Στο εξάμηνο του 2024 τα πρώτα ηλεκτρικά λεωφορεία σε κυκλοφορία – Τον Απρίλιο ο δεύτερος διαγωνισμός για 650 «πράσινα» οχήματα
Με την υπογραφή της πρώτης σύμβασης για 250 ηλεκτρικά λεωφορεία να βρίσκεται προ των πυλών, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ξεκίνησε εχθές τη σύνταξη των τευχών δημοπράτησης για τα υπόλοιπα 650 νέα οχήματα. Πρόκειται για το δεύτερο μεγάλο πακέτο που θα συμπληρώσει τον στόχο για 1.300 καινούργια λεωφορεία αντιρρυπαντικής τεχνολογίας στους δρόμους Αθήνας και Θεσσαλονίκης ως το 2027.
Μέσα στους επόμενους μήνες, δύο είναι τα ζητούμενα για τη νέα μεγάλη προμήθεια. Το πρώτο που μένει να αποφασιστεί είναι το μίγμα των λεωφορείων, δηλαδή ποιες τεχνολογίες θα προτιμηθούν, ώστε να επιτευχθεί και το στοίχημα της βιωσιμότητας. Στόχος είναι, στο πλαίσιο του δεύτερου διαγωνισμού, να υπάρχει και τμήμα με οχήματα υδρογόνου. Δεύτερο ζητούμενο είναι φυσικά η οριστικοποίηση της απαραίτητης χρηματοδότησης, καθώς, όπως είπε εχθές στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, η υφυπουργός Μεταφορών, κυρία Χριστίνα Αλεξοπούλου, υπάρχει ήδη προέγκριση στο ΕΣΠΑ 2021 – 2027.
Στόχος είναι η διαδικασία αυτή να έχει ολοκληρωθεί ως το τέλος του έτους, ώστε τον επόμενο Απρίλιο να βγει στον αέρα ο μεγάλος διαγωνισμός, μετά την απαραίτητη δημόσια διαβούλευση. Η ημερομηνία υποβολής προσφορών θα ορισθεί τον Ιούλιο του 2024, ώστε τον Ιούνιο του 2025 να έχουν αναδειχθεί οι ανάδοχοι για τα διαφορετικά τμήματα του διαγωνισμού. Έτσι, οι παραλαβές των οχημάτων προσδιορίζονται ως το 2027.
Τα πρώτα ηλεκτρικά οχήματα σε Αθήνα – Θεσσαλονίκη το 2024
Εχθές, παρουσιάστηκε στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής, η σύμβαση για το πρώτο τμήμα του τρέχοντος διαγωνισμού, που κόβει το νήμα. Τα ηλεκτρικά λεωφορεία που θα βγουν στους δρόμους εντός του πρώτου εξαμήνου του 2024 θα σπάσουν δύο πρωτιές. Θα είναι βεβαίως τα πρώτα ηλεκτροκίνητα, αλλά θα είναι και η πρώτη προμήθεια μετά από μία εικοσαετία μαρασμού. Ως αποτέλεσμα, η χώρα μας έχει τον πιο απαρχαιωμένο στόλο στην Ευρώπη, με τη μέση ηλικία οχημάτων να ανέρχεται σε 18,8 έτη, όταν στην Ευρώπη είναι τα 12,7 έτη.
Όπως είπε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Χρήστος Σταϊκούρας, τα 250 ηλεκτρικά λεωφορεία, εκ των οποίων τα 140 θα αξιοποιηθούν στην Αθήνα και τα 110 στη Θεσσαλονίκη, θα φτάσουν στη χώρα μας ως το τέλος Απριλίου του 2024. Ο εκτελωνισμός των οχημάτων, βάσει χρονοδιαγράμματος, θα γίνει τον ερχόμενο Φεβρουάριο. Ανάδοχος είναι η κινεζική Yutong, η οποία εκπροσωπείται από τον όμιλο Κοπελούζου, έναντι 110,82 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ).
Παράλληλα, ετοιμάζεται το ηλεκτρικό δίκτυο για να υποδεχθεί τα πρώτα ηλεκτρικά λεωφορεία, που θα έχουν μήκος 12 μέτρα και ελάχιστη αυτονομία 180 χλμ. Σύμφωνα με τα ορόσημα που παρέθεσε η υφυπουργός, η αύξηση ισχύος του δικτύου του ΔΕΔΔΗΕ στα αμαξοστάσια αναμένεται τον Ιανουάριο του 2024, ενώ τον Μάρτιο θα ολοκληρωθούν οι εργασίες της ΟΣΥ εντός αμαξοστασίων.
Τα υπόλοιπα τμήματα
Επί του παρόντος, προβάδισμα έχει το τμήμα που αφορά στην προμήθεια 100 λεωφορείων πεπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG), κατηγορίας EURO VI, μήκους 18 μέτρων και προϋπολογισμού 53,32 εκατ. ευρώ. Προσωρινός ανάδοχος είναι η ιταλογαλλική IVECO, με προσφορά 38,5 εκατ. ευρώ. Σε αυτή τη φάση, ξεκινά η διαδικασία σύναψης σύμβασης με την αποστολή στο Ελεγκτικό Συνέδριο.
Για το τμήμα που αφορά σε 200 οχήματα CNG, 12 μέτρων, με προϋπολογισμό 73,16 εκατ. ευρώ, αυτό βρίσκεται σε φάση ανακήρυξης προσωρινού αναδόχου. Εκεί το νήμα κόβει η τουρκο-ιταλική εταιρεία Industria Italiana Autobus, με προσφορά 51,99 εκατ. ευρώ. Τέλος, το τελευταίο τμήμα που περιλαμβάνει 100 ηλεκτρικά λεωφορεία, 12 μέτρων, ελάχιστης αυτονομίας 135 χλμ. και προϋπολογισμού 55,8 εκατ. ευρώ, βρίσκεται σε διαδικασία αξιολόγησης δικαιολογητικών. Εφόσον, τα δικαιολογητικά λάβουν το πράσινο φως θα ακολουθήσει το άνοιγμα της οικονομικής προσφοράς που έχει καταθέσει η κινεζική BYD, με αντιπρόσωπο την Π. Πετρόπουλος ΑΕΒΕ.
Υπενθυμίζεται ότι το πρώτο τμήμα του διαγωνισμού για 120 υβριδικά οχήματα δεν προσέλκυσε το ενδιαφέρον της αγοράς και ακυρώθηκε, περίπου 46,13 εκατ. ευρώ.