Νέος ΟΣΕ: Τα επόμενα βήματα για τη «Σιδηρόδρομοι Ελλάδος Α.Ε.» – Επενδυτικό πλάνο 12
δισ. ευρώ.
Ξεκίνησε ο διαγωνισμός για τον Τεχνικό Σύμβουλος Διοίκησης που θα συνδράμει
στην καθημερινή λειτουργία και οργάνωση του νέου ΟΣΕ. Το mega project της
μεταρρύθμισης του ελληνικού σιδηροδρόμου έχει μπει σε τροχιά από το υπουργείο
Υποδομών και Μεταφορών, βάσει των αυστηρών χρονοδιαγραμμάτων που
επιβάλλει το Ταμείο Ανάκαμψης.
Νέος ΟΣΕ: Ξεκίνησε ο διαγωνισμός για τον Τεχνικό Σύμβουλο Διοίκησης
Αφού βγήκε στον αέρα ο διεθνής διαγωνισμός ύψους 4,32 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ) για
τον σύμβουλο, εντός του τελευταίου τριμήνου του 2024 απομένει η ψήφιση από το
Ελληνικό Κοινοβούλιο του νέου πλαισίου από το οποίο θα γεννηθούν οι
«Σιδηρόδρομοι Ελλάδος». Πρόκειται για τον νέο ενιαίο σιδηροδρομικό φορέα, που
θα ενοποιήσει με πυρήνα τον ΟΣΕ, τη διαχείριση των εθνικών υποδομών, τα έργα
ανάπτυξης του δικτύου που σήμερα αποτελούν αρμοδιότητα της ΕΡΓΟΣΕ και τη
διαχείριση του τροχαίου υλικού που «φεύγει» από τη ΓΑΙΑΟΣΕ.
Όπως σημείωσε ο γενικός γραμματέας Υποδομών, κ. Κωνσταντίνος Μαγουλάς, στο
πρόσφατο συνέδριο ITC2024, «αυτό θα επιτρέψει να ξέρουμε όλοι ποιος έχει την
ευθύνη και σε ποιον απευθυνόμαστε για κάθε τι που αφορά στον ελληνικό
σιδηρόδρομο. Έτσι, θα απαλειφθούν οι παθογένειες του παρελθόντος που εν
πολλοίς οφείλονταν στη διάσπαση».
Σε αυτή την κατεύθυνση, ο σύμβουλος θα αναλάβει τον αναλυτικό σχεδιασμό του
πλαισίου οργάνωσης και λειτουργίας του νέου φορέα, την υποστήριξη στην
ανάπτυξη και πιστοποίηση κρίσιμων συστημάτων ποιότητας για τη λειτουργία του,
την ανάπτυξη συστημάτων προγραμματισμού, διαχείρισης και αξιολόγησης του
ανθρώπινου δυναμικού του νέου φορέα, καθώς και την αναβάθμιση και ανάπτυξη
των πληροφοριακών συστημάτων. Ακόμη, θα συνδράμει στην προσαρμογή του
υφιστάμενου προσωπικού στη νέα εταιρική κουλτούρα και στην ενίσχυση των
γνώσεων και δεξιοτήτων του. Η διάρκεια της σύμβασης ορίζεται σε 14 μήνες και η
ημερομηνία κατάθεσης προσφορών είναι η 31 η Οκτωβρίου 2024.
Ως προς τα επόμενα βήματα, ως το τέλος του έτους, προβλέπεται να έχει ψηφιστεί
η νομοθεσία που αφορά στον μετασχηματισμό και στη δημιουργία του νέου
σιδηροδρομικού φορέα. Στα μέσα του 2025, το ΥΠΟΜΕ θα υποβάλει το στρατηγικό
πλάνο της καινούριας εταιρείας, για το οποίο προβλέπεται δωρεάν τεχνική βοήθεια
από την ΕΤΕπ, αλλά και να συναφθεί σύμβαση απόδοσης με το εποπτεύων
υπουργείο, η οποία θα θέτει συγκεκριμένους δείκτες απόδοσης.
Το επενδυτικό πλάνο του νέου ΟΣΕ
Η νέα εταιρείας παίρνει προίκα κι ένα 20ετές πρόγραμμα αναδιάρθρωσης του
ελληνικού σιδηροδρόμου, με συνολικό προϋπολογισμό 12 δισ. ευρώ. Σε αυτό
περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, τα έργα αποκατάστασης των σιδηροδρομικών
υποδομών της Θεσσαλίας, που καταστράφηκαν από τον Daniel. Η προχθεσινή
απόφαση του αναπληρωτή υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Νίκου
Παπαθανάση, για την αύξηση κατά 1,19 δισ. ευρώ του εθνικού προγράμματος
ανάπτυξης 2021-2025, έκανε ένα ακόμα προς τους σχετικούς διαγωνισμούς.
Οι πέντε εργολαβίες για την οριστική αποκατάσταση του δικτύου, που υπέστη
τεράστιες ζημιές σε μήκος 180 χλμ., έχουν συνολικό ύψος 463 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ)
και αφορούν την αποκατάσταση της υποδομής στο τμήμα Δομοκός – Λάρισα, το
τμήμα Παλαιοφάρσαλος – Καλαμπάκα, το τμήμα Λάρισα – Βόλος (όπου προχωρά η
ανακατασκευή ολόκληρης της γραμμής στο μεγαλύτερο μήκος της), καθώς και το
ιστορικό κομμάτι του Πηλίου. Επιπλέον, την αποκατάσταση της σηματοδότησης,
τηλεδιοίκησης και ETCS στο τμήμα Δομοκού – Λάρισας, που είχε παραλειφθεί μόλις
πέντε μέρες πριν από τον Daniel.
Την προσεχή διετία, θα προχωρήσουν σιδηροδρομικά έργα που είναι ενταγμένα
στο Ταμείο Ανάκαμψης, αλλά και ήδη προϋπολογισμένα, με προοπτική ένταξης στο
ΕΣΠΑ 2021-2027, συνολικού ύψους 450 εκατ. ευρώ. Το βραχυπρόθεσμο πλάνο του
υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει προϋπολογισμό 700 εκατ. και
περιλαμβάνει τα έργα που έχουν ήδη λάβει χρηματοδότηση. Ακολούθως, το
πενταετές πλάνο περιλαμβάνει έργα προϋπολογισμού 2 δισ. ευρώ, για τα
περισσότερα από τα οποία έχει εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση.
«Το σχέδιο του Υπουργείου καταρτίστηκε με βάση τέσσερις πυλώνες, την
ολοκλήρωση της διπλής σιδηροδρομικής γραμμής, που θα μας συνδέει με ολόκληρη
την Ευρώπη, τη σύνδεση με τα διασυνοριακά σημεία – την Ειδομένη, τον
Προμαχώνα και το Ορμένιο –, τη σύνδεση με τα λιμάνια, τα εμπορευματικά κέντρα
και τις Βιομηχανικές Περιοχές, καθώς και την ανάπτυξη προαστιακών επιβατικών
μεταφορών και την ανάπτυξη σιδηροδρομικού δικτύου σε περιοχές που δεν
περιλαμβάνονται στους κεντρικούς άξονες, όπως οι Περιφέρειες Πελοποννήσου και
Δυτικής Μακεδονίας», έχει πει σχετικά ο κ. Μαγουλάς.