Η ακτοπλοΐα στο σταυροδρόμι της πράσινης τεχνολογίας: Προκλήσεις και Επενδύσεις το 2025
Το 2025 αναμένεται να είναι καθοριστικό για την ελληνική ακτοπλοΐα, καθώς ο κλάδος βρίσκεται σε τροχιά εκσυγχρονισμού ενόψει των νέων ευρωπαϊκών περιβαλλοντικών κανονισμών. Η ανάγκη μείωσης των εκπομπών ρύπων φέρνει στο προσκήνιο σημαντικές επενδύσεις, ναυπηγικά προγράμματα και στρατηγικές συνεργασίες, ενώ το υπουργείο Ναυτιλίας πρωτοστατεί στην εξασφάλιση κονδυλίων για τη στήριξη της μετάβασης.
Οι δύο κορυφαίοι ακτοπλοϊκοί όμιλοι, Attica Group και Grimaldi, ηγούνται της προσπάθειας για ανανέωση του στόλου.
- Η Attica Group προχωρά στην κατασκευή δύο νέων πλοίων τύπου E-Flexer, εξοπλισμένων με τεχνολογία methanol ready και battery ready, που θα είναι σε θέση να λειτουργούν με τρεις διαφορετικούς τύπους καυσίμου. Η παράδοση έχει προγραμματιστεί για το 2027, ενώ η εταιρεία σχεδιάζει την προσθήκη επιπλέον πλοίων και ταχυπλόων.
- Η Grimaldi επενδύει σε ένα εκτεταμένο ναυπηγικό πρόγραμμα αξίας 1,5 δισ. δολαρίων, το οποίο περιλαμβάνει εννέα νέα πλοία, εκ των οποίων τα περισσότερα θα είναι εξοπλισμένα για τη χρήση μεθανόλης και θα εξυπηρετούν τη μεταφορά επιβατών και εμπορευμάτων.
Παράλληλα, το υπουργείο Ναυτιλίας αναλαμβάνει δράσεις για τη διαμόρφωση ενός θεσμικού πλαισίου που θα επιτρέψει την εφαρμογή πράσινων τεχνολογιών και θα ενισχύσει τη βιώσιμη ανάπτυξη.
Το οικονομικό βάρος της μετάβασης
Η πράσινη μετάβαση της ακτοπλοΐας απαιτεί δημόσιες και ιδιωτικές επενδύσεις που αναμένεται να αγγίξουν τα 2 δισ. ευρώ έως το 2028. Στα κονδύλια αυτά περιλαμβάνονται:
- 500 εκατ. ευρώ για τις άγονες γραμμές, με στόχο τη σύναψη δεκαετών συμβάσεων για ασφαλείς και πράσινες θαλάσσιες συνδέσεις.
- Χρηματοδότηση για τον εκσυγχρονισμό λιμενικών υποδομών, που θα υποστηρίξουν τη χρήση καυσίμων χαμηλών ρύπων.
Οι νέοι κανονισμοί της Ε.Ε., όπως το ETS (Emission Trading System) και το FuelEU Maritime, δημιουργούν νέες υποχρεώσεις για την ακτοπλοΐα. Τα πλοία που εκτελούν δρομολόγια σε γραμμές μεγάλης κίνησης, όπως η Κρήτη και η Ιταλία, πρέπει να συμμορφωθούν άμεσα, ενώ τα πλοία που εξυπηρετούν μικρότερα νησιά έχουν εξαιρεθεί έως το τέλος του 2029.
Παράλληλα, το υπουργείο Ναυτιλίας βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την επιστροφή χρημάτων μέσω του ETS, προκειμένου να στηρίξει τις επενδύσεις του κλάδου.
Η παγκόσμια τάση για καθαρότερα καύσιμα
Η μετάβαση σε καθαρότερα καύσιμα αποτελεί παγκόσμια τάση. Ο στόλος των πλοίων διπλού καυσίμου αυξάνεται, με το LNG να κυριαρχεί ως το κορυφαίο εναλλακτικό καύσιμο. Σύμφωνα με την Intermodal, τα πλοία διπλού καυσίμου αντιπροσωπεύουν πλέον το 7,4% του παγκόσμιου ναυτιλιακού στόλου, ενώ η χωρητικότητα συνεχίζει να αυξάνεται.
Το 2025 σηματοδοτεί την έναρξη μιας νέας εποχής για την ελληνική ακτοπλοΐα. Με γνώμονα την πράσινη μετάβαση, η Ελλάδα καλείται να διατηρήσει τη σύνδεση των νησιών της, επενδύοντας στη βιώσιμη ανάπτυξη και την τεχνολογία αιχμής. Η προσαρμογή στις ευρωπαϊκές απαιτήσεις είναι μια πρόκληση, αλλά και μια ευκαιρία για τον εκσυγχρονισμό ενός από τους πιο ζωτικούς κλάδους της χώρας.