Νέες ενεργειακές «γέφυρες» χτίζει η Ελλάδα με τους βόρειους γείτονές της, μέσω κρίσιμων έργων υποδομής που προωθεί ο ΔΕΣΦΑ. Η ανάπτυξη δικτύων μεταφοράς υδρογόνου προς την Κεντρική Ευρώπη, καθώς και η ενίσχυση των διασυνδέσεων φυσικού αερίου με τη Βόρεια Μακεδονία, βρίσκονται στο επίκεντρο της στρατηγικής του Διαχειριστή.
Στον τομέα του υδρογόνου, ο ΔΕΣΦΑ έκανε ένα σημαντικό βήμα προς την κατεύθυνση της ενεργειακής μετάβασης, προκηρύσσοντας διαγωνισμό για τις βασικές τεχνικές μελέτες του αγωγού Η2DRIA. Πρόκειται για το ελληνικό τμήμα του ευρωπαϊκού διαδρόμου μεταφοράς υδρογόνου South East Europe Hydrogen Corridor, το οποίο θα ξεκινά από τους Αγίους Θεοδώρους Κορινθίας και θα καταλήγει στα ελληνοβουλγαρικά σύνορα. Η μελέτη, διάρκειας εννέα μηνών, έχει προϋπολογισμό 1,5 εκατ. ευρώ και φιλοδοξεί να συμβάλει στη δημιουργία ενός υπερτοπικού ενεργειακού δικτύου που θα εκτείνεται έως τη Γερμανία, αξιοποιώντας τόσο νέες όσο και υφιστάμενες υποδομές.
Την ίδια στιγμή, σε πλήρη εξέλιξη βρίσκεται και η κατασκευή του διασυνδετήριου αγωγού φυσικού αερίου Ελλάδας – Βόρειας Μακεδονίας. Μετά την έγκριση εγκατάστασης από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, έχει ξεκινήσει η υλοποίηση του ελληνικού σκέλους του αγωγού, που εκτείνεται από τη Νέα Μεσημβρία Θεσσαλονίκης έως τους Ευζώνους, μέσω της Περιφερειακής Ενότητας Κιλκίς.
Το ελληνικό τμήμα του αγωγού έχει μήκος 54,5 χλμ., με τους 53,2 χλμ. να κατασκευάζονται με διάμετρο 30”, ενώ το τελικό τμήμα, μήκους 1,3 χλμ., θα έχει διάμετρο 28”, ώστε να διασφαλιστεί η τεχνική συμβατότητα με το σύστημα φυσικού αερίου της Βόρειας Μακεδονίας. Ο αγωγός θα καταλήγει στη μεθοριακή περιοχή Ευζώνων/Γευγελής, όπου έχει προβλεφθεί η κατασκευή μετρητικού σταθμού, αν και αυτός δεν περιλαμβάνεται στην παρούσα φάση αδειοδότησης.
Η ολοκλήρωσή του έργου αναμένεται τον Μάρτιο του 2026, με τη συνεργασία του ΔΕΣΦΑ από ελληνικής πλευράς και της Nomagas από πλευράς Βόρειας Μακεδονίας.
Ο συνολικός αγωγός θα έχει μήκος 123 χλμ. – 55 χλμ. στο ελληνικό έδαφος και 68 χλμ. στη γειτονική χώρα – και θα συνδέει τα εθνικά συστήματα μεταφοράς των δύο χωρών. Με αρχική μεταφορική ικανότητα 1,5 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως και δυνατότητα μελλοντικής επέκτασης στα 3 δισ., ο αγωγός θα αποτελέσει κρίσιμο αγωγό εισόδου για το αζέρικο φυσικό αέριο αλλά και για φορτία LNG που φτάνουν στη χώρα μας από τη Ρεβυθούσα και την Αλεξανδρούπολη.
Χριστίνα Δημητρίου