Την εκκίνηση των μελετών για την επέκταση του Μετρό προς το Ελληνικό και τη Γλυφάδα ανακοίνωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Ελληνικό Μετρό, Νίκος Κουρέτας, μιλώντας στο 8ο ITC 2025.
«Ξεκινάμε από την Ανθούπολη προς το Ίλιον, με τρεις νέους σταθμούς σε Παλατιανή, Ίλιον και Άγιο Νικόλαο. Παράλληλα προχωρά ο εκσυγχρονισμός του αμαξοστασίου στον Ελαιώνα» τόνισε.
Σύμφωνα με τον κ. Κουρέτα, προτεραιότητα αμέσως μετά είναι η γραμμή προς Γλυφάδα και Ελληνικό, «εκεί όπου δημιουργείται μια νέα πόλη μέσα στην πόλη».
Επέκταση Γραμμής 4 και Σύνδεση με το ΚΠΙΣΝ
Οι μελέτες δεν περιορίζονται στον νότο. Σχεδιάζεται:
Επέκταση της Γραμμής 4 από Γουδή μέχρι Μελίσσια – Λυκόβρυση μέσω Κηφισίας.
Επέκταση από Γαλάτσι μέχρι σχεδόν την Εθνική Οδό Αθηνών–Λαμίας.
Σύνδεση του Κέντρου Πολιτισμού Σταύρος Νιάρχος με το δίκτυο.
«Τα έργα του μετρό είναι δύσκολα και πολύπλοκα. Κάποια θα χρειαστούν 5 έως 10 χρόνια, άλλα ακόμη περισσότερο» παραδέχτηκε ο κ. Κουρέτας.
ΟΣΕ: Το ETCS αλλάζει την Αθήνα–Θεσσαλονίκη
Ο πρόεδρος του ΟΣΕ, Γιώργος Ιωάννου, μίλησε για «ένα νέο ξεκίνημα με στόχο ένα ασφαλές και αξιόπιστο δίκτυο».
Όπως είπε, στις αρχές του 2026 ξεκινά η σταδιακή εφαρμογή του συστήματος αυτόματης πέδησης ETCS στον κεντρικό άξονα Αθήνα–Θεσσαλονίκη:
«Θα φύγουμε από βραδυπορίες και μονές γραμμές, μειώνοντας τον χρόνο διαδρομής».
Παράλληλα, επισήμανε τη σημασία του σιδηροδρόμου για το εμπόριο: «Χωρίς εμπορευματικά τρένα δεν μπορεί να υπάρξει διαμετακομιστικό εμπόριο».
Ολυμπία Οδός: Αυτονομία ως το 2030
Ο πρόεδρος της Ολυμπίας Οδού, Παναγιώτης Παπανικόλας, υπογράμμισε ότι δρόμοι και τρένα λειτουργούν συμπληρωματικά:
«Οι οδικοί άξονες αυξάνουν την προσβασιμότητα και την ανάπτυξη. Η επισκεψιμότητα στα Ιωάννινα έχει υπερδιπλασιαστεί χάρη στο νέο δίκτυο».
Αποκάλυψε επίσης ότι έως το 2030 η Ολυμπία Οδός θα είναι ενεργειακά αυτόνομη, με 19 φωτοβολταϊκά πάρκα που θα καλύπτουν το 100% των αναγκών της.
Σήραγγες και νέα χρηματοδοτικά εργαλεία
Με πιο αιχμηρό λόγο, ο πρόεδρος του ΣΤΕΑΤ και διευθύνων σύμβουλος της ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, Γιώργος Συριανός, ζήτησε άμεση εφαρμογή του νόμου για τις Πρότυπες Προτάσεις.
«Οι συνθήκες μετακίνησης στα αστικά κέντρα είναι άθλιες. Η συμφόρηση στο ποτάμι δεν λύνεται με μισά μέτρα» τόνισε.
Αναφέρθηκε σε τρεις μεγάλες λύσεις:
Σήραγγα Ηλιούπολης για αποσυμφόρηση της Βουλιαγμένης.
Σήραγγα στον Πειραιά για την αντιμετώπιση χρόνιων κυκλοφοριακών προβλημάτων.
Νέος κόμβος στον Σκαραμαγκά που θα συνδέεται με την Αττική Οδό και τα Οινόφυτα.
Στο ζήτημα της χρηματοδότησης, πρότεινε πέντε εναλλακτικούς δρόμους, από τη μεγαλύτερη συμμετοχή του Δημοσίου και τη δημιουργία εθνικού ταμείου έργων, έως την αξιοποίηση παραχωρήσεων και την έκδοση ομολόγων.