Το Ηράκλειο και ο Βόλος πρωταγωνιστές στα περιφερειακά λιμάνια – Λαύριο και Πάτρα σταθερές αξίες για περαιτέρω ανάπτυξη
Τα λιμάνια του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης αναδεικνύονται σε πρωταγωνιστές των διεθνών μεταφορών, σύμφωνα με την έκθεση GrePort 2024, που εκπονήθηκε από τους καθηγητές Γιώργο Βαγγέλα και Θάνο Πάλλη. Παρά τις γεωπολιτικές εντάσεις και τις προκλήσεις στη ναυτιλία, τα δύο μεγαλύτερα ελληνικά λιμάνια συνεχίζουν να ενισχύουν τη θέση τους τόσο σε ευρωπαϊκό όσο και σε παγκόσμιο επίπεδο.
Πειραιάς: Ο αδιαμφισβήτητος ηγέτης, «Αστέρας» των εμπορευματοκιβωτίων
Το λιμάνι του Πειραιά κυριαρχεί στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων, εξυπηρετώντας το 90% της συνολικής κίνησης της Ελλάδας. Το 2023, διακίνησε 5,1 εκατομμύρια TEUs, σημειώνοντας αύξηση 2% σε σχέση με το προηγούμενο έτος.
Ο Πειραιάς κατέλαβε την 4η θέση μεταξύ των μεγαλύτερων ευρωπαϊκών λιμανιών, ξεπερνώντας τη Βαλένθια, ενώ παραμένει ο δεύτερος μεγαλύτερος λιμένας στη Μεσόγειο, πίσω από το Tangier Med. Στο παγκόσμιο επίπεδο, βρίσκεται πλέον στη 37η θέση, διατηρώντας, όμως, τον ρόλο του ως στρατηγικός κόμβος.
Οι προβλήτες Ι, ΙΙ και ΙΙΙ εξυπηρέτησαν το 2023 το σύνολο της εμπορευματικής κίνησης, με κύριους χρήστες τις ναυτιλιακές MSC και COSCO. Η συνδεσιμότητα του Πειραιά ενισχύεται διαρκώς, εξυπηρετώντας 256 προσεγγίσεις πλοίων το Νοέμβριο του 2023, με τη μέση χωρητικότητα πλοίων να αγγίζει τα 4.938 TEUs, αυξημένη κατά 4,5% από το 2021.
Θεσσαλονίκη: Ένα λιμάνι σε άνοδο
Η Θεσσαλονίκη σημειώνει εντυπωσιακή ανάπτυξη, με τη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων να φτάνει τα 520.000 TEUs το 2023, αυξημένα κατά 12,3% σε σχέση με το 2022. Η μέση χωρητικότητα των πλοίων που προσεγγίζουν το λιμάνι αυξήθηκε κατά 21,8%, αποδεικνύοντας τη δυναμική του λιμένα στη διαχείριση μεγαλύτερων πλοίων.
Παρότι οι αριθμοί παραμένουν χαμηλότεροι από αυτούς του Πειραιά, το λιμάνι της Θεσσαλονίκης αποτελεί στρατηγικό σημείο διασύνδεσης με τα Βαλκάνια και την Κεντρική Ευρώπη, προσφέροντας σημαντική προοπτική ανάπτυξης.
Περιφερειακά Λιμάνια
Η έκθεση GrePort 2024 περιλαμβάνει σημαντικά στοιχεία για τα περιφερειακά λιμάνια της Ελλάδας, τα οποία παίζουν κρίσιμο ρόλο στην εμπορευματική και επιβατική διακίνηση. Παρακάτω παρουσιάζονται βασικές εξελίξεις:
Ηράκλειο
- Το λιμάνι σημείωσε ετήσια αύξηση 25,9% στην κρουαζιέρα, διαχειριζόμενο 382.981 επιβάτες το 2023. Παραμένει τρίτο σε εθνικό επίπεδο μετά τον Πειραιά και την Κέρκυρα
- Η διακίνηση χύδην υγρών φορτίων κατέγραψε αύξηση 46,6% σε σχέση με το 2019, ενώ η συνολική εμπορευματική κίνηση παραμένει σταθερή
Βόλος
- Το λιμάνι του Βόλου βελτίωσε τη συνδεσιμότητά του και βρίσκεται στη δεύτερη θέση μεταξύ των περιφερειακών λιμανιών της χώρας. Το 2023, η διακίνηση χύδην ξηρού φορτίου αυξήθηκε κατά 117,2% σε σχέση με το 2019, αγγίζοντας τους 1.102.173 τόνους
- Στην κρουαζιέρα, σημείωσε άνοδο 107,7% σε σύγκριση με το 2019, με 26.123 επιβάτες
Λαύριο
- Το λιμάνι του Λαυρίου εμφάνισε εντυπωσιακή αύξηση 844,8% στη διακίνηση ξηρού φορτίου το 2023, φτάνοντας τους 491.270 τόνους. Η ανάπτυξη αυτή το κατατάσσει στην τρίτη θέση μεταξύ των περιφερειακών λιμανιών
- Στον τομέα της κρουαζιέρας, εξυπηρέτησε 70.503 επιβάτες, ενώ αυξάνει τη συνδεσιμότητα με τα νησιά
Πάτρα
- Το λιμάνι της Πάτρας διατήρησε σταθερή εμπορευματική κίνηση, σημειώνοντας αύξηση 5,2% στη διακίνηση ξηρού φορτίου, με συνολικούς 188.627 τόνους
- Στην ακτοπλοΐα, εξυπηρετήθηκαν 542.080 επιβάτες, παραμένοντας κομβικό σημείο για τη Δυτική Ελλάδα
Οι προκλήσεις και οι ευκαιρίες του αύριο
Η έκθεση GrePort 2024 υπογραμμίζει τη σημασία των επενδύσεων στη βελτίωση των λιμενικών υποδομών και τη σύναψη νέων συνεργασιών με ναυτιλιακές εταιρείες. Η στρατηγική τοποθεσία των ελληνικών λιμανιών και οι αυξανόμενες απαιτήσεις της ναυτιλίας δημιουργούν τις προϋποθέσεις για περαιτέρω ανάπτυξη, καθιστώντας τον Πειραιά και τη Θεσσαλονίκη βασικούς πυλώνες των διεθνών θαλάσσιων μεταφορών.
Η πορεία των ελληνικών λιμανιών δείχνει ότι, παρά τις γεωπολιτικές και οικονομικές προκλήσεις, η Ελλάδα παραμένει στο επίκεντρο της διεθνούς εμπορικής δραστηριότητας, επενδύοντας στο μέλλον της ναυτιλίας και της εφοδιαστικής αλυσίδας.
Ολόκληρη η έκθεση GrePort 2024
Διαβάστε επίσης: Υπουργείο Ναυτιλίας: Τα σχέδια για λιμάνια, ακτοπλοΐα και ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη