Η πτώση των ναύλων στα containers συνεχίζεται, ενώ οι αμερικανικοί δασμοί σε κινεζικά πλοία απειλούν με πόλεμο τιμών. Αναλυτική εικόνα της αγοράς
Η παγκόσμια ναυτιλιακή αγορά εμπορευματοκιβωτίων εισέρχεται σε περίοδο έντονης πίεσης. Οι τιμές μεταφοράς υποχωρούν διαρκώς, καθώς η υπερπροσφορά νέας χωρητικότητας, λόγω παραδόσεων νεότευκτων πλοίων, συναντά τη χαμηλότερη ζήτηση των τελευταίων ετών, ενώ η αβεβαιότητα γύρω από τα δασμολογικά μέτρα που προωθεί η κυβέρνηση Τραμπ στις ΗΠΑ προσθέτει νέα γεωπολιτική ένταση.
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του Δείκτη Drewry World Container Index (WCI), το κόστος μεταφοράς ενός εμπορευματοκιβωτίου 40 ποδιών έπεσε κατά 8%, στα 1.761 δολάρια, σημειώνοντας τη 15η συνεχόμενη εβδομάδα πτώσης.
Η διαδρομή Σαγκάη-Ρότερνταμ υποχώρησε στα 1.735 δολάρια, το χαμηλότερο επίπεδο από τον Δεκέμβριο του 2023, ενώ οι τιμές προς τις ΗΠΑ έπεσαν στα 2.311 δολάρια για το Λος Άντζελες (-10%) και στα 3.278 δολάρια για τη Νέα Υόρκη (-8%).
Η πίεση εντείνεται από την επικείμενη «Χρυσή Εβδομάδα» στην Κίνα (1-8 Οκτωβρίου), όταν τα εργοστάσια θα παραμείνουν κλειστά, μειώνοντας προσωρινά τις εξαγωγές. Οι ναυτιλιακές εταιρείες μειώνουν δρομολόγια και χωρητικότητα, ωστόσο η υπερπροσφορά χωρητικότητας εξακολουθεί να υπερβαίνει τη ζήτηση.
Παράλληλα, η αγορά έχει πλέον συνηθίσει τις εκτροπές πλοίων γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας, για αποφυγή επιθέσεων των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα, χωρίς αυτό να σταματά την καθοδική πορεία των ναύλων.
Η κίνηση των ΗΠΑ και η στάση της COSCO – Προμηνύεται «πόλεμος τιμών»
Η κυβέρνηση Τραμπ έχει προαναγγείλει ότι από 14 Οκτωβρίου 2025 θα επιβάλει νέα τέλη εισόδου σε λιμάνια των ΗΠΑ για πλοία κινεζικής κατασκευής ή ιδιοκτησίας, με στόχο όπως δηλώνει, την προστασία της αμερικανικής ναυπηγικής βιομηχανίας και τη μείωση της εξάρτησης από την Κίνα.
Το Πεκίνο αντιδρά έντονα, με την Ένωση Κινέζων Πλοιοκτητών να καταγγέλλει ότι το μέτρο παραβιάζει τους κανόνες του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου και τις ίδιες τις εμπορικές διατάξεις των ΗΠΑ.
Η COSCO Shipping, κορυφαίος κινεζικός όμιλος, δηλώνει ότι θα διατηρήσει τις υπηρεσίες της στις ΗΠΑ παρά το νέο κόστος, επιδιώκοντας να προστατεύσει το μερίδιό της στη διατλαντική αγορά. Αναλυτές προειδοποιούν ότι αυτή η στάση μπορεί να οδηγήσει σε «προληπτικό πόλεμο τιμών», καθώς οι ανταγωνιστές που δεν θα πληγούν από τα τέλη θα πιεστούν να ρίξουν τις δικές τους χρεώσεις για να διατηρήσουν πελάτες σε περιβάλλον ήδη ασθενικής ζήτησης.
Στελέχη ερευνών, όπως η Linerlytica, εκτιμούν ότι αν οι αμερικανικοί δασμοί παραμείνουν, η COSCO μπορεί να χάσει έως και 1 δισ. δολάρια σε έξι μήνες, αλλά και ότι το αποτέλεσμα θα είναι η πρόκληση ασταθούς ανταγωνισμού στην αγορά.
Η προοπτική του χειμώνα – Σταθερά πτωτικές πιέσεις
Η Drewry, μέσω του Container Forecaster, προβλέπει ότι η αύξηση του παγκόσμιου στόλου και η υποτονική ζήτηση θα συνεχίσουν να πιέζουν τους ναύλους προς τα κάτω το προσεχές διάστημα.
Εάν τα αμερικανικά τέλη εφαρμοστούν πλήρως, οι μεταφορικές γραμμές μπορεί να αλλάξουν στρατηγική: να αναζητήσουν εναλλακτικά δρομολόγια, να δώσουν έμφαση σε άλλες αγορές ή να εφαρμόσουν εκπτώσεις και προσφορές για να κρατήσουν πελάτες.
Η χειμερινή περίοδος για τη ναυτιλία διαφαίνεται περίπλοκη: το κόστος των δασμών, η αβεβαιότητα της ζήτησης και η υπερπροσφορά χωρητικότητας θα καθορίσουν την επόμενη φάση για τις θαλάσσιες μεταφορές.
Διαβάστε επίσης: Νέο ρεκόρ στη διακίνηση containers: Ηγεμονία Ασίας, άλμα αυτοματοποίησης στην Ευρώπη