Η Ευρώπη δεν έχει σημειώσει σημαντική πρόοδο από το 2018 στη μείωση των εκπομπών ρύπων από τα πλοία μεταφοράς κοντέινερ, παρά τις πρόσφατες τεχνολογικές βελτιώσεις στις νέες ναυπηγήσεις.
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της ΕΕ για την ναυτιλία, οι εκπομπές παραμένουν στα ίδια επίπεδα με αυτά του 2018, γεγονός που θέτει σε αμφισβήτηση την αποτελεσματικότητα των προσπαθειών της βιομηχανίας να μειώσει τις εκπομπές CO2.
Η οργάνωση Transport & Environment (T&E) καλεί την ΕΕ και τις ναυτιλιακές εταιρείες να λάβουν πιο αυστηρά μέτρα αποδοτικότητας και να επενδύσουν σε τεχνολογίες εξοικονόμησης ενέργειας, όπως η χρήση ανεμοκίνησης.
Η αλήθεια πίσω από τα στοιχεία
Αν και τα στοιχεία της ΕΕ δείχνουν μια ελαφρά μείωση των εκπομπών το 2023 σε σχέση με το προηγούμενο έτος, η T&E προειδοποιεί ότι αυτή η πτώση πιθανώς οφείλεται σε μειωμένο όγκο εμπορίου, και όχι σε σημαντική πρόοδο στην ενεργειακή απόδοση των πλοίων. Αντιθέτως, η μελέτη της οργάνωσης δείχνει ότι, στην πραγματικότητα, τα ευρωπαϊκά πλοία κοντέινερ ρυπαίνουν το ίδιο όπως πριν από έξι χρόνια, και οι πρόσφατες τεχνολογικές εξελίξεις δεν έχουν καταφέρει να επιφέρουν ουσιαστική αλλαγή στις πραγματικές συνθήκες λειτουργίας.
Σχέδιο δράσης για μείωση ρύπανσης
Η T&E προτείνει την εφαρμογή μέτρων που θα ενθαρρύνουν τις ναυτιλιακές εταιρείες να μειώσουν τις ταχύτητες των πλοίων τους. Σύμφωνα με την ανάλυση της οργάνωσης, η μείωση της ταχύτητας των πλοίων αποτελεί τον πιο αποτελεσματικό τρόπο για να μειωθούν άμεσα οι εκπομπές. Επιπλέον, καλεί την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να θεσπίσει κανόνες που να περιορίζουν τις ταχύτητες των πλοίων και να προωθούν τις τεχνολογίες που χρησιμοποιούν τη δύναμη του ανέμου για την ενίσχυση της ενεργειακής απόδοσης.
Αυτή η προσέγγιση, σύμφωνα με τον Jacob Armstrong, διευθυντή ναυτιλίας στην T&E, θα μπορούσε να οδηγήσει σε δραστική μείωση των εκπομπών σε σύντομο χρονικό διάστημα, εάν οι κυβερνήσεις εισαγάγουν τα κατάλληλα κίνητρα και μέτρα.
Τι απαιτείται από τον ΙΜΟ
Η T&E καλεί τη Διεθνή Ναυτιλιακή Οργάνωση (IMO) να επανασχεδιάσει τον Δείκτη Ανθρακικής Απόδοσης (Carbon Intensity Index, CII) και να τον μετατρέψει σε έναν πραγματικό δείκτη ενεργειακής απόδοσης, ευθυγραμμίζοντάς τον με τους στόχους μείωσης εκπομπών του 2030, 2040 και 2050 της IMO.
Η εφαρμογή αυτών των μέτρων και η ενσωμάτωσή τους στο νομικό πλαίσιο της ΕΕ θα μπορούσαν να αναδείξουν την Ευρώπη ως ηγέτιδα δύναμη στην παγκόσμια προσπάθεια για την μείωση των εκπομπών CO2 στη ναυτιλία.
Με την ενίσχυση της ενεργειακής απόδοσης και την εφαρμογή στρατηγικών που προωθούν τη βιωσιμότητα, η Ευρώπη μπορεί να οδηγήσει τη ναυτιλιακή βιομηχανία σε έναν πιο φιλικό προς το περιβάλλον μέλλον.
Διαβάστε επίσης: Seaspan Corporation: Ναυπηγεί 41 πλοία μεταφοράς κοντέινερ, ενώ παρέλαβε 18 πλοία αξίας 1,9 δισ. δολάρια