Ολοκληρωμένο σχέδιο για έναν ασφαλή και σύγχρονο ελληνικό σιδηρόδρομο – Ο Χρήστος Σταϊκούρας παρουσιάζει τα προβλήματα και τις λύσεις για τον σιδηρόδρομο και τις μεταφορές στην Ελλάδα.
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, έφερε στη Βουλή στοιχεία 50 σελίδων για τα σιδηροδρομικά συμβάντα από το 2013, αναδεικνύοντας ότι τα προβλήματα του ελληνικού σιδηρόδρομου δεν περιορίζονται σε ζητήματα προσωπικού, αλλά απαιτούν ένα ολοκληρωμένο σχέδιο μακροπρόθεσμου εκσυγχρονισμού.
Μεταξύ 2013 και 2024, καταγράφηκαν εκατοντάδες περιστατικά, με πιο τραγικό το δυστύχημα των Τεμπών το 2023. Παρά τη μείωση των συμβάντων τα τελευταία χρόνια (17 το 2024), ο υπουργός τόνισε πως χρειάζεται στρατηγικός σχεδιασμός που περιλαμβάνει έργα υποδομής, τηλεδιοίκηση και επενδύσεις 500 εκατομμυρίων ευρώ για τη βασική σιδηροδρομική γραμμή Αθήνα-Θεσσαλονίκη. Παράλληλα, εξασφαλίστηκαν 110 εκατομμύρια ευρώ για τον Προαστιακό της Δυτικής Αττικής και για πρώτη φορά προχωρούν έργα σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης.
Μετρό Θεσσαλονίκης: Ένα έργο που αλλάζει την πόλη
Απαντώντας σε επικρίσεις, ο Χρήστος Σταϊκούρας υπογράμμισε ότι το κόστος του Μετρό Θεσσαλονίκης ανήλθε στα 5 δισεκατομμύρια ευρώ, περιλαμβάνοντας επέκταση στην Καλαμαριά, αρχαιολογικά έργα και δάνεια. Το έργο, που καθυστέρησε δεκαετίες, έχει ήδη μειώσει την κίνηση στους δρόμους της πόλης κατά 10%, ενώ τις πρώτες 15 ημέρες λειτουργίας σημειώθηκαν 700.000 μετακινήσεις και εκδόθηκαν 28.000 προσωποποιημένες κάρτες.
Σχετικά με περιστατικά που καταγράφηκαν στις πρώτες ημέρες λειτουργίας, ο υπουργός ανέφερε ότι ακολούθησαν διεθνή πρωτόκολλα ασφαλείας, παρόμοια με αντίστοιχες περιπτώσεις σε πόλεις όπως το Μιλάνο και η Νέα Υόρκη. «Το θέμα είναι να εξασφαλίζεται η ασφάλεια των επιβατών», υπογράμμισε, παρουσιάζοντας παραδείγματα από το εξωτερικό.
Προκλήσεις για το μέλλον
Η ελληνική κυβέρνηση έχει δεσμευτεί για τη βελτίωση της ανθεκτικότητας του σιδηροδρομικού δικτύου και την ανάπτυξη συνδυασμένων μεταφορών. Ειδικότερα, το σχέδιο για τα επόμενα 20 χρόνια περιλαμβάνει εκσυγχρονισμό των υποδομών, συνδέσεις με λιμάνια και διεθνείς γραμμές, ενώ για πρώτη φορά έχει ενεργοποιηθεί ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Σιδηροδρόμων για τη διερεύνηση ατυχημάτων.
Όσον αφορά το Μετρό Θεσσαλονίκης, ο υπουργός επανέλαβε τη δέσμευση για περαιτέρω επέκταση προς τα δυτικά και το αεροδρόμιο, μόλις εξασφαλιστούν οι απαιτούμενοι πόροι. «Αυτό το έργο είναι το αποτέλεσμα συνεργασίας πολλών κυβερνήσεων και αποτελεί σημαντικό βήμα για την αναβάθμιση των μεταφορών στη Θεσσαλονίκη», τόνισε.
Διαβάστε επίσης: Βουλή: Σε εξέλιξη πολιτική κόντρα για την αναδιάρθρωση των Σιδηροδρόμων