Επιστροφή στη Διώρυγα του Σουέζ: Οι ναύλοι «καταρρέουν» όσο η εκεχειρία εδραιώνεται και οι επιθέσεις των Χούθι βρίσκονται σε ύφεση
Μετά την εκεχειρία Ισραήλ-Χαμάς και την ύφεση των επιθέσεων των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα, η διώρυγα του Σουέζ επιστρέφει σταδιακά στη λειτουργία της με πλήρη δυναμικότητα. Αυτή η εξέλιξη αναμένεται να οδηγήσει σε σημαντική πτώση των ναύλων για τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, κυρίως στις δρομολογήσεις μεταξύ Ασίας και Ευρώπης.
Η στρατηγική σημασία της Διώρυγας του Σουέζ
Η διώρυγα του Σουέζ αποτελεί τη συντομότερη θαλάσσια οδό μεταξύ Ασίας και Ευρώπης, εξοικονομώντας 10 ημέρες ταξιδιού σε σύγκριση με τη διαδρομή γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας. Με το 70% των διελεύσεων να έχουν μειωθεί σε σύγκριση με το 2023, η επαναφορά της κανονικής ροής πλοίων αναμένεται να αποκαταστήσει τη χωρητικότητα του παγκόσμιου ναυτιλιακού δικτύου.
Επικείμενες μειώσεις στους ναύλους
Ο αναπληρωτής CEO της DP World, Yuvraj Narayan, εκτιμά ότι οι τιμές των ναύλων θα μειωθούν κατά 20-25% μέσα στους επόμενους μήνες. Παράλληλα, ο Παγκόσμιος Δείκτης Εμπορευματοκιβωτίων της Drewry σημείωσε μείωση 11% αυτή την εβδομάδα, ενώ παραμένει 67% χαμηλότερος από το ανώτατο όριο της πανδημίας.
Σύμφωνα με τον ναυτιλιακό αναλυτή Peter Sand, η επιστροφή των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων μέσω Σουέζ θα ξεκινήσει με τα μικρότερα πλοία (έως 10.000 teu), ενώ αργότερα θα επανέλθουν και τα μεγαλύτερα πλοία (18.000-24.000 teu).
Προοπτικές και σταθερότητα στην Ερυθρά Θάλασσα
Ο πρόεδρος της Αρχής της Διώρυγας του Σουέζ, Ναύαρχος Ossama Rabiee, δήλωσε ότι η διώρυγα είναι έτοιμη να λειτουργήσει με πλήρη δυναμικότητα, υποδεχόμενη σταδιακά πλοία και ενισχύοντας την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας. Εντυπωσιακές είναι οι επενδύσεις σε πλοηγικά σκάφη και ρυμουλκά, που αυξάνουν τη χωρητικότητα υποδοχής κατά 6-8 επιπλέον πλοία.
Από την πλευρά του, ο Γενικός Γραμματέας του ΙΜΟ, Arsenio Dominguez, υπογράμμισε τη στρατηγική σημασία της διώρυγας για το παγκόσμιο εμπόριο, καλώντας τις ναυτιλιακές εταιρείες να επανεκτιμήσουν τα δρομολόγιά τους, καθώς η σταθερότητα στην Ερυθρά Θάλασσα αποκαθίσταται.
Ναύλοι και συμβάσεις: Προσαρμογή στα νέα δεδομένα
Η μείωση των ναύλων δημιουργεί νέες συνθήκες στις διαπραγματεύσεις μεταξύ ναυλωτών και ναυτιλιακών εταιρειών. Σύμφωνα με ναυτιλιακές πηγές, ενδέχεται να προκύψουν συμβάσεις με διπλές τιμές, ανάλογα με τη χρήση της διαδρομής μέσω Σουέζ ή του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας.
Με την επιστροφή της κανονικότητας στη διώρυγα του Σουέζ, η παγκόσμια ναυτιλία αποκτά νέα δυναμική, με μειώσεις κόστους που ευνοούν το διεθνές εμπόριο και την οικονομική ανάπτυξη.
Διαβάστε επίσης: Αβέβαιο το 2025 για τα LNG carriers: Πτώση ναύλων και εισαγωγών