No Result
View All Result
FinanceNews.gr
  • Αρχικη
  • ΝΑΥΤΙΛΙΑ
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΕΝΕΡΓΕΙΑ
  • ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ
  • ΧΡΗΜΑΤΙΣΤΗΡΙΟ
  • REAL ESTATE
  • Αρχικη
  • ΝΑΥΤΙΛΙΑ
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΕΝΕΡΓΕΙΑ
  • ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ
  • ΧΡΗΜΑΤΙΣΤΗΡΙΟ
  • REAL ESTATE
No Result
View All Result
FinanceNews.gr
No Result
View All Result
Αρχική ΝΑΥΤΙΛΙΑ

Νέος Κώδικας Ναυτικού Δικαίου: Η μεγάλη θεσμική τομή από το ESG ως την ασφάλεια των θαλασσών

Newsroom από Newsroom
04/10/2025
in ΝΑΥΤΙΛΙΑ
A A
Συνάντηση Κικίλια – ΟΛΠ: Ποια έργα ζητά η ελληνική πλευρά και τι απαντά η Cosco

Ο Υπουργός Ναυτιλίας εξήγγειλε την αναμόρφωση του Κώδικα Δημοσίου Ναυτικού Δικαίου, με στόχο ένα σύγχρονο νομοθετικό πλαίσιο

 

Ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Βασίλης Κικίλιας, ανακοίνωσε κατά τη διάρκεια του 11ου Διεθνούς Συνεδρίου Ναυτικού Δικαίου τον σχεδιασμό για αναμόρφωση του Κώδικα Δημοσίου Ναυτικού Δικαίου.

Στην ομιλία του, έκανε ειδική αναφορά στη συμβολή της καθηγήτριας Λίας Αθανασίου, επιβραβεύοντας το έργο της στην αναμόρφωση του Κώδικα Ιδιωτικού Ναυτικού Δικαίου, και κάλεσε σε παρόμοια συμμετοχή και συνέργεια φορείς της ναυτιλιακής και ακαδημαϊκής κοινότητας.

Σε όλη του την τοποθέτηση, ο Κικίλιας επισήμανε ότι το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο πρέπει να εξελιχθεί για να αντικατοπτρίζει τις σύγχρονες προκλήσεις: την πράσινη μετάβαση, τα κριτήρια ESG, τις γεωπολιτικές εντάσεις, αλλά και την ασφάλεια στις θαλάσσιες οδούς.

Αξιομνημόνευτο ήταν το στοιχείο που παρουσίασε: η Ελλάδα εκπροσωπεί περίπου το 20% της παγκόσμιας ποντοπόρου ναυτιλίας, γεγονός που καθιστά την αναμόρφωση θεμελιώδη για τη διατήρηση του διεθνούς ρόλου της χώρας.

Ο υπουργός τόνισε επίσης ότι η ναυτική παράδοση της Ελλάδας επιβάλλει την ευθύνη για θεσμικές παρεμβάσεις που θα καλύπτουν τις πραγματικές ανάγκες των ναυτιλιακών επιχειρήσεων και θα ενισχύουν την ανταγωνιστικότητα του ελληνόκτητου στόλου.

Το υφιστάμενο πλαίσιο

Ο παλαιός Κώδικας Δημοσίου Ναυτικού Δικαίου έχει θεσπιστεί από το 1973 με το ΝΔ 187/1973 (ΦΕΚ Α’ 261), και έκτοτε έχουν γίνει τροποποιήσεις και κανονιστικές ρυθμίσεις για να εξειδικεύσουν διατάξεις σε επιμέρους ζητήματα.

Η ανάγκη για ανανέωση προκύπτει όχι μόνο από την τεχνολογική και επιχειρησιακή εξέλιξη της ναυτιλίας, αλλά και από την ενσωμάτωση διεθνών πρακτικών και κανόνων (ESG, περιβαλλοντικά κριτήρια, διαχείριση κινδύνων). Η υιοθέτηση πιο σύγχρονων διατάξεων θα μπορούσε να επηρεάσει θέματα όπως η ευθύνη του κράτους, η συνεργασία με ιδιωτικά σκάφη, νομικές διαδικασίες σε περιπτώσεις ναυτικών ατυχφάλιση της θαλάσσιας ασφάλειας, διαφωνίες δικαιοδοσίας και επιθεώρηση πλοίων.

Προς το παρόν δεν υπάρχουν δημοσιοποιημένες λεπτομέρειες για το ακριβές περιεχόμενο των αλλαγών ή το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης. Αναμένεται, ωστόσο, ότι τα πορίσματα του συνεδρίου θα λειτουργήσουν ως αποκρυστάλλωση εισηγήσεων και προτάσεων για τη νέα μορφή του κώδικα.

Επιπρόσθετα, ένας νέος Κώδικας θα πρέπει να συγχρονιστεί με διεθνή ναυτικά σύμβολα, ευρωπαϊκή νομοθεσία και τις εξελίξεις σε σύγχρονες μορφές ναυτιλιακής επιχειρηματικότητας (π.χ. τεχνολογικά εξελιγμένα σκάφη, έξυπνα συστήματα πλοήγησης, διαχείριση εκπομπών).

