Μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης ακόμα 125 καινούργια ηλεκτρικά λεωφορεία – Τρία οχήματα υδρογόνου πιλοτικά εντός 2025
Εκατό νέα ηλεκτρικά λεωφορεία βρίσκονται μέσω της σύμβασης του leasing στα αμαξοστάσια για να βγουν στους δρόμους της Αθήνας το επόμενο διάστημα. Εντός του 2025 η ανανέωση του στόλου των οδικών συγκοινωνιών θα φτάσει, βάσει σχεδιασμού, στο 80%, όταν μέχρι σήμερα η μέση ηλικία των οχημάτων είναι τα 19 έτη. Παράλληλα, εντός του έτους, γίνονται τα πρώτα βήματα προς την υδρογονοκίνηση.
«Θα έχουμε 950 λεωφορεία ολοκαίνουργια ως το τέλος του καλοκαιριού. Με το άνοιγμα των σχολείων, τον Σεπτέμβριο, τα παλαιότερα λεωφορεία θα είναι 10ετίας, δηλαδή αυτά του πρώτου leasing. Φτάνοντας στο 2027 τα παλαιότερα οχήματα του στόλου θα είναι τα 140 ηλεκτρικά που ήρθαν τον Ιούνιο», είπε ο διευθύνων σύμβουλος της ΟΣΥ, Στέφανος Αγιάσογλου, μιλώντας στο 8ο Συνέδριο Ηλεκτροκίνησης της HAEE. Σημειώνεται ότι σήμερα ο στόλος της ΟΣΥ μετρά 1.300 οχήματα συμπεριλαμβανομένων των εφεδριών, ώστε να βγάζει το έργο των 200 γραμμών που εκτελούνται.
Νέα προμήθεια σε δόσεις
Όσον αφορά στη νέα μεγάλη προμήθεια, που θα ανανεώσει 100% τον στόλο της Αθήνας και θα ενισχύσει με 550 καινούργια λεωφορεία και τρόλεϊ τα δρομολόγια, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών σχηματίζει το παζλ της χρηματοδότησης. Αρχικά, εξασφαλίσθηκαν 88,35 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης για την απόκτηση 125 νέων ηλεκτρικών οχημάτων.
Παράλληλα, αναζητούνται πόροι από το ΕΣΠΑ για τα υπόλοιπα οχήματα. Σε αυτό το πλαίσιο, το πρώτο βήμα έγινε με την πρόσκληση υποβολής προτάσεων στο πρόγραμμα «Μεταφορές 2021-2027», συνολικής δαπάνης 117 εκατ. ευρώ, μέρος της οποίας θα κατευθυνθεί σε φιλικά προς το περιβάλλον ηλεκτρικά λεωφορεία και τρόλεϊ.
Οι πρώτοι δύο διαγωνισμοί προετοιμάζονται ώστε να βγουν στον αέρα εντός δύο-τριών μηνών. Σύμφωνα με πληροφορίες, το σύνολο των πόρων που έχουν κλειδώσει σε αυτή την προγραμματική περίοδο ανέρχεται σε 156 εκατ. ευρώ για περίπου 250 οχήματα.
Σημειώνεται ότι στον νέο διαγωνισμό, που βάσει της διαβούλευσης που διεξήχθη το περασμένο καλοκαίρι, θα είναι συμφωνία-πλαίσιο, τα τρόλεϊ που θα συμπεριληφθούν είναι τεχνολογίας in motion charging. Φορτίζουν δηλαδή καθ’ όσον είναι στο δίκτυο για 20-30 χλμ. προσφέροντας στην ΟΣΥ μεγάλη ευελιξία. Στόχος είναι αυτές οι επενδύσεις να ολοκληρωθούν ως το 2027.
Βήματα για το υδρογόνο
Επιχειρώντας να εξασφαλίσει χρηματοδότηση 40 εκατ. ευρώ από το Modernization Fund για την προμήθεια 50 λεωφορείων υδρογόνου, η ΟΣΥ μέσα στη χρονιά θα παραλάβει τα πρώτα τρία υδρογονοκίνητα οχήματα μέσω του ευρωπαϊκού έργου «Trieres» για τη δημιουργία Μικρής Κοιλάδας Υδρογόνου. Στο πλαίσιο του έργου, η Motor Oil θα φτιάξει πρατήριο υδρογόνου στους Αγίους Θεοδώρου, από όπου οι φιάλες υδρογόνου θα αποστέλλονται στο αμαξοστάσιο της ΟΣΥ, που θα δοκιμάσει τη λειτουργία των οχημάτων σε πραγματικές συνθήκες.
Επίσης, πέρσι εγκρίθηκε για χρηματοδότηση 7 εκατ. ευρώ από το CEF II η πρόταση της ΟΣΥ για την κατασκευή πρατηρίου υδρογόνου στις εγκαταστάσεις της στα Άνω Λιόσια. Μάλιστα, στελέχη της εταιρείας πήγαν στην Κολωνία, όπου είδαν πώς λειτουργεί ένα αμαξοστάσιο με οχήματα υδρογόνου. Ενδεικτικό της ευελιξίας που προσφέρει η υδρογονοκίνηση είναι το γεγονός ότι ένα όχημα φορτίζει μέσα σε 15 λεπτά κι έχει εμβέλεια 350-380 χιλιομέτρων, ενώ η μπαταρία έχει 220-230 χιλιόμετρα.
Προκειμένου, όμως, να γίνει η μετάβαση στο υδρογόνο, έχει κατατεθεί σε συνεργασία με το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, φάκελος για χρηματοδότηση της αγοράς οχημάτων υδρογόνου από το Modernization Fund. Η επιδότηση θα είναι σημαντική, φτάνοντας στο 90% για 50 λεωφορεία.