Ο Οικονομικός Διάδρομος Ινδίας–Μέσης Ανατολής–Ευρώπης, ο νέος Κώδικας Χωροταξίας και τα πολεοδομικά έργα αλλάζουν την πόλη
Η Θεσσαλονίκη εισέρχεται σε μια νέα φάση αναβάθμισης με έντονη γεωπολιτική, ενεργειακή και πολεοδομική διάσταση. Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Σταύρος Παπασταύρου, μιλώντας στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης στην εκδήλωση «Εθνική Στρατηγική για την Περιφερειακή Ανάπτυξη – Έργα Θεσσαλονίκης», παρουσία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, τόνισε ότι η πόλη θα διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο στο νέο γεωπολιτικό περιβάλλον που διαμορφώνεται διεθνώς.
Η Θεσσαλονίκη ως κόμβος διεθνούς διαδρόμου
Ο κ. Παπασταύρου εξήγησε πως οι γεωπολιτικές εξελίξεις μετατρέπουν τη Βόρεια Ελλάδα σε πύλη εισόδου ενεργειακών και εμπορικών ροών προς την Ευρώπη. Ο κάθετος ενεργειακός άξονας που διαμορφώνεται ήδη επιτρέπει τη μεταφορά αμερικανικού φυσικού αερίου προς τον ευρωπαϊκό Βορρά, ενώ παράλληλα δρομολογούνται οδικοί και σιδηροδρομικοί άξονες που θα ενώσουν τη Θεσσαλονίκη με τη Δυτική Ευρώπη.
Εντάσσοντας τις εξελίξεις στο πλαίσιο της διεθνούς στρατηγικής, αναφέρθηκε στον Οικονομικό Διάδρομο Ινδίας – Μέσης Ανατολής – Ευρώπης (IMEC), μια πολυμερή πρωτοβουλία στην οποία συμμετέχει ενεργά και η Ελλάδα. «Ένα από τα σημεία εισόδου αυτού του πολύ σημαντικού διαδρόμου προς την Ευρώπη θα είναι η Βόρεια Ελλάδα», επισήμανε χαρακτηριστικά, αναδεικνύοντας τη Θεσσαλονίκη σε γεωπολιτικό κόμβο πρώτης γραμμής.
Ιστορική μεταρρύθμιση στον χωροταξικό σχεδιασμό
Παράλληλα, ο υπουργός ανακοίνωσε την παρουσίαση ενός ενιαίου Κώδικα Χωροταξίας και Πολεοδομίας – για πρώτη φορά στην ιστορία της χώρας. Η μεταρρύθμιση αυτή, που θα ισχύσει από τον Σεπτέμβριο του 2025, καταργεί περισσότερους από 170 διάσπαρτους νόμους που ίσχυαν από το 1923 και τους αντικαθιστά με ένα συνεκτικό νομοθέτημα 477 άρθρων.
Ο νέος Κώδικας, όπως τόνισε, θα προσφέρει απλοποίηση, διαφάνεια και ασφάλεια δικαίου, ώστε κάθε πολίτης να γνωρίζει τα δικαιώματά του χωρίς να χρειάζεται εξειδικευμένους συμβούλους. Η πρωτοβουλία αυτή εντάσσεται σε ένα ευρύτερο σχέδιο πολεοδομικής ευταξίας που περιλαμβάνει:
-
τα 245 τοπικά και ειδικά πολεοδομικά σχέδια,
-
τον ψηφιακό χάρτη που θα ολοκληρωθεί έως το 2026,
-
την πλήρη ψηφιοποίηση του Κτηματολογίου,
-
και την απορρόφηση των υποθηκοφυλακείων.
Όπως τόνισε, οι μεταρρυθμίσεις αυτές «δίνουν αξία στην περιουσία του πολίτη και εξασφαλίζουν σαφές πλαίσιο για επενδύσεις».
Ειδικά σχέδια για Θεσσαλονίκη και πράσινες ζώνες
Ειδικά για τη Θεσσαλονίκη και την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, εκπονούνται πολεοδομικά σχέδια σε 32 δήμους, ενώ για τον νομό Θεσσαλονίκης συγκεκριμένα εκπονούνται σχέδια για εννέα δήμους. Κομβικό έργο θεωρείται το ειδικό πολεοδομικό σχέδιο για το παραλιακό μέτωπο, που καλύπτει 40 χιλιόμετρα ακτογραμμής σε οκτώ δήμους, χαρακτηριζόμενο από τον υπουργό ως «εμβληματική μεταρρύθμιση».
Παράλληλα, ιδιαίτερη μνεία έγινε σε δύο εμβληματικές παρεμβάσεις:
-
το Μητροπολιτικό Πάρκο Παύλου Μελά,
-
και το περιαστικό δάσος Σέιχ Σου, όπου δημιουργούνται νέες πράσινες και αντιπυρικές ζώνες.
«Σημασία έχει να υπάρχει συνεκτικό σχέδιο με την Τοπική Αυτοδιοίκηση για την προστασία του χώρου και του περιβάλλοντος», υπογράμμισε ο κ. Παπασταύρου, θέτοντας τη βιωσιμότητα και την ανθεκτικότητα των πόλεων στο επίκεντρο.
Η Θεσσαλονίκη βρίσκεται στο σταυροδρόμι μεγάλων γεωπολιτικών, ενεργειακών και πολεοδομικών αλλαγών. Από τον διεθνή οικονομικό διάδρομο IMEC έως τον νέο Κώδικα Χωροταξίας και τα έργα αστικής ανάπλασης, η πόλη ενισχύει τον ρόλο της ως πρωτεύων κόμβος ανάπτυξης και καινοτομίας στη Νοτιοανατολική Ευρώπη.