Προκλήσεις και προσδοκίες για την ελληνική ναυτιλία

Η αναμόρφωση δεν είναι απλή υπόθεση. Ο κλάδος λειτουργεί σε ένα περιβάλλον υψηλού διεθνούς ανταγωνισμού, συνεχών τεχνολογικών αλλαγών και αυξημένων προσδοκιών για περιβαλλοντική συμμόρφωση.

Ένα σημαντικό στοίχημα είναι να μην υπάρξει νομική ασάφεια ή κενά κατά τη μετάβαση και να υπάρξει σαφής νομοθετική κάλυψη ώστε επιχειρήσεις να γνωρίζουν σε τι πλαίσιο κινούνται.

Επίσης, η συνεργασία των ενδιαφερόμενων μερών (ναυτιλιακές εταιρείες, νομικοί, πανεπιστήμια, φορείς θαλάσσιας ασφάλειας) θα είναι κρίσιμη. Η πρόσκληση του Κικίλια για συμμετοχή στο έργο αυτό καταδεικνύει την πρόθεση για διαβούλευση.

Ακόμη, οι γεωπολιτικές εντάσεις και τα ζητήματα ασφάλειας στις θαλάσσιες οδούς (π.χ. ροές μεταναστών, κρίσεις στην Ανατολική Μεσόγειο) επιτάσσουν ένα ρυθμιστικό πλαίσιο που θα ενσωματώνει εργαλεία πρόληψης και αποτροπής.

Η πράσινη μετάβαση είναι άλλος κρίσιμος παράγοντας: η ενσωμάτωση ρυθμίσεων για χαμηλούς ρύπους, χρήση ναυτιλιακών καυσίμων με μικρό ανθρακικό αποτύπωμα και συμμόρφωση με διεθνή πρότυπα ESG απαιτεί νομική υποστήριξη και υποδομές.

Τέλος, η ανταγωνιστικότητα του ελληνόκτητου στόλου θα εξαρτηθεί από το πόσο ο νέος Κώδικας θα μειώνει ρυθμικές καθυστερήσεις, γραφειοκρατία και νομικούς κινδύνους, δηλαδή πόσο «φιλικός» προς επιχειρήσεις θα είναι.

Διαβάστε επίσης: Κικίλιας στην Ουάσιγκτον: Η ελληνική ναυτιλία ως πυλώνας στρατηγικής συνεργασίας με τις ΗΠΑ

Tags: no-hp-sliderΒΑΣΙΛΗΣ ΚΙΚΙΛΙΑΣΚώδικας Δημοσίου Ναυτικού Δικαίου

ΣχετικάΑρθρα

ΕΕ: Υψηλά ελλείμματα έως το 2029 βλέπει το ΔΝΤ
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

ΟΛΘ Α.Ε.: Υπογράφηκε η σύμβαση για την επέκταση του Προβλήτα 6 – Ξεκινά το μεγαλύτερο έργο αναβάθμισης του Λιμένα Θεσσαλονίκης

19/11/2025
Τα γιγάντια πλοία επιστρέφουν – Ο Πειραιάς ξαναγράφει τη ναυτιλιακή ιστορία
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

H Κίνα καταγγέλλει παρεμβατισμό των ΗΠΑ για το Λιμάνι του Πειραιά – ΥΠΕΞ υπερασπίζεται τις συμφωνίες

19/11/2025
Ολοκληρώθηκε η άσκηση «ΓΡΙΠΟΣ 2/25» του Πολεμικού Ναυτικού ανοιχτά της Κρήτης
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Ολοκληρώθηκε η άσκηση «ΓΡΙΠΟΣ 2/25» του Πολεμικού Ναυτικού ανοιχτά της Κρήτης

19/11/2025
Όλο το σχέδιο για το νέο λιμάνι στα Ναυπηγεία Ελευσίνας: Στη Βουλή η τροπολογία
ΝΑΥΤΙΛΙΑ

Όλο το σχέδιο για το νέο λιμάνι στα Ναυπηγεία Ελευσίνας: Στη Βουλή η τροπολογία

19/11/2025
Επανεξέταση των ακτοπλοϊκών τιμολογίων και διερεύνηση του ανταγωνισμού
ΝΑΥΤΙΛΙΑ

Επανέρχεται η ακτοπλοϊκή σύνδεση Πειραιά-Κύθνου

19/11/2025
Θεοδωρικάκος – Γκίλφοϊλ στην Ελευσίνα: Τα αμερικανικά σχέδια για το λιμάνι
Κυβέρνηση

Θεοδωρικάκος – Γκίλφοϊλ στην Ελευσίνα: Τα αμερικανικά σχέδια για το λιμάνι

19/11/2025

Τα νέα της κτηματαγοράς

ΑΑΔΕ/ΕΝΦΙΑ: Καταφθάνουν τα «ραβασάκια» – Σε 12 δόσεις η πληρωμή

Διεύρυνση εισοδηματικών κριτηρίων και παράταση για το «Σπίτι μου ΙΙ»

19/11/2025
Μιχαηλίδου από Λονδίνο: Η Ελλάδα στην πρωτοπορία της διεθνούς συνεργασίας για την αποϊδρυματοποίηση

Τρεις κρίσιμες παρεμβάσεις για στέγη, ΑμεΑ και παιδική προστασία – Τι σημαίνει για χιλιάδες νοικοκυριά

18/11/2025
ΑΑΔΕ/ΕΝΦΙΑ: Καταφθάνουν τα «ραβασάκια» – Σε 12 δόσεις η πληρωμή

«Σπίτι μου 2»: Παράταση έως 31 Μαΐου 2026

17/11/2025

Ναυτιλία

ΕΕ: Υψηλά ελλείμματα έως το 2029 βλέπει το ΔΝΤ
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

ΟΛΘ Α.Ε.: Υπογράφηκε η σύμβαση για την επέκταση του Προβλήτα 6 – Ξεκινά το μεγαλύτερο έργο αναβάθμισης του Λιμένα Θεσσαλονίκης

Η ΟΛΘ Α.Ε. και η «ΜΕΤΚΑ ΑΤΕ – ΤΕΚΑΛ Α.Ε. (ΠΡΟΒΛΗΤΑΣ 6) Κ/Ξ» συνυπέγραψαν σήμερα, Τετάρτη 19 Νοεμβρίου 2025, τη...

από Newsroom
19/11/2025
Τα γιγάντια πλοία επιστρέφουν – Ο Πειραιάς ξαναγράφει τη ναυτιλιακή ιστορία
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

H Κίνα καταγγέλλει παρεμβατισμό των ΗΠΑ για το Λιμάνι του Πειραιά – ΥΠΕΞ υπερασπίζεται τις συμφωνίες

Η Πρεσβεία της Κίνας στην Ελλάδα εξέφρασε έντονη δυσαρέσκεια για τις δηλώσεις της νέας Αμερικανίδας Πρέσβειρας, Κίμπερλι Γκιλφόιλ, σχετικά με...

από Newsroom
19/11/2025
Ολοκληρώθηκε η άσκηση «ΓΡΙΠΟΣ 2/25» του Πολεμικού Ναυτικού ανοιχτά της Κρήτης
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Ολοκληρώθηκε η άσκηση «ΓΡΙΠΟΣ 2/25» του Πολεμικού Ναυτικού ανοιχτά της Κρήτης

Άσκηση με την ονομασία «ΓΡΙΠΟΣ 2/25» της Διοίκησης Ναρκοπολέμου του Πολεμικού Ναυτικού πραγματοποιήθηκε στην ευρύτερη περιοχή της Κρήτης από 10...

από Newsroom
19/11/2025
Όλο το σχέδιο για το νέο λιμάνι στα Ναυπηγεία Ελευσίνας: Στη Βουλή η τροπολογία
ΝΑΥΤΙΛΙΑ

Όλο το σχέδιο για το νέο λιμάνι στα Ναυπηγεία Ελευσίνας: Στη Βουλή η τροπολογία

Η τροπολογία για το νέο λιμάνι στα Ναυπηγεία Ελευσίνας κατατέθηκε στη Βουλή - Οι νέες αμυντικές και ενεργειακές δραστηριότητες που...

από Newsroom
19/11/2025
FinanceNews.gr

Τα πάντα για την Ελληνική οικονομία, το χρηματιστήριο, την ναυτιλία, την επιχειρηματικότητα στον τουρισμό, τα νέα της τεχνολογίας, των κατασκευών, την κτηματαγορά και την ενέργεια.



Ταυτότητα

Όροι Χρήσης

Δήλωση συμμόρφωσης (ΕΕ) 2018/334

ΜΗΤ
Μ.Η.Τ. 242183

Πρόσφατα άρθρα

  • Κλήρωση Τζόκερ: Αυτοί είναι οι τυχεροί αριθμοί
  • ΗΠΑ: Το ειρηνευτικό σχέδιο «καλό» για Ρωσία και Ουκρανία
  • North Evia Pass 2025: Υποβλήθηκαν 85.804 αιτήσεις

Kατηγορίες

REAL ESTATE
ΕΝΕΡΓΕΙΑ
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ
ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ
ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ
ΝΑΥΤΙΛΙΑ
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΠΡΕΣΤΙΖ
ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ
ΥΓΕΙΑ
ΧΡΗΜΑΤΙΣΤΗΡΙΟ
            

© 2022 FinanceNews.gr.

No Result
View All Result
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΕΝΕΡΓΕΙΑ
  • ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • REAL ESTATE
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΛΙΑ
  • ΧΡΗΜΑΤΙΣΤΗΡΙΟ
  • ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ

© 2022 FinanceNews.gr.