Σφοδρή αντιπαράθεση κυβέρνησης – Δήμου Αθηναίων για τη Βασιλίσσης Όλγας. Οι πολιτικές προεκτάσεις και το διακύβευμα
Η σύγκρουση μεταξύ κυβέρνησης και Δήμου Αθηναίων για τη Βασιλίσσης Όλγας παίρνει διαστάσεις πολιτικής αντιπαράθεσης, καθώς τρία υπουργεία Πολιτισμού, Περιβάλλοντος & Ενέργειας και Υποδομών & Μεταφορών, απέρριψαν τις τροποποιήσεις που ανακοίνωσε ο δήμαρχος Χάρης Δούκας, τονίζοντας ότι «δεν παράγουν έννομα αποτελέσματα» χωρίς νέες εγκρίσεις.
Σύμφωνα με όσα ανακοίνωσε ο Χάρης Δούκας στο δημοτικό συμβούλιο, οι δύο βασικές τροποποιήσεις στο σχέδιο για τη Βασιλίσσης Όλγας ήταν:
-
Τροποποίηση κυκλοφορίας προς την Αντισφαίριση (γήπεδα τένις):
Τα αυτοκίνητα δεν θα μπαίνουν στη λωρίδα του τραμ από τη Λεωφόρο Αμαλίας για να κατευθύνονται προς την Αντισφαίριση, αλλά θα κινούνται στη δεξιά λωρίδα και θα στρίβουν στην οδό Αρδηττού. -
Απαγόρευση διέλευσης μέσα από το Ζάππειο:
Τα οχήματα δεν θα μπορούν πλέον να διασχίζουν τον χώρο του Ζαππείου για να βγουν στην Ηρώδου Αττικού. Θα οδηγούνται ευθεία και θα καταλήγουν εκ νέου στη Λεωφόρο Αμαλίας.
Ο ίδιος ο δήμαρχος χαρακτήρισε αυτές τις αλλαγές «παρεμβάσεις κοινής λογικής», που κατά την άποψή του, διευκολύνουν την κυκλοφορία και αποτρέπουν προβλήματα ασφάλειας.
Παρακάτω το Κοινό Δελτίο Τύπου Υπουργείων Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Πολιτισμού, Υποδομών και Μεταφορών
Το θεσμικό πλαίσιο και οι ενστάσεις
Η Βασιλίσσης Όλγας βρίσκεται εντός του κηρυγμένου αρχαιολογικού χώρου της Αθήνας, όπου έχουν αποκαλυφθεί και αναδεικνύονται σημαντικές αρχαιότητες. Παράλληλα, αποτελεί κοινόχρηστο χώρο ιδιαίτερης σημασίας και διέρχεται από αυτήν η γραμμή του τραμ, στοιχείο που καθιστά απαραίτητη τη σύμφωνη γνώμη του ΟΑΣΑ για οποιαδήποτε αλλαγή κυκλοφορίας.
Όπως υπογράμμισαν τα τρία υπουργεία, οι εγκρίσεις που έχουν δοθεί από το Κεντρικό Συμβούλιο Αρχιτεκτονικής και το Υπουργείο Πολιτισμού αφορούν την υφιστάμενη ανάπλαση και όχι τις νέες παρεμβάσεις. «Κάθε τροποποίηση προϋποθέτει εκ νέου αποφάσεις των αρμόδιων υπηρεσιών», σημειώνουν, ξεκαθαρίζοντας ότι ο Δήμος υποχρεούται