Ο υπουργός Ανάπτυξης, Τάκης Θεοδωρικάκος, αναφέρθηκε στις εξαγγελίες του πρωθυπουργού στη ΔΕΘ, υπογραμμίζοντας τη μείωση του ΦΠΑ, τη συγκράτηση των τιμών στα σούπερ μάρκετ, την ανάγκη αλλαγής του παραγωγικού προτύπου της ελληνικής οικονομίας, καθώς και τη δημιουργία νέων εργαλείων προστασίας του καταναλωτή.
Θεοδωρικάκος: Στήριξη στη νέα επένδυση της ELPEN – Στόχος η αλλαγή παραγωγικού μοντέλου
«Ενισχύεται το διαθέσιμο εισόδημα των πολιτών με δίκαιο τρόπο, πρώτα απ’ όλα για τις οικογένειες με παιδιά. Στηρίζουμε τα ελληνικά νοικοκυριά και στέλνουμε μήνυμα στους νέους ότι αξίζει να μείνουν στη χώρα και να υλοποιήσουν τους στόχους τους», δήλωσε ο κ. Θεοδωρικάκος στε ραδιοφωνικό σταθμό.
Μείωση ΦΠΑ – Διεθνείς εμπειρίες
Αναφορικά με τη μείωση του ΦΠΑ, σημείωσε ότι το οικονομικό επιτελείο εκφράζει ενστάσεις λόγω ενδεχόμενης απώλειας εσόδων. Ωστόσο, επικαλέστηκε το παράδειγμα της Ισπανίας και της Πορτογαλίας, όπου –όπως είπε– «σε 2-3 μήνες η μείωση ενσωματώθηκε στις τιμές και δεν πέρασε στον καταναλωτή».
Σούπερ μάρκετ και σχολικά είδη
Με αφορμή την έναρξη της σχολικής χρονιάς, ο υπουργός επισήμανε ότι ζήτησε από τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ να συγκρατήσουν τις τιμές στα σχολικά είδη, σε επίπεδα αντίστοιχα με πέρυσι. «Η εικόνα είναι ότι τηρούν τη δέσμευσή τους. Έτσι διασφαλίζουμε ότι οι οικογένειες με μεγαλύτερες ανάγκες μπορούν να καλύψουν τα απαραίτητα για τα παιδιά τους», ανέφερε.
Νέες μειώσεις τιμών και έλεγχοι στην αγορά
Για τις τιμές βασικών προϊόντων, ο κ. Θεοδωρικάκος δήλωσε ότι είχε συναντήσεις με την Ένωση Σούπερ Μάρκετ και τη Βιομηχανία Τροφίμων, ζητώντας μειώσεις σε εκατοντάδες κωδικούς προϊόντων. «Έχουν τη δυνατότητα να μειώσουν το μεσοσταθμικό τους κέρδος και να συμβάλουν στη συγκράτηση των τιμών», υπογράμμισε, προσθέτοντας ότι οι προτάσεις τους αναμένονται εντός δύο εβδομάδων. Παράλληλα, διαβεβαίωσε πως συνεχίζονται οι εντατικοί έλεγχοι για παραπλανητικές εκπτώσεις βάσει του Κώδικα Δεοντολογίας.
Ακρίβεια στο κρέας και ανάγκη πρωτογενούς παραγωγής
Σχετικά με την αύξηση στην τιμή του μοσχαρίσιου κρέατος, εξήγησε ότι η Ελλάδα παράγει μόλις το 25% των αναγκών της, ενώ η κτηνοτροφική παραγωγή μειώνεται σε ευρωπαϊκό επίπεδο. «Αν θέλουμε να ελέγχουμε τις τιμές, πρέπει να παράγουμε περισσότερο. Ο πρωτογενής τομέας χρειάζεται αναγέννηση», υπογράμμισε, προσθέτοντας ότι τους καλοκαιρινούς μήνες η ζήτηση λόγω τουρισμού οδηγεί σε αυξήσεις.
Νέο παραγωγικό μοντέλο
Ο υπουργός υπογράμμισε την ανάγκη συντεταγμένης αλλαγής του παραγωγικού μοντέλου: «Με αναβάθμιση του πρωτογενούς τομέα, ενίσχυση της βιομηχανίας και της μεταποίησης, επένδυση στην έρευνα και την καινοτομία, ώστε να παράγουμε και να εξάγουμε ανταγωνιστικά προϊόντα. Η Ελλάδα δεν μπορεί να στηρίζεται μόνο στον τουρισμό και το real estate».
Νέα Αρχή Προστασίας Καταναλωτή
Παρουσιάζοντας τις θεσμικές παρεμβάσεις, ανακοίνωσε ότι εντός Οκτωβρίου θα κατατεθεί νομοσχέδιο για τη σύσταση Ανεξάρτητης Αρχής Προστασίας Καταναλωτή και Εποπτείας Αγοράς. «Θα λειτουργήσει πλήρως σε έξι μήνες, με 300 πρόσθετους ελεγκτές και σύγχρονα ψηφιακά εργαλεία. Ζητώ τη στήριξη όλων των πολιτικών δυνάμεων», τόνισε.
Επενδυτικά σχέδια και διαφάνεια
Για τα ανενεργά επενδυτικά σχέδια παλαιότερων αναπτυξιακών νόμων, που έλαβαν προκαταβολές αλλά δεν υλοποιήθηκαν, σημείωσε ότι «θα επιστραφεί μέχρι και το τελευταίο ευρώ». Ήδη έχουν ανακτηθεί 66 εκατ. ευρώ, με την ΑΑΔΕ να έχει αναλάβει την είσπραξη.
Πολιτικές εκτιμήσεις
Αναφορικά με τις δημοσκοπήσεις, εκτίμησε ότι «όταν έρθει η ώρα των εκλογών, οι πολίτες θα κληθούν να επιλέξουν μεταξύ πραγματικών διλημμάτων». Προέβλεψε «εμφύλιο» ανάμεσα σε Τσίπρα, Ανδρουλάκη και Κωνσταντοπούλου για την ηγεμονία στον χώρο της αντιπολίτευσης, ενώ τόνισε ότι η κυβέρνηση θα κριθεί από το έργο και τη συνέπεια των εξαγγελιών της στους επόμενους 18 μήνες.
Σχέσεις με πρώην πρωθυπουργούς
Τέλος, αναφερόμενος στους Κώστα Καραμανλή και Αντώνη Σαμαρά, είπε ότι «πρόσφεραν θετικό έργο στην παράταξη και στη χώρα» και πως «η ενότητα είναι αναγκαία και εφικτή, αφού δεν υπάρχουν τόσο σοβαρές διαφορές που να μην μπορούν να γεφυρωθούν».