Εντάσεις και αντιδράσεις κατά την παρουσίαση του νομοσχεδίου για την αναδιάρθρωση των Σιδηροδρόμων στη Βουλή
Στην Ολομέλεια της Βουλής παρουσιάστηκε το νέο νομοσχέδιο για την αναδιάρθρωση των σιδηροδρόμων, το οποίο έγινε αμέσως αντικείμενο εντόνων αντιδράσεων από τα κόμματα της αντιπολίτευσης. Τα περισσότερα κόμματα το έκριναν ως «αποσπασματικό» και «αντιφατικό», ειδικά στον τρόπο που προχωρά σε συγχωνεύσεις και διαχωρισμούς στο πλαίσιο της διαρθρωτικής αναμόρφωσης των σιδηροδρομικών οργανισμών.
Ειδικότερα, ο εισηγητής του ΠΑΣΟΚ – ΚΙΝΑΛ Τάσος Νικολαΐδης επέκρινε για αντιφατικότητα στην κυβερνητική πολιτική καθώς από τον νόμο της αναδιοργάνωσης και απόσχισης του ΟΣΕ της ΕΡΓΟΣΕ και της ΓΑΙΟΣΕ που είχε προχωρήσει η προηγούμενη ηγεσία του Υπουργείου το 2022, τώρα προχωράει στην εκ διαμέτρου αντίθετη κατεύθυνση της συγχώνευσης. Χαρακτήρισε το σχέδιο νόμου πρόχειρο και αποσπασματικό, τονίζοντας ότι ο σιδηρόδρομος χρειάζεται ένα στρατηγικό ενιαίο σχέδιο το οποίο να είναι καλά μελετημένο. Απαιτούνται, είπε, αιτιολογημένες εξηγήσεις για την πολιτική επιλογή της αναστροφής καθώς και τι απέδωσαν οι διαχωρισμοί που έγιναν το 2022.
Αντιδράσεις των κομμάτων
ΠΑΣΟΚ – ΚΙΝΑΛ: Ο εισηγητής Τάσος Νικολαΐδης χαρακτήρισε την προσπάθεια ως “πρόχειρη” και “ανεπαρκώς προετοιμασμένη”, τονίζοντας την ανάγκη για μια πολιτική που θα αντιμετωπίζει με συνέπεια και συνέχεια τις προκλήσεις του σιδηροδρομικού τομέα. Υποστήριξε ότι οι αντιφάσεις του νομοσχεδίου με τις προηγούμενες κυβερνητικές πολιτικές ενδέχεται να οδηγήσουν σε αποτυχία των επιδιωκόμενων στόχων.
ΣΥΡΙΖΑ: Ο Αλέξανδρος Μεϊκόπουλος επέμεινε στην ανάγκη για μια διαφορετική προσέγγιση, αναδεικνύοντας τη σπουδαιότητα της ασφάλειας και της βελτίωσης των υπηρεσιών προς το επιβατικό κοινό. Κατήγγειλε την κυβερνητική πολιτική ως “επικίνδυνα ασυνεπή”, με κίνδυνο να επαναληφθούν τα δραματικά γεγονότα που έχουν συμβεί στο παρελθόν.
ΚΚΕ: Χρήστος Κατσώτης τόνισε την αντίθεση του κόμματος στην πολιτική που συνεχίζει να θυσιάζει την ασφάλεια των μεταφορών για το κέρδος των ομίλων, επισημαίνοντας την ανάγκη για έναν ανεξάρτητο και αυστηρά ρυθμιστικό πλαίσιο που θα εγγυάται την ασφάλεια και τη διαφάνεια.
Ελληνική Λύση: Κωνσταντίνος Μπούμπας κρίνει ότι το νομοσχέδιο αποτυγχάνει να αντιμετωπίσει τις βαθιές δομικές αδυναμίες του σιδηροδρομικού τομέα, υπογραμμίζοντας την ανάγκη για μια ριζική αναθεώρηση των προτεινόμενων μέτρων.
Ο ειδικός αγορητής της Νίκης Νίκος Βρεττός χαρακτήρισε το σχέδιο νόμου «θλιβερό και με όλα τα χαρακτηριστικά της κακής νομοθέτησης». Καταλόγισε στην κυβέρνηση ότι στους σιδηροδρόμους «είστε όμηροι συμφερόντων από επιλογή και όχι από αδυναμία» και προέβλεψε ότι «ο ΟΣΕ δεν μπορεί να καταθέσει έκθεση βιωσιμότητας». Κατήγγειλε χαριστικές αποφάσεις σε εργολάβους και μεγαλοκατακευαστές σε έργα.
Η ειδική αγορήτρια της Πλεύσης Ελευθερίας Ελένη Καραγεωργοπούλου χαρακτήρισε το νομοσχέδιο «πρόχειρο, βιαστικό και χωρίς να τηρούνται οι κανόνες της καλής νομοθέτησης», κάτι που, όπως πρόσθεσε, «το επισημαίνει και η Έκθεση της Επιστημονικής Επιτροπής της Βουλής». Το νομοσχέδιο, ανέφερε, δεν διασφαλίζει την ασφάλεια στο σιδηρόδρομο παρά τα όσα έχουν αναδειχθεί από το έγκλημα των Τεμπών για μέσα, διαλειτουργικότητες και επικοινωνίες παρ΄ όλο που υπάρχουν εκθέσεις και εισηγήσεις από Ε.Ο.Δ.Α.Σ.Α.Α.Μ και ΡΑΣ.
Ο ειδικός αγορητής των «Σπαρτιατών» Γιάννης Κόντης είπε ότι το θέμα των σιδηροδρόμων θα έπρεπε να ερχόταν σε ένα αυτοτελές νομοσχέδιο, μιας συνολικής συγκροτημένης ενοποιημένης στρατηγικής ανάπτυξης μεταφορών για τη χώρα.