Οι εξαγορές Carrefour-Bazaar, Γαλαξίας-Παπαγεωργίου και η μεγάλη συμφωνία Μασούτης-ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός αλλάζουν το τοπίο στα σούπερ μάρκετ
Η ελληνική αγορά λιανεμπορίου τροφίμων βρίσκεται σε φάση αναδιάταξης, με τρεις κινήσεις-«κλειδιά» να αλλάζουν τις ισορροπίες του κλάδου μέσα στο 2025. Carrefour, Γαλαξίας και Μασούτης βρίσκονται στο επίκεντρο εξελίξεων που δεν αφορούν μόνο τη στρατηγική τους επέκταση, αλλά και τη σχέση τους με τους προμηθευτές, ιδιαίτερα εκείνους που ανήκουν στη μεσαία και μικρότερη κατηγορία.
Τα μικρότερα deals: Carrefour – Bazaar και Γαλαξίας – Παπαγεωργίου
Η Carrefour απέκτησε την Bazaar ΑΕ, ενώ η Πέντε ΑΕ (Γαλαξίας) ολοκλήρωσε την εξαγορά της Παπαγεωργίου. Αν και οι κινήσεις αυτές δεν αλλάζουν θεαματικά τα μεγέθη, ενισχύουν την τάση συγκέντρωσης σε συγκεκριμένες τοπικές αγορές. Στους μεγάλους πολυεθνικούς προμηθευτές οι αλλαγές αυτές δεν γίνονται ιδιαίτερα αισθητές. Ωστόσο, για τις μεσαίες και μικρές επιχειρήσεις, οι πιέσεις γίνονται ήδη εμφανείς, με δυσκολίες στην προσαρμογή στους νέους όρους συνεργασίας.
Η «μεγάλη συμφωνία»: Μασούτης – ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός
Η συμφωνία που πραγματικά αλλάζει τα δεδομένα είναι η εξαγορά της ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός από τη Μασούτης ΑΕ. Με την ολοκλήρωσή της – που αναμένεται στις αρχές του 2026 – η αλυσίδα από τη Βόρεια Ελλάδα θα βρεθεί ανάμεσα στους τρεις-τέσσερις μεγαλύτερους «παίκτες» της αγοράς, πίσω από τη Σκλαβενίτης και τη Lidl, ενώ θα ανταγωνιστεί άμεσα την ΑΒ Βασιλόπουλος για την τρίτη θέση.
Η κίνηση αυτή δίνει στη Μασούτης ένα ισχυρό εφαλτήριο στην Αττική, όπου επί χρόνια προσπαθεί να εδραιώσει παρουσία. Η προηγούμενη εξαγορά της Προμηθευτικής δεν απέδωσε τα αναμενόμενα, καθώς τα μικρού μεγέθους καταστήματα δεν μπορούσαν να σταθούν απέναντι στον ανταγωνισμό. Γι’ αυτό, η στρατηγική άλλαξε: δημιουργία μεγάλων καταστημάτων, όπως αυτό στη Γλυφάδα, με σχέδια για επέκταση στα Πατήσια και τα Βόρεια Προάστια.
Οι φόβοι των προμηθευτών
Η ενίσχυση της συγκέντρωσης στην αγορά συνοδεύεται από εντεινόμενες πιέσεις στους προμηθευτές. Οι χρόνοι αποπληρωμής, η συχνότητα και το ύψος των προσφορών, αλλά και οι όροι συνεργασίας αναμένεται να δυσκολέψουν περαιτέρω. Οι μεγαλύτεροι πολυεθνικοί όμιλοι έχουν μεγαλύτερη διαπραγματευτική ισχύ, όμως οι μεσαίοι και μικροί προμηθευτές βρίσκονται σε οριακό σημείο.
Η προοπτική να περάσει η Μασούτης από μια περιφερειακή δύναμη σε πρωταγωνιστή εθνικού βεληνεκούς τρομάζει τους συνεργάτες της. Όπως σχολιάζουν στελέχη της αγοράς, οι φόβοι τους μπορεί να είναι δικαιολογημένοι, καθώς η αυξημένη ισχύς μιας αλυσίδας δίνει και τη δυνατότητα να επιβάλει σκληρότερους όρους.
Η επόμενη ημέρα στο λιανεμπόριο
Η ελληνική αγορά σούπερ μάρκετ, ήδη εξαιρετικά ανταγωνιστική, μπαίνει σε νέα φάση. Η συγκέντρωση ενισχύεται, η πίεση στις μικρότερες επιχειρήσεις αυξάνεται και οι προμηθευτές καλούνται να αναζητήσουν νέες στρατηγικές συνεργασίας. Το στοίχημα είναι εάν οι νέες ισορροπίες θα οδηγήσουν σε πιο βιώσιμες σχέσεις ή σε ακόμη μεγαλύτερη πόλωση μεταξύ ισχυρών αλυσίδων και «ευάλωτων» παραγωγών.
Διαβάστε επίσης: Σούπερ μάρκετ: Άνοδος 7,9% του τζίρου στο πρώτο εξάμηνο