόστιμα έως 10.000 ευρώ για παράνομη υπερωριακή απασχόληση.
Από τον «πάγκο» της Εργάνης περνά η μία μετά την άλλη εταιρεία η οποία μετά από δεκαετίες υποχρεούνται να δηλώνουν την εργασιακή απασχόληση εκτός του βασικού ωραρίου καταγράφοντας τις υπερωρίες του προσωπικού.
Η Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας αποδίδει καρπούς με τον Κυβερνητικό Εκπρόσωπο κ. Παύλο Μαρινάκη να δίνει στοιχεία για την αποτελεσματικότητα του μέτρου με την καταγραφή των υπερωριών.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του συστήματος ΕΡΓΑΝΗ, οι υπερωρίες στους κλάδους εφαρμογής της αυξήθηκαν αθροιστικά κατά 815.509 σε σχέση με τα έτη πριν την εφαρμογή του μέτρου.
Ενδεικτικά, οι καταγεγραμμένες υπερωρίες αυξήθηκαν:
•Στα σούπερ μάρκετ κατά 60%.
•Στις τράπεζες κατά 38,3%.
• Στις εταιρείες security κατά 27,8%.
•Στη βιομηχανία κατά 34,3%.
• Στο λιανεμπόριο κατά 28,1%.
Επιπλέον, σημαντικό είναι να τονίσουμε πως από τον περασμένο Σεπτέμβριο, η Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας εφαρμόζεται πιλοτικά στον τουρισμό και την εστίαση, ενώ η καθολική της εφαρμογή στους κλάδους αυτούς θα εκκινήσει την 1η Μαρτίου του 2025. Μετά την πλήρη εφαρμογή της κάρτας και στους δύο αυτούς κλάδους, θα προστατεύονται συνολικά από αδήλωτες υπερωρίες περίπου 1.500.000 εργαζόμενοι.
Να σημειωθεί ότι κλάδος της εστίασης θα βρεθεί σε δύσκολη θέση διότι σε κάποιον τυχαίο έλεγχο μίας επιχείρησης που απασχολεί υπάλληλο εκτός του ωραρίου με υπερωριακή απασχόληση θα επιβάλλεται πρόστιμο το οποίο μπορεί να φτάνει τις 10.000 ευρώ ως παράβαση από 500 ευρώ που ήταν μέχρι πρότινος. Ο συντονισμός μιας επιχείρησης για την υπερωριακή απασχόληση θεωρείται δύσκολος διότι όλα θα εξαρτώνται από την προσέλευση των πελατών που μερικές φορές εμφανίζονται από το πουθενά.
Ο κλάδος της εστίασης μέσω εκπροσώπων διαφωνούν με το νέο πρόστιμο που φτάνει έως τις 10.000 ευρώ , το οποίο θεωρείται εξοντωτικό.
Πάντως η εργατική νομοθεσία προβλέπει ένα διάλειμμα 20 λεπτών μέσα στο ωράριο απασχόλησης για τον υπάλληλο της εστίασης αναγνωρίζοντας την ανάγκη από το νομοθέτη ως δικαίωμα για φαγητό. Η νομοθεσία το προβλέπει αλλά οι επιχειρήσεις δεν το τηρούν διότι οι πελάτες δεν έχουν κατανοήσει τα δικαιώματα των υπαλλήλων και απαιτούν να σερβιριστούν άμεσα και να δώσουν παραγγελία για φαγητό. Τέλος να αναφερθεί ότι ο νομοθέτης δεν έχει προσδιορίσει το αριθμό των υπαλλήλων που πρέπει να έχει μία επιχείρηση εστίασης με βάση τον ετήσιο κύκλο εργασιών που δηλώνει στην εφορία. Ένας υπάλληλος εστίασης για να καλύψει τις ανάγκες της πελατείας στο ωράριο του μπορεί να διαγράψει και 10 χλμ.
Νίκος Θεοδωρόπουλος