Ένα νέο βιώσιμο μοντέλο αξιοποίησης του τροχαίου υλικού που διαχειρίζεται η ΓΑΙΑΟΣΕ, αναζητεί το Υπερταμείο, που επιδιώκει να βελτιώσει την απόδοση των θυγατρικών του. Σε μία δύσκολη χρονιά για τον σιδηρόδρομο, κι ενώ τροχοδρομεί, μετά από δύο άγονους διαγωνισμούς, η επίμαχη ανάταξη του συστήματος ETCS on board με ανάθεση στη Hitachi Rail STS, όπως εγκρίθηκε από το ΔΣ της εταιρείας, η συντήρηση και διαχείριση του τροχαίου υλικού μπαίνουν στην πρώτη γραμμή.
Ειδικότερα, το Υπερταμείο προχώρησε σε διαγωνισμό για την ανάθεση υπηρεσιών συμβούλων για την αξιολόγηση και ανάπτυξη εναλλακτικών σεναρίων για τη βέλτιστη αξιοποίηση του τροχαίου υλικού της ΓΑΙΑΟΣΕ, που είναι 100% θυγατρική του. Η σύμβαση θα έχει διάρκεια 4 μηνών και ο προϋπολογισμός της ανέρχεται σε 70 χιλ. ευρώ χωρίς ΦΠΑ.
Υπενθυμίζεται ότι το μεγαλύτερο εμπόδιο στον μαραθώνιο για την ολοκλήρωση όλων των προαπαιτούμενων, ώστε να διαγραφεί το τεράστιο χρέος του ΟΣΕ προς το ελληνικό Δημόσιο ύψους 14,3 δισ. ευρώ, μετά τη σχετική απόφαση της Κομισιόν, ήταν η αποτίμηση του τροχαίου υλικού της χώρας. Είναι χαρακτηριστικό ότι δεν συμφωνούσαν ΟΣΕ και ΓΑΙΑΟΣΕ στο ύψος της αποτίμησης της αξίας του τροχαίου υλικού, που θα οριστικοποιούσε το ύψους του προς διαγραφή χρέους, που είχε θεωρηθεί ως κρατική ενίσχυση από την Ε.Ε.
Ως αποτέλεσμα αυτής της αδυναμίας, ενώ η απόφαση της Κομισιόν ελήφθη τον Ιούνιο του 2017, η ΚΥΑ για τη διαγραφή του χρέους εκδόθηκε στα τέλη του 2022.
Το αντικείμενο του συμβούλου
Ο εξειδικευμένος σύμβουλος θα αναλάβει να αξιολογήσει τις πρακτικές συντήρησης και τις στρατηγικές διαχείρισης του τροχαίου υλικού της ΓΑΙΑΟΣΕ, ώστε να εντοπισθούν τα σημεία βελτίωσης. Επίσης, θα κληθεί να εξετάσει και να αξιολογήσει τη τρέχουσα κατάσταση των μισθώσεων και την τιμολογιακή πολιτική, καθώς και άλλους τρόπους βελτιστοποίησης της μίσθωσης του σιδηροδρομικού τροχαίου υλικού.
Σημειώνεται ότι τα έσοδα της ΓΑΙΑΟΣΕ από τη μίσθωση του τροχαίου υλικού για το 2022 ανήλθε σε 14,59 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με τις οικονομικές καταστάσεις της εταιρείας, πρόκειται για τα έσοδα που τιμολογήθηκαν από τη ΓΑΙΑΟΣΕ προς τη Hellenic Train. Τα εν λόγω έσοδα είναι αφορολόγητα για τη ΓΑΙΑΟΣΕ και χρησιμοποιούνται για τη συντήρηση του σιδηροδρομικού τροχαίου υλικού.
Επιπλέον, θα συγκρίνει τις πρακτικές της ΓΑΙΑΟΣΕ με τις βέλτιστες πρακτικές του κλάδου και θα παρέχει συστάσεις για τη βελτιστοποίηση της χρήσης του εξοπλισμού, συμπεριλαμβανομένων των επενδύσεων σε νέες τεχνολογίες και καινοτόμες λύσεις. Θα αναλάβει, επιπλέον, την εκπόνηση αναλύσεων, την παροχή εμπειρογνωμοσύνης και τη σύνταξη στρατηγικών κατευθυντηρίων γραμμών (σε υψηλό επίπεδο) και παροχή εναλλακτικών σεναρίων για την καλύτερη διαχείριση και συντήρηση του τροχαίου υλικού, ώστε να διασφαλίζεται η βέλτιστη απόδοση και ασφάλεια.