Αίσθηση προκάλεσε η παρέμβαση της Εκκλησίας της Ελλάδος μέσω της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου (ΔΙΣ), η οποία με επιστολή της προς το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, ζήτησε την ενσωμάτωση δύο θεμελιωδών μαθημάτων στα προγράμματα σπουδών του Διεθνούς Απολυτηρίου (International Baccalaureate – IB): των Θρησκευτικών και των Αρχαίων Ελληνικών. Η ΔΙΣ υπογραμμίζει ότι η απουσία τους συνιστά πλήγμα για την πνευματική καλλιέργεια και τη διατήρηση της ελληνικής και ορθόδοξης παράδοσης.
Η πρωτοβουλία του Υπουργείου στοχεύει στη δημιουργία προγραμμάτων σπουδών σε Πρότυπα και Πειραματικά Γενικά Λύκεια, καθώς και σε Μουσικά και Καλλιτεχνικά Λύκεια, που θα χορηγούν το διεθνές απολυτήριο IB. Το απολυτήριο αυτό προσφέρει στους μαθητές την ευκαιρία άμεσης εισαγωγής σε ξένα πανεπιστήμια, ανοίγοντας νέους δρόμους για τη γνώση και την ακαδημαϊκή ανέλιξη.
Η ΔΙΣ, αφού ενημερώθηκε για τα σχέδια του Υπουργείου, εξέφρασε την έντονη ανησυχία της για την παράλειψη των δύο μαθημάτων. Όπως επισημαίνει, τα Αρχαία Ελληνικά και τα Θρησκευτικά δεν είναι απλώς γνώσεις, αλλά «φάροι πνευματικής και ηθικής κατεύθυνσης», που συνδέουν τη νέα γενιά με τις ρίζες της, την ιστορία και τον πολιτισμό της Εκκλησίας. Σε αυτή την κατεύθυνση, η Σύνοδος απέστειλε επίσημο αίτημα τροποποίησης της Υπουργικής Απόφασης, ζητώντας την ενσωμάτωσή τους στα προγράμματα σπουδών του IB.
Η ανακοίνωση της ΔΙΣ αναφέρει χαρακτηριστικά:
«Επειδή τα εγκριθέντα προγράμματα σπουδών του Διεθνούς Απολυτηρίου δεν περιλαμβάνουν τα μαθήματα των Θρησκευτικών και των Αρχαίων Ελληνικών, η ΔΙΣ αποφάσισε την αποστολή αιτήματος τροποποίησης της Υπουργικής Απόφασης, ώστε να προστεθούν τα Αρχαία Ελληνικά και τα Θρησκευτικά, ως μαθήματα θεμελιώδη για την πνευματική και πολιτισμική διαπαιδαγώγηση των νέων».
Το αίτημα της Εκκλησίας επαναφέρει στο προσκήνιο τη διαρκή συζήτηση για την ισορροπία μεταξύ διεθνοποίησης της εκπαίδευσης και διατήρησης της εθνικής ταυτότητας και των παραδοσιακών αξιών. Η αντίδραση του Υπουργείου αναμένεται με ιδιαίτερο ενδιαφέρον, καθώς καλείται να συνδυάσει τον εκσυγχρονισμό του εκπαιδευτικού συστήματος με το σεβασμό στην πνευματική κληρονομιά της χώρας.