Ρεκόρ πράσινων πλοίων το 2025: 151 παραγγελίες, 19,8 εκατ. GT (+78%). Mega πλοία LNG και νέα fuels αλλάζουν τη ναυτιλία
Η ναυτιλία περνά σε νέα εποχή. Το πρώτο εξάμηνο του 2025 επιβεβαιώνει ότι η μετάβαση σε «πράσινα» καύσιμα δεν είναι πλέον απλή τάση, αλλά στρατηγική επιβίωσης και κερδοφορίας. Παρά τη μικρή μείωση στις νέες παραγγελίες πλοίων, η συνολική χωρητικότητα (GT) των πλοίων με εναλλακτικά καύσιμα εκτοξεύθηκε κατά 78%, φτάνοντας τα 19,8 εκατομμύρια GT, σύμφωνα με τον DNV.
Πλοία-γίγαντες με εναλλακτικά καύσιμα: Η δυναμική των containerships
Με 151 νέες παραγγελίες (έναντι 179 το 2024), το LNG κυριαρχεί με 87 πλοία συνολικής χωρητικότητας 14,2 εκατ. GT, εκ των οποίων τα 81 είναι containerships. Η μεθανόλη ακολουθεί με 40 παραγγελίες (4,6 εκατ. GT) σε διάφορους τύπους πλοίων, από δεξαμενόπλοια έως RoPax.
Τα καύσιμα αμμωνίας και υδρογόνου παραμένουν ακόμη σε πειραματικό στάδιο, αλλά το επενδυτικό ενδιαφέρον αυξάνεται. Το 2025 καταγράφηκαν 3 πλοία καύσης αμμωνίας και 4 πλοία καύσης υδρογόνου, δείχνοντας ότι η ενεργειακή μετάβαση αφορά πλέον και τις πιο «ριζοσπαστικές» τεχνολογίες.
Η στρατηγική πίσω από τα mega-pipelines με LNG και μεθανόλη
Γιατί οι πλοιοκτήτες στρέφονται σε μεγαλύτερα πλοία με ακριβότερα καύσιμα;
-
Οικονομίες κλίμακας: Μεγαλύτερη μεταφορική ικανότητα σημαίνει χαμηλότερο κόστος ανά μονάδα φορτίου – κρίσιμο για τα ακριβά, μη συμβατικά καύσιμα.
-
Σχεδιαστική ευελιξία: Τα mega containerships μπορούν να φιλοξενήσουν δεξαμενές LNG ή αμμωνίας χωρίς να θυσιάσουν χώρο φορτίου.
-
Συμμόρφωση με κανονισμούς: Η εφαρμογή του IMO, του EU ETS και του FuelEU Maritime επιβάλλει στρατηγικές απανθρακοποίησης.
-
Ελκυστικότητα στους ναυλωτές: Οι πολυεθνικοί κολοσσοί απαιτούν πράσινες λύσεις μεταφοράς, διασφαλίζοντας μακροχρόνιες ναυλώσεις και έσοδα.
Η αγορά περνά σε «δεύτερο κύμα» πράσινης μετάβασης
Όπως σημειώνει ο Knut Ørbeck-Nilssen, CEO Ναυτιλίας DNV, «η ενεργειακή μετάβαση δεν καθοδηγείται πλέον μόνο από πρωτοπόρους. Ένα δεύτερο κύμα πλοιοκτητών ενσωματώνει στρατηγικά τα εναλλακτικά καύσιμα και τις νέες τεχνολογίες στις βασικές επιχειρηματικές τους αποφάσεις».
Η αναμενόμενη επιτάχυνση των κανονισμών τους επόμενους 4-10 μήνες θα ενισχύσει ακόμη περισσότερο τη ζήτηση για πλοία μηδενικών εκπομπών.
Η επιλογή μεγαλύτερων, «καθαρών» πλοίων είναι η απάντηση σε μια αγορά που αλλάζει γρήγορα. Με τον IMO να επιταχύνει την πορεία προς την απανθρακοποίηση και την πίεση της αγοράς για πράσινες λύσεις, η ναυτιλία του 2030 χτίζεται σήμερα. Με επενδύσεις που δεν αφορούν μόνο την προστασία του περιβάλλοντος, αλλά και την οικονομική επιβίωση.
Διαβάστε επίσης: TMS Group: Νέα παραγγελία 1,4 δισ. δολαρίων για 10 πλοία LNG