Ακρίβεια, κλιματική αλλαγή και παραπληροφόρηση: Οι μεγάλες προκλήσεις για τη νέα γενιά της Ευρώπης
Οι αυξανόμενες τιμές και το κόστος διαβίωσης αποτελούν τη μεγαλύτερη ανησυχία για το 40% των νέων (16-30 ετών) στην Ευρωπαϊκή Ένωση, σύμφωνα με την τελευταία έρευνα του Ευρωβαρόμετρου για τη νεολαία. Τα αποτελέσματα αποτυπώνουν μια γενιά που προβληματίζεται έντονα για το οικονομικό της μέλλον, καθώς το 31% θεωρεί ότι η δημιουργία θέσεων εργασίας και η οικονομική σταθερότητα θα πρέπει να είναι η κορυφαία προτεραιότητα της Ε.Ε. την επόμενη πενταετία.
Οι πολιτικές προτεραιότητες των νέων στην Ευρώπη
Πέρα από την οικονομία, η νέα γενιά δείχνει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για ζητήματα όπως:
- Το περιβάλλον και η κλιματική αλλαγή (33%)
- Η κοινωνική προστασία και η υγειονομική περίθαλψη (29%)
- Η εκπαίδευση και η κατάρτιση (27%)
- Η στέγαση (23%)
- Η άμυνα και η ασφάλεια (21%)
Αξίζει να σημειωθεί ότι η ευρωπαϊκή άμυνα ανησυχεί ιδιαίτερα τους νέους στην Τσεχία (36%), την Πολωνία (33%) και την Εσθονία (32%), χώρες που βρίσκονται κοντά στη Ρωσία.
Ελλάδα και Κύπρος: Η οικονομία στην πρώτη γραμμή
Στην Ελλάδα, οι νέοι δίνουν προτεραιότητα στην οικονομική κατάσταση και την εργασία (43%), με την άνοδο των τιμών (42%) να ακολουθεί. Η κοινωνική προστασία (32%) και το περιβάλλον (28%) συμπληρώνουν τις ανησυχίες τους.
Στην Κύπρο, πρώτη πολιτική προτεραιότητα αποτελεί η κοινωνική προστασία και η υγειονομική περίθαλψη (37%), ακολουθούμενη από το κόστος διαβίωσης (35%) και την οικονομική σταθερότητα (31%).
Αντίθετα, η άμυνα και ασφάλεια απασχολούν λιγότερο τους νέους σε Κύπρο (16%) και Ελλάδα (14%), ποσοστά αισθητά χαμηλότερα από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο.
Κυριαρχία των κοινωνικών δικτύων στην ενημέρωση
Η ψηφιακή εποχή αλλάζει τον τρόπο που οι νέοι ενημερώνονται. Το 42% χρησιμοποιεί τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (ΜΚΔ) ως κύρια πηγή πληροφόρησης, ξεπερνώντας την τηλεόραση (39%).
- Στην Ελλάδα, τα ΜΚΔ φτάνουν το 48%, με δεύτερη πηγή τις ηλεκτρονικές ειδησεογραφικές πλατφόρμες (34%). Η τηλεόραση και τα βίντεο στο YouTube ή το TikTok έρχονται τρίτα με 31%.
- Στην Κύπρο, πρώτη πηγή πληροφόρησης είναι τα social media (44%), ακολουθούμενα από πλατφόρμες βίντεο (31%) και την τηλεόραση (27%).
Ποιες πλατφόρμες προτιμούν οι νέοι;
- Instagram (47%)
- TikTok (39%)
- Facebook (ειδικά στην Κύπρο, 52%)
- YouTube (41% στην Ελλάδα, 43% στην Κύπρο)
- Twitter/X παραμένει χαμηλά (21% στην Ε.Ε., 20% στην Κύπρο, 18% στην Ελλάδα).
Η τηλεόραση εξακολουθεί να κυριαρχεί σε χώρες όπως η Πορτογαλία (53%) και η Ιταλία (52%), ενώ το ραδιόφωνο σημειώνει πολύ χαμηλά ποσοστά, ειδικά σε Ελλάδα (7%) και Κύπρο (8%).
Η πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, Roberta Metsola, σχολίασε ότι οι πολιτικοί και οι πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης έχουν ευθύνη να καταπολεμήσουν την παραπληροφόρηση.
Παραπληροφόρηση: Οι νέοι γνωρίζουν τον κίνδυνο
Το 76% των νέων Ευρωπαίων δηλώνει ότι έχει εκτεθεί σε ψευδείς ειδήσεις και παραπληροφόρηση. Στην Ελλάδα (57%) και την Κύπρο (53%), το ποσοστό αυτών που δηλώνουν ότι εκτίθενται συχνά είναι από τα υψηλότερα στην Ευρώπη.
Ωστόσο, το 70% των νέων πιστεύει ότι μπορεί να αναγνωρίσει την παραπληροφόρηση, με τα υψηλότερα ποσοστά αυτοπεποίθησης να καταγράφονται σε Μάλτα (88%) και Ιρλανδία (87%).
Μια νέα γενιά με ξεκάθαρες ανησυχίες
Το Ευρωβαρόμετρο αποτυπώνει μια γενιά που παλεύει με την οικονομική ανασφάλεια, αναζητά σταθερότητα και ευκαιρίες εργασίας, αλλά δεν αδιαφορεί για το περιβάλλον και την κοινωνική πρόνοια.
Η μετατόπιση της ενημέρωσης στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης φέρνει νέες προκλήσεις, όπως η παραπληροφόρηση, ενώ η διαφορά προτεραιοτήτων μεταξύ των χωρών καταδεικνύει ότι η Ε.Ε. καλείται να ισορροπήσει ανάμεσα σε πολλαπλές και σύνθετες ανησυχίες της νεολαίας.
Διαβάστε επίσης: ΕΕ/Ευρωβαρόμετρο: Οι Ευρωπαίοι ανησυχούν για την ακρίβεια