Επτά στα δέκα νοικοκυριά αγοράζει χύμα προϊόντα στην κατηγορία των τυριών ενώ αντιστέκονται στα συσκευασμένα τα οποία για τις επιχειρήσεις είναι πιο προσοδοφόρα διότι διακινούνται με καλύτερο μικτό περιθώριο κέρδους.
Ανατιμήσεις σε κρέας, γάλα και φέτα λόγω ευλογιάς – Πιέσεις στην αλυσίδα εφοδιασμού
Οι εγχώριοι καταναλωτές συντηρούν την παράδοση των χύμα προϊόντων παρότι αφιερώνουν χρόνο να περιμένοντας στην ουρά για να πάρουν μισό κιλό φέτα ή αντίστοιχα κίτρινα τυριά από τα χέρια των υπαλλήλων μιας αλυσίδας.
Χαρακτηριστικό είναι ότι η φέτα που διακινήθηκε χύμα κατά 16.552. 904 κιλά ενώ η τυποποιημένη ήταν μόλις 6.564. 896 το 2024. Η τυποποιημένη φέτα ενισχύθηκε οριακά πέρυσι σε σχέση με πρόπερσι. Το πρώτο εξάμηνο του έτους οι χύμα ποσότητες που πουλήθηκαν ξεπέρασαν τα 8,3 εκατομμύρια σε όγκο όταν η τυποποιημένη φέτα κινήθηκε οριακά πάνω από τα 3 εκατομμύρια.
Η μέση τιμή της χύμα φέτας ήταν στα 10,88 ευρώ το κιλό το 2024 ενώ της τυποποιημένης ήταν στα 12,15 ευρώ. Η διαφορά της τιμής είναι ένα κίνητρο για τους καταναλωτές που συντηρούν την παράδοση του χύμα.
Στη γραβιέρα η χύμα ποσότητα που διακινήθηκε ξεπέρασε τα 4 εκατομμύρια κιλά όταν το τυποποιημένο ήταν μόλις στο 1 εκατομμύριο το 2024. Η μέση τιμή της χύμα γραβιέρας ήταν στα 14,96 ευρώ και της τυποποιημένης στα 15,93 ευρώ το κιλό.
Πληρώσαμε 260 εκατ.. ευρώ για την αγορά φέτας
Η συνολική αξία της φέτας που πουλήθηκε μέσα από το οργανωμένο λιανεμπόριο ανήλθε σε 259,4 εκατ. ευρώ. Η αξία της φέτας χύμα ήταν 179,8 εκατ. ευρώ και της τυποποιημένης τα 79,9 εκατ. ευρώ. Η αξία της γραβιέρας ήταν στα 76,1 εκατ. ευρώ.
Η κατανομή της χύμα ποσότητας αποτιμήθηκε στα 58,7 εκατ. ευρώ και της συσκευασμένης στα 17,3εκατ. ευρώ. Τα στοιχεία προέρχονται από την IRI η οποία σήμερα έχει μετονομαστεί σε Circana και παρουσιάστηκαν από την εμπορική διεύθυνσης της εταιρεία ΑΜΦΙΓΑΛ που δραστηριοποιείται στην παραγωγή φέτας και γραβιέρας
Η μικρομεσαία ΑΜΦΙΓΑΛ κάνει εξαγωγές.
Πρόκειται για μία μικρομεσαία εταιρεία τυροκομικών προϊόντων που το τελευταίο διάστημα έχει συνεργασία με την ΑΒ Βασιλόπουλος και προμηθεύει με επώνυμα τυριά. Το στοιχείο που εντυπωσιάζει είναι ότι τι 60% των πωλήσεων αντιπροσωπεύουν τις εξαγωγές διότι αποδίδουν τα προϊόντα στις διεθνείς αγορές έχουν καλύτερη απόδοση σε σχέση με την εγχώρια αγορά. Η εταιρεία συνεργάζεται με 307 κτηνοτρόφους της Αιτωλοακαρνανίας που προμηθεύουν γάλα τη εταιρεία για την παραγωγή των προϊόντων. Η τάση της αγοράς είναι να περιορίσουν τις χύμα ποσότητες και να αυξήσουν τις πωλήσεις των τυποποιημένων προϊόντων.
Στις αγορές της Ευρώπης η συσκευασία κυριαρχεί στην αγορά των τυριών. Η ΑΜΦΙΓΑΛ το 2024 παρουσίασε κύκλο εργασιών άνω των 15 εκατ ευρώ και το 2025 εκτιμά ότι τα θα ξεπεράσει τα 22 εκατ ευρώ χάρη στις εξαγωγές και στη συνεργασία με την «ΑΒ Βασιλόπουλος».
Νίκος Θεοδωρόπουλος