Γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία: Λουκέτα σε προμηθευτές, μαζικές απολύσεις και κινεζικός ανταγωνισμός επιφέρουν σφοδρό πλήγμα
Η γερμανική βιομηχανία προμηθευτών αυτοκινήτων βρίσκεται αντιμέτωπη με την πιο σκληρή της δοκιμασία των τελευταίων δεκαετιών. Η ανακοίνωση της ZF Friedrichshafen για περικοπή 7.600 θέσεων εργασίας ήρθε να προστεθεί σε ένα κύμα απολύσεων και αναδιάρθρωσης που ήδη σαρώνει τον κλάδο, ενώ οι πτωχεύσεις εταιρειών αυξάνονται καθώς ο συνδυασμός υψηλού κόστους, αδύναμης εγχώριας ζήτησης και έντονου κινεζικού ανταγωνισμού αποσταθεροποιεί το επιχειρηματικό περιβάλλον.
Ηλεκτροκίνηση πιο αργή από το αναμενόμενο
Η ZF ανακοίνωσε ότι αναστέλλει την ανάπτυξη νέων προϊόντων αποκλειστικά για ηλεκτρικά οχήματα (BEV), επικεντρώνοντας τις επενδύσεις της σε πιο σταδιακές λύσεις, όπως τα plug-in υβριδικά συστήματα. Ο διευθύνων σύμβουλος, Ματίας Μίντρεϊχ, τόνισε πως η πλήρης μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση «θα καθυστερήσει περισσότερο απ’ ό,τι υπολογιζόταν πριν από λίγα χρόνια», υπογραμμίζοντας ότι η αγορά παραμένει ακόμη συρρικνωμένη και ανταγωνιστική.
Η ανακοίνωση αυτή αντικατοπτρίζει μια ευρύτερη στροφή στρατηγικής: ενώ η Ευρώπη προωθεί αυστηρά χρονοδιαγράμματα για την πράσινη μετάβαση, οι γερμανικές επιχειρήσεις φαίνεται να επαναξιολογούν το κόστος και την ταχύτητα με την οποία μπορούν να ακολουθήσουν.
Μαζικές περικοπές σε κολοσσούς
Η ZF δεν είναι η μόνη.
-
Robert Bosch: Σχεδιάζει την περικοπή 13.000 θέσεων εργασίας (3% του παγκόσμιου προσωπικού).
-
Continental: Μειώνει 3.000 θέσεις στο τμήμα R&D αυτοκινήτων και αποσχίζει την αυτοκινητοβιομηχανική μονάδα για να επικεντρωθεί σε πιο κερδοφόρους τομείς (ελαστικά, βιομηχανία).
-
Schaeffler: Μειώνει κατά 3% το εργατικό δυναμικό της (120.000 άτομα), με το μεγαλύτερο βάρος στη Γερμανία.
Συνολικά, σύμφωνα με το Bloomberg, η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία αναμένεται να χάσει έως και 100.000 θέσεις εργασίας έως το 2030, συμπεριλαμβανομένων των περικοπών σε Volkswagen, Audi και Porsche.
Πτωχεύσεις και ασφυξία ρευστότητας
Η συμβουλευτική εταιρεία Falkensteg καταγράφει αύξηση 30% στις πτωχεύσεις προμηθευτών το 2025 σε σχέση με το 2024. Μόνο στο διάστημα Ιανουαρίου–Αυγούστου 2025 σημειώθηκαν 36 πτωχεύσεις εταιρειών προμηθευτών με έσοδα άνω των 20 εκατ. ευρώ, έναντι 33 την προηγούμενη χρονιά.
Κατά το β΄ τρίμηνο του 2025, οι κλάδοι προμήθειας αυτοκινήτων και ηλεκτρολογίας είχαν από 11 πτωχεύσεις ο καθένας, τον υψηλότερο αριθμό μεταξύ όλων των βιομηχανικών τομέων. Οι επιχειρήσεις που συνδέονται με κινητήρες εσωτερικής καύσης (ICE) χαρακτηρίζονται από την Falkensteg ως «χαμηλής βιωσιμότητας», καθώς η στροφή της αγοράς προς την ηλεκτροκίνηση τις καθιστά λιγότερο ελκυστικές σε επενδυτές.
Ο κινεζικός παράγοντας
Ο αναλυτής της Gartner, Πέντρο Πασέκο, επισημαίνει ότι η ανάπτυξη της αγοράς EV συγκεντρώνεται κυρίως στην Κίνα, όπου οι τοπικοί προμηθευτές είναι ταχύτεροι και πιο καινοτόμοι. Η πίεση στις ευρωπαϊκές εταιρείες να επενδύσουν και να κλιμακώσουν την παραγωγή τους στην Κίνα είναι τεράστια, όμως η έλλειψη ώριμων τεχνολογιών δυσχεραίνει τη μετάβαση.
Οι δυτικοί προμηθευτές καλούνται να αυξήσουν την παρουσία τους στην κινεζική αγορά για να πετύχουν οικονομίες κλίμακας και να μειώσουν το κόστος. Χωρίς αυτή τη στροφή, θα συνεχίσουν να υπολείπονται των ασιατικών ανταγωνιστών.
Προβλήματα δομικής φύσης
Ο Γιόνας Έκχαρντ, συντάκτης της έκθεσης Falkensteg, σημειώνει ότι τα «βαθιά διαρθρωτικά προβλήματα» του κλάδου θα κρατήσουν πολλούς προμηθευτές υπό πίεση. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες υιοθετούν πλέον αυστηρότερη στάση απέναντι στους συνεργάτες τους και «είναι όλο και πιο πρόθυμες να αφήσουν τους προμηθευτές να αποχωρήσουν από την αγορά».
Η υπερβάλλουσα παραγωγική ικανότητα και η βραδύτερη από το αναμενόμενο διείσδυση των ηλεκτρικών οχημάτων οδηγούν σε ενοποιήσεις και αναδιαρθρώσεις, με εταιρείες που δεν έχουν βιώσιμα επιχειρηματικά μοντέλα να μην βρίσκουν πλέον επενδυτές.
Διαβάστε επίσης: Stellantis προειδοποιεί: Η απαγόρευση βενζινοκίνητων το 2035 απειλεί την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία