ΟΣΕ: Με άνοδο και κάθοδο η κυκλοφορία στα Τέμπη από σήμερα το απόγευμα
Ξεκινά τελικά σήμερα, στις 6 το απόγευμα, με καθυστέρηση μίας ημέρας η κυκλοφορία των τρένων και στις προαστιακές γραμμές του τμήματος Λάρισα – Κατερίνη, όπου η σήραγγα των Τεμπών «βυθίστηκε» στις λάσπες και τα φερτά υλικά από την κακοκαιρία Bora. Η εν λόγω καθυστέρηση προκλήθηκε διότι, κατά τις τελικές εργασίες στη σήραγγα, εντοπίστηκαν πέντε μεγάλα φρεάτια που ήταν γεμάτα τσιμέντο και έπρεπε να ανοιχτούν με κομπρεσέρ για να ολοκληρωθεί ο απαραίτητος καθαρισμός της σήραγγας.
Αιχμές για την κατασκευάστρια εταιρεία της σήραγγας άφησε σήμερα το πρωί ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ, Παναγιώτης Τερεζάκης, σε ραδιοφωνική του παρέμβαση, σημειώνοντας πάντως ότι «η σήραγγα είναι κατασκευασμένη από σταθερή επιδομή, δεν έχει δηλαδή χαλίκι», άρα μπορεί ρίχνοντας το σκυρόδεμα για να εγκιβωτίσουν τους πλωτήρες να είχαν ανοιχτά τα φρεάτια, ώστε να μπουν στον εγκιβωτισμό, και πιθανώς κάτι διέλαθε της προσοχής.
Ακόμη, δεδομένου ότι τα νερά που πέφτει σε αυτά τα αποχετευτικά συστήματα είναι πλούσια σε άλατα, εκτιμώντας ότι μπορεί να είχαν λίγο σκυρόδεμα στην αρχή και με τη συσσώρευση αλάτων τα τελευταία 24 χρόνια να επιδεινώθηκε η κατάσταση.
Αυτή είναι μια ακόμη περιπέτεια για τον πολύπαθο σιδηρόδρομο της Θεσσαλίας. Μετά τις τεράστιες ζημιές ύψους 450 εκατομμυρίων ευρώ που προκάλεσαν τα ακραία φαινόμενα το φθινόπωρο του 2023, η έντονη βροχόπτωση της κακοκαιρίας Bora απέκλεισε τη γραμμή με λάσπες και φερτά υλικά, που απλώθηκαν σε μήκος 2,5 χιλιομέτρων.
Προκειμένου να κυκλοφορήσει ξανά το τρένο στον άξονα «Αθήνας-Θεσσαλονίκης», αφού, έγιναν εργασίες απόφραξης 50 φρεατίων από μεγάλο αποχετευτικό αγωγό, που έχει τοποθετηθεί επάνω σε πλατφόρμα τρένου. Η κυκλοφορία ξεκίνησε για τα εμπορευματικά τρένα τα μεσάνυχτα της 3ης Δεκεμβρίου σε μονή γραμμή και για τα επιβατικά δρομολόγια από τις 4 Δεκεμβρίου. Από σήμερα στις 6 η κυκλοφορία θα διεξάγεται σε διπλή τροχιά και με ηλεκτροκίνηση.
Όπως εξηγούν οι ειδικοί, πάντως, το πρόβλημα δεν τελειώνει εδώ, αφού το σημείο των Τεμπών είναι ιδιαίτερα ευάλωτο, μετά και τις μεγάλες καταστροφές του Daniel. Με τις ακραίες βροχοπτώσεις, τα νερά του Πηνειού εγκλωβίζονται στην περιοχή από τους γύρω ορεινούς όγκους. Οι πολύ μεγάλες ποσότητες νερού -που έπεσαν και κατά τη διάρκεια της Bora- δεν είναι δυνατόν να χωνευτούν, με αποτέλεσμα να πηγαίνουν προς τα πίσω πλημμυρίζοντας την Κάρλα.
Η αλλαγή του ρου των υδάτων, εξαιτίας μεγάλων κατολισθήσεων που συντελέστηκαν τα προηγούμενα χρόνια, οδήγησε στο να πλημμυρίσει αυτή τη φορά την περιοχή των Τεμπών.
Η αποκατάσταση των ζημιών του Daniel
Εντωμεταξύ, μόλις εχθές υπογράφηκαν οι προσκλήσεις προς τις τέσσερις μεγάλες κατασκευαστικές εταιρείες της χώρας (ΑΒΑΞ, ΑΚΤΩΡ, ΜΕΤΚΑ, ΤΕΡΝΑ) για την ανάθεση των συμβάσεων για την οριστική αποκατάσταση των σιδηροδρομικών υποδομών που καταστράφηκαν από τον Daniel. Η ανάθεση θα γίνει μέσω διαδικασίας με διαπραγμάτευση χωρίς προηγούμενη δημοσίευση.
Σημειώνεται ότι εξαιτίας των εκτεταμένων ζημιών, σήμερα, η κυκλοφορία στο τμήμα Δομοκός – Λάρισα του βασικού άξονα «Αθήνας-Θεσσαλονίκης» γίνεται σε μονή γραμμή, ενώ εκτός λειτουργίας είναι οι περιφερειακές γραμμές Παλαιοφάρσαλος-Καλαμπάκα και Λάρισα-Βόλος. Κατά τον καθορισμό των
Ειδικότερα, οι εργολαβίες είναι οι εξής:
- Αποκατάσταση της διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Αθηνών – Θεσσαλονίκης, από την έξοδο του Σ.Σ. Δομοκού (Χ.Θ. 288+600) έως την είσοδο του Σ.Σ. Κραννώνα (Χ.Θ. 328+840) με προϋπολογισμό 173.600.000 ευρώ
- Αποκατάσταση των συστημάτων Σηματοδότησης, ETCS L1, Τηλεδιοίκησης και Ηλεκτροκίνησης στο τμήμα της διπλής σιδηροδρομικής γραμμής από τον Σ.Σ. Παλαιοφάρσαλο (Χ.Θ 296+245) ως τον Σ.Σ. Κράννων (ΧΘ 336+330) με προϋπολογισμό 37.200.000 ευρώ
- Αποκατάσταση της μονής σιδηροδρομικής γραμμής Παλαιοφαρσάλου – Καλαμπάκας, σε εντοπισμένα τμήματα της γραμμής, με προϋπολογισμό 57.660.000 ευρώ
- Αποκατάσταση της μονής σιδηροδρομικής γραμμής Λάρισας – Βόλου με προϋπολογισμό 181.660.000 ευρώ
Παράλληλα, το υπουργείο αναζητά με αντίστοιχη διαδικασία απευθείας ανάθεσης από έναν σύμβουλο για κάθε συστάδα συμβάσεων, που θα συνδράμει την αρμόδια υπηρεσία στον έλεγχο των μελετών και την παρακολούθηση των εργασιών. Για τις δύο αυτές συμβάσεις προσκαλούνται επίσης τέσσερις οικονομικοί φορείς, οι εξής: Aecom, Hill International, PLANET και ΣΑΛΦΩ.
Η δαπάνη για τον σύμβουλο των οδικών έργων θα ανέλθει σε 3,7 εκατ. ευρώ και αντίστοιχα για τα σιδηροδρομικά σε 4,58 εκατ. ευρώ.
Διαβάστε επίσης: Τερεζάκης/ΟΣΕ για σήραγγα Τεμπών: Από το βράδυ δίνεται μια τροχιά για τα εμπορικά τρένα – Από αύριο το πρωί κανονικά τα δρομολόγια