Το ΧΑ στο έλεος των ξένων funds, η αναβάθμιση των τραπεζών
Θα περίμενε κανείς πως η διπλή αναβάθμιση από τη Moody’s Θα πρόσφερε τα απαραίτητα καύσιμα στο ελληνικό χρηματιστήριο για να δοκιμάσει νέα υψηλά. Και όμως οι ανησυχίες από το εξωτερικό και οι βίαιες ρευστοποιήσεις στις ευρωπαϊκές τράπεζες αλλά το γεγονός πως η ελληνική αγορά παραμένει «ρηχή» και ουσιαστικά στο έλεος των κινήσεων των funds που τοποθετούνται στις αναδυόμενες αγορές, έκανε τις αναβαθμίσεις να μην έχουν νόημα, τουλάχιστον μέχρι να εμφανιστούν αγοραστές που θα αναλάβουν πρωτοβουλία.
Ο Γενικός Δείκτης έκλεισε χθες με πτώση 1,91% στις 1.227,78 μονάδες, με τον FTSE 25 να υποχωρεί κατά 2,08% στις 2.988,03 μονάδες. Σημαντικές ήταν οι απώλειες του τραπεζικού δείκτη που υποχώρησε κατά 3,35% στις 948,93 μονάδες. Και όλα αυτά σε μια συνεδρίαση κατά την οποία ο τζίρος της αγοράς δεν ξεπέρασε τα 88 εκατ. ευρώ.
Το πλήγμα ήταν βαρύ σε όλες τις τραπεζικές μετοχές. Η Alpha Bank υποχώρησε κατά 4,79% στα 1,342 ευρώ, η Eurobank κατά 0,87% στα 1.4865 ευρώ, η Εθνική Τράπεζα κατά 5,28% στα 5,494 ευρώ και η Πειραιώς κατά 2,84% στα 2,876 ευρώ. Μένει να δούμε αν η αναβάθμιση των ελληνικών τραπεζών από τη Moodys και τη Fitch θα είναι αρκετή για να κινητοποιήσει αγοραστές κατά τη σημερινή συνεδρίαση.
Θα χρειαστούν δύο χρόνια για τον σιδηρόδρομο
Καθόλου ενθαρρυντική δεν ήταν η εικόνα της κατάστασης που επικρατεί στο σιδηροδρομικό δίκτυο μετά από την καταστροφική κακοκαιρία Daniel, όπως την μετέφεραν οι υπεύθυνοι του σιδηροδρόμου στο ITC 2023 – 6ο Συνέδριο Υποδομών και Μεταφορών. Ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΟΣΕ, Παναγιώτης Τερεζάκης, υπογράμμισε ότι οι ζημιές είναι τεράστιες και ότι, εδώ και τέσσερις δεκαετίες που δραστηριοποιείται στον σιδηρόδρομο, δεν έχει συναντήσει κάτι παρόμοιο. Τόνισε στη συνέχεια ότι έχουν καταστραφεί συνολικά 180 χλμ. δικτύου, εκ των οποίων 50 χλμ. διπλής γραμμής στον άξονα Αθήνας – Θεσσαλονίκης, 80 χλμ. στο τμήμα Παλαιοφάρσαλος – Καλαμπάκα και 50 χλμ. στο Λάρισα – Βόλος. Μαζί με αυτά, «χάθηκαν» δύο κέντρα interlocking, το ένα στον Δομοκό που παραδόθηκε πριν από 20 ημέρες και το άλλο στον Παλαιοφάρσαλο που ήλεγχε τη Λάρισα. Για τα δύο παραπάνω κέντρα χρειάζονται διαγωνισμοί για την αποκατάστασή τους σε μία «μακροχρόνια και επίπονη» διαδικασία. Μάλιστα, ο κ. Τερεζάκης εκτίμησε ότι θα χρειαστούν, σε ένα αισιόδοξο σενάριο, έξι μήνες για να «τρέξει» ο διαγωνισμός, ενώ για την παραλαβή και λειτουργία των συστημάτων, θα χρειαστεί ένας χρόνος. «Χρειάστηκαν μερικές ώρες και εκατ. τόνοι νερού για να χαθεί ότι χτίσαμε μέσα σε τόσα χρόνια», είπε ο κ. Τερεζάκης.
Τέλη του έτους η υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης για το Θριάσιο ΙΙ
Στα τέλη του έτους αναμένεται η υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης για τον Εμπορευματικό Σιδηροδρομικό Σταθμό και Σταθμό Διαλογής Θριασίου Πεδίου (Θριάσιο ΙΙ), ανέφερε ο Εκπρόσωπος των Copelouzos Group / Ε.Σ.Σ.Σ.Δ.Ι. Θριασίου Πεδίου, Πάνος Μοσχανδρέου μιλώντας στο ίδιο συνέδριο.
«Το έργο, με τον πρωτόγνωρο για τα ελληνικά δεδομένα συνδυασμό σιδηροδρομικών και οδικών μέσων μεταφοράς, εκτείνεται σε μία περιοχή εκτάσεως 1.450 στρεμμάτων, ενώ έχει ήδη κατασκευαστεί ένα μεγάλο κομμάτι της σιδηροδρομικής και οδικής υποδομής. Εμείς και η Hellenic Train ελπίζουμε να δημιουργηθεί, το συντομότερο, ένας τερματικός σταθμός, εφάμιλλος των ευρωπαϊκών προτύπων και καταλύτης επίσπευσης των αναγκαίων υποδομών που απαιτούνται για την προσέλκυση διεθνών εμπορευματικών ροών από και προς την Κεντρική Ευρώπη», συμπλήρωσε.
Η κυριαρχία της Σκλαβενίτης
Ισχυρές επιδόσεις που επιβεβαιώνουν την πρωτοκαθεδρία του στο οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων ανακοίνωσε για το 2022 ο όμιλος Σκλαβενίτη, με κύκλο εργασιών 4,475 δισ. ευρώ από 3,985 δισ. ευρώ το 2021 και με καθαρά κέρδη μετά από φόρους 58,172 εκατ. ευρώ από κέρδη 61,081 εκατ. ευρώ αντίστοιχα.
Την κυριαρχία του στην ελληνική αγορά supermarket επιβεβαιώνει ο «Σκλαβενίτης», ο τζίρος του οποίου ξεπέρασε το 2022 τα 4 δισ. ευρώ. Ωστόσο ο όμιλος κατέγραψε μείωση κερδοφορίας κατά 26%, ως αποτέλεσμα της σημαντικής απορρόφησης μέρους των ανατιμήσεων καθ’ όλη τη διάρκεια της χρονιάς, αλλά και λόγω των αυξημένων λειτουργικών εξόδων και ιδίως του κόστους ενέργειας. Είναι βεβαία και ένας από τους μεγαλύτερους εργοδότες της χώρας. Πέρσι προχώρησε στη δημιουργία 2.352 νέων θέσεων εργασίας, φτάνοντας τον αριθμό των εργαζομένων του σε περισσότερους από 29.800 στο τέλος του 2022. Μάλιστα, ο όμιλοςαπό την 1η Νοεμβρίου 2022, προχώρησε σε αυξήσεις αποδοχών ύψους 17 εκατ. ευρώ ετησίως για την πλειοψηφία των εργαζομένων της, καθώς και σε χορήγηση έκτακτης παροχής συνολικού ύψους 5,9 εκατ. ευρώ για το σύνολο του ανθρώπινου δυναμικού της.