Έτοιμο για υπογραφή το έργο της οδικής σύνδεσης του νέου εμπορικού προβλήτα του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης με την ΤΕΚΑΛ
Στο τέλος του μήνα αναμένονται οι εξελίξεις για το λιμάνι του Λαυρίου, μετά τη μικρή παράταση που έδωσε το ΤΑΙΠΕΔ στον διαγωνισμό για την απόκτηση ποσοστού 50% συν μία μετοχή. Η άνοδος του τουρισμού και η θετική πορεία της κρουαζιέρας ανοίγουν νέες προοπτικές για τα δύο μεγάλα περιφερειακά λιμάνια που συμπληρώνουν το «τρίγωνο» της Αττικής, πλαισιώνοντας τον Πειραιά. Έτσι, στο κάδρο της αξιοποίησης μπαίνει και το λιμάνι της Ραφήνας.
Η διαβούλευση του αναπτυξιακού προγράμματος του λιμανιού της Ραφήνας, που είναι το δεύτερη μεγαλύτερο της χώρας σε όρους επιβατικής κίνησης, λόγω του μεγάλου ενδιαφέροντος παρατάθηκε ως τις 28 Ιουνίου 2024. Σήμερα, το λιμάνι εξυπηρετεί σε μεγάλο βαθμό την επιβατική κίνηση προς τις Κυκλάδες (Τήνο, Άνδρο, Μύκονο, Πάρο, Νάξο, Αμοργό, Ίο, Σαντορίνη, Κουφονήσια), καθώς και αποκλειστικά τη σύνδεση με το Μαρμάρι Ευβοίας. Τα επόμενα χρόνια αναμένεται να αναλάβει μεγαλύτερο βάρος, για την αποσυμφόρηση του Πειραιά.
Το αναπτυξιακό πλάνο
Το master plan του λιμανιού της Ραφήνας προβλέπει επέκταση του παλαιού και του νέου λιμανιού, με την ανάπτυξη νέου terminal επιφάνειας 2.800 τ.μ., χώρων αναψυχής και υδατοδρομίου, δυναμικότητας ενός υδροπλάνου. Ακόμη, περιλαμβάνει τη δημιουργία κλειστού τριώροφου πάρκινγκ για 210 οχήματα, αλλά και σταθμού του Προαστιακού σιδηροδρόμου, επιφάνειας 1.500 τ.μ., που σχεδιάζεται να φτάσει στο μέλλον στη Ραφήνα.
Η ανάπτυξη του λιμανιού προϋποθέτει και τη σύνδεση με το σύγχρονο οδικό δίκτυο, μέσω επέκτασης της Αττικής Οδού από το ύψος περίπου των Σπάτων. Πρόκειται για ένα από τα έργα που αναζητούν χρηματοδότηση, καθώς το ΕΣΠΑ έχει βγει τελείως από το κάδρο για οδικά έργα στην Αττική.
Προχωρά ο σχεδιασμός για την Αλεξανδρούπολη
Tην Πέμπτη, πέφτουν στην Αλεξανδρούπολη οι υπογραφές για το έργο της οδικής σύνδεσης του νέου εμπορικού προβλήτα του λιμένος με τη νέα Περιφερειακή Οδό, ύψους 4,19 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για το ένα από τα δύο έργα αναβάθμισης υποδομών, που έτρεξε το ΤΑΙΠΕΔ μέσω του PPF, στο πλαίσιο της δρομολόγησης ενός νέου αναπτυξιακού πλάνου για το λιμάνι της βορειοανατολικής Ελλάδας. Το έργο αναλαμβάνει η ΤΕΚΑΛ, που υλοποιεί και το έργο της περιφερειακής οδού.
Εντωμεταξύ, αύριο έχει ορισθεί η καταληκτική ημερομηνία για τον τεχνικό σύμβουλο του ΤΑΙΠΕΔ, που λειτουργεί ως αρχή σχεδιασμού, για την εκπόνηση του master plan και της στρατηγικής μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) του λιμανιού. Στο πλαίσιο της σύμβασης, διάρκειας 36 μηνών, ο τεχνικός σύμβουλος θα αναλάβει, μεταξύ άλλων, την καταγραφή και αξιολόγηση της υφιστάμενης κατάστασης του λιμανιού και τη διερεύνηση των λιμενικών χρήσεων (εμπορικών, ακτοπλοϊκών, αλιευτικών, τουριστικής εξυπηρέτησης, κρουαζιερόπλοιων κλπ.), ώστε να καταλήξει σε έναν οδικό χάρτη ανάπτυξης με σαφές χρονοδιάγραμμα.
Θα προχωρήσει στην επιτόπια και υποβρύχια επιθεώρηση, στην οικονομική αποτίμηση του λιμανιού, καθώς και στη διερεύνηση των δυνατοτήτων σύνδεσης με άλλα λιμάνια. Επίσης, θα εκπονήσει μελέτη κυκλοφοριακής θεώρησης, αλλά και μελέτη εσωτερικής οδοποιίας, εφόσον είναι δυνατόν να επιτευχθεί σύνδεση με το οδικό δίκτυο.
Ο ανάδοχος θα υποβάλει προτάσεις διαμόρφωσης των ελεύθερων χερσαίων χώρων και κτηριακών απαιτήσεων, ενώ θα προωθήσει την πολεοδομική́ οργάνωση του χερσαίου χώρου, με χρήσεις γης, όρους δόμησης κλπ. Η αμοιβή του προϋπολογίζεται σε 130.000 ευρώ.
Εντωμεταξύ, το PPF βάζει μπροστά την ωρίμανση δύο ακόμα έργων. Το ένα αφορά στην ανέγερση νέου σταθμού επιβατών στο λιμάνι της Σούδας, σύμφωνα με το master plan, συμπεριλαμβανομένων χώρου εξυπηρέτησης επιβατών ακτοπλοΐας και κρουαζιεροπλοίων, κτηρίων διοίκησης και χώρων ελέγχων Schengen. Το δεύτερο έργο αφορά στην εκβάθυνση της λιμενολεκάνης και του διαύλου ναυσιπλοΐας του λιμένα της Στυλίδας. Ο ορίζοντας υλοποίησης των δύο έργων είναι το τέταρτο τρίμηνο του 2025.