Κατάρρευση στα έσοδα της Διώρυγας του Σουέζ το 2024 – Πτώση 60% στην κυκλοφορία πλοίων και απώλειες 6 δισ. δολαρίων για την Αίγυπτο
Η Διώρυγα του Σουέζ, η θαλάσσια αρτηρία απ’ όπου περνά σχεδόν το 10% του παγκόσμιου εμπορίου, είδε τα έσοδά της να συρρικνώνονται δραματικά μέσα σε έναν χρόνο. Η αιτία; Οι επιθέσεις των ανταρτών Χούθι, που μεταμόρφωσαν μια ζωτική εμπορική οδό σε εμπόλεμη ζώνη.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Αρχής της Διώρυγας, τα έσοδα για το 2024 κατρακύλησαν στα 4 δισ. δολάρια, από 10,3 δισ. δολάρια το 2023. Δηλαδή, απώλεια σχεδόν 6,3 δισ. δολαρίων μέσα σε έναν χρόνο – μείωση-σοκ άνω του 60%.
Πλοία… υπό απειλή – Πτώση 50% στη διέλευση
Οι αριθμοί μιλούν από μόνοι τους: μόλις 13.213 πλοία διήλθαν από τη διώρυγα το 2024, σχεδόν τα μισά από τα 26.000 του 2023. Η κρίση πυροδοτήθηκε από την απόφαση των Χούθι να στοχεύουν πλοία με προορισμό το Ισραήλ, ως «απάντηση» στον πόλεμο στη Γάζα.
Από τον Νοέμβριο 2023 έως τον Ιανουάριο 2024, πάνω από 100 επιθέσεις σημειώθηκαν με drones και πυραύλους, βυθίζοντας δύο πλοία και σκοτώνοντας τέσσερις ναυτικούς. Το αποτέλεσμα ήταν μαζική αναστολή των δρομολογίων και επανασχεδιασμός των εμπορικών διαδρομών, εις βάρος της Αιγύπτου.
Η γεωπολιτική «αιμορραγεί» την οικονομία
Η Διώρυγα του Σουέζ δεν είναι απλώς μια πλωτή οδός – είναι η ραχοκοκαλιά του αιγυπτιακού ξένου συναλλάγματος. Η μείωση των εσόδων πλήττει άμεσα την οικονομία της χώρας, η οποία ήδη βρίσκεται υπό πίεση από τον πληθωρισμό και τη σκληρή νομισματική πολιτική.
Ο επικεφαλής της Αρχής, Osama Rabie, υποστήριξε πως, παρά τις επιθέσεις, οι υπηρεσίες της διώρυγας συνεχίζουν κανονικά. Ωστόσο, η αλήθεια είναι πως η Αίγυπτος χάνει καθημερινά την παρουσία της στο διεθνές ναυτιλιακό σκηνικό.
Από την αναβάθμιση του 2015 στη σημερινή κρίση
Η σημαντική επέκταση του 2015 – που πρόσθεσε δεύτερη λωρίδα πλεύσης – είχε στόχο να αυξήσει τον αριθμό των διελεύσεων και να φιλοξενήσει υπερδεξαμενόπλοια. Σήμερα όμως, η Διώρυγα μοιάζει περισσότερο με δίοδο υπό περιορισμούς, παρά με «λεωφόρο του εμπορίου».
Η Διώρυγα του Σουέζ, που λειτουργεί από το 1869, είναι στρατηγικής σημασίας για τη ροή πετρελαίου, LNG και εμπορευματοκιβωτίων. Όσο διαρκεί η κρίση στη Μέση Ανατολή, το μέλλον της παραμένει θολό – και η Αίγυπτος πληρώνει ήδη ακριβά το τίμημα.
Το 10% του παγκόσμιου εμπορίου περνά από εκεί – φέτος όμως, τα μισά πλοία έμειναν μακριά λόγω των επιθέσεων στη Μεσόγειο.
Διαβάστε επίσης: Μειώθηκε κατά 42% η κίνηση εμπορικών πλοίων μέσω της Διώρυγας του Σουέζ λόγω των επιθέσεων των Χούθι