Τα πρώτα 250 ηλεκτρικά λεωφορεία θα ενταχθούν στον στόλο της ΟΣΥ – Χρηματοδότηση 100 εκατ. ευρώ για ηλεκτροκίνητα ΚΤΕΛ
Στις αρχές του 2024 τα πρώτα ηλεκτρικά λεωφορεία θα κάνουν την εμφάνισή τους στους δρόμους της Αθήνας. Με την άφιξη των πρώτων 12μετρων οχημάτων μηδενικών ρύπων οι οδικές συγκοινωνίες της πρωτεύουσας θα κάνουν το πρώτο βήμα προς τη ηλεκτροκίνηση. Στην πρίζα, όμως, θα μπουν σιγά – σιγά και άλλες πόλεις, με χρηματοδότηση 100 εκατ. ευρώ, την οποία θα «ξεκλειδώσει» νόμος του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για τις οδικές μεταφορές.
Τρία από τα αμαξοστάσια της ΟΣΥ προετοιμάζονται ήδη για να υποδεχθούν τα νέα οχήματα, που σταδιακά με τη άφιξή τους θα αντικαθιστούν τα παλιά λεωφορεία της πόλης, που έχουν μέση ηλικία τα 19 έτη, όταν ο ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι 13 έτη.
Το νερό μπήκε στο αυλάκι με την πρώτη έγκριση για τα 250 ηλεκτρικά οχήματα της κινεζικής Yutong (εκπροσωπείται από τον όμιλο Κοπελούζου) από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Ακολουθούν και οι εγκρίσεις για τα υπόλοιπα 400 οχήματα, συμπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG) και ηλεκτρικά. Πρόσφατα, ο διευθύνων σύμβουλος της ΟΣΥ, κ. Στέφανος Αγιάσογλου, είχε εκτιμήσει ότι ως το 2025 η ανανέωση του γηρασμένου στόλου της πρωτεύουσας θα φτάνει σχεδόν στο 100%.
Στην πρίζα τα αμαξοστάσια
Για να κόψουν, όμως, εισιτήριο για τις μετακινήσεις στην Αθήνα τα ηλεκτροκίνητα λεωφορεία, θα πρέπει να έχει προχωρήσει το μεγάλο πρότζεκτ της αναδιοργάνωσης των υφιστάμενων αμαξοστασίων, με το μεγάλο στοίχημα να ακούει στο όνομα: φόρτιση. Η ΟΣΥ προχωρά ήδη τις απαραίτητες κινήσεις ώστε τα πρώτα τρία αμαξοστάσια να μπορούν να υποδεχθούν και να εξυπηρετήσουν τα νέα «πράσινα» οχήματα.
Έχουν ήδη ολοκληρωθεί τα τοπογραφικά και μονογραφικά διαγράμματα για τη χωροθέτηση των οχημάτων και την απεικόνιση όλων των ηλεκτρικών σημείων κάθε αμαξοστασίου. Αυτά είναι ο μπούσουλας για την τοποθέτηση των φορτιστών, που με τη σειρά της θα καθορίσει τις θέσεις στάθμευσης των οχημάτων, αλλά και πόσα λεωφορεία – άρα και οδηγοί – θα πάνε σε ποιο αμαξοστάσιο, καθώς και σε ποιες γραμμές θα δρομολογηθούν ανάλογα την εμβέλειά τους. Κλειδί βεβαίως αποτελεί και η συνεργασία με τον ΔΕΔΔΗΕ για την απαραίτητη ισχύ που θα παρέχει.
Ενίσχυση της πράσινης κινητικότητας
Η απανθρακοποίηση των μεταφορών ξεκινά μεν από τους μεγάλους στόλους δημόσιων και ιδιωτικών οχημάτων, όμως για να επιτευχθούν οι ιδιαίτερα φιλόδοξοι στόχοι της Ε.Ε. για το Net Zero ως το 2050, και τα ΙΧ πρέπει να εξηλεκτρισθούν. Δεδομένου ότι η χώρα μας παραμένει ακόμα πίσω από πολλά ευρωπαϊκά κράτη, η προώθηση της ηλεκτροκίνησης βρίσκεται στις προτεραιότητες και αυτής της τετραετίας.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε σε συνέντευξή του ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Χρήστος Σταϊκούρας, από μόλις 58 σημεία φόρτισης το 2019 σήμερα υπάρχουν περίπου 3.600 φορτιστές πανελλαδικά. Ο στόχος, όπως παρουσιάστηκε και στον Πρωθυπουργό κατά την επίσκεψή του στο Υπουργείο το πρωί της Παρασκευής, είναι να δημιουργηθούν 11.000 σημεία φόρτισης το 2026.
Επιπλέον, οι ταξινομήσεις ηλεκτρικών και υβριδικών οχημάτων, από το 0,4% της αγοράς το 2019, εκτοξεύθηκαν στο 7,9% το 2022, ενώ τους πρώτους 5 μήνες του 2023 καταγράφονται 5.500 ταξινομήσεις, δηλαδή ποσοστό 9,7%.
Σε νομοθετικό επίπεδο, αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή το Εθνικό Σχέδιο Ηλεκτροκίνησης, το οποίο είναι έτοιμο και θα αποτελέσει τον οδικό χάρτη για τον εξηλεκτρισμό των μετακινήσεων. Στο πλαίσιο των κινήτρων, πέρα από τις δράσεις «Κινούμαι Ηλεκτρικά» και «Πράσινα Ταξί» για τη χρηματοδότηση της αντικατάστασης παλαιών ρυπογόνων ταξί με αμιγώς ηλεκτρικά, προβλέπονται και φορολογικά κίνητρα για τους κατόχους ηλεκτρικών οχημάτων (απαλλαγή από τέλη κυκλοφορίας, ταξινόμησης και τον φόρο πολυτελείας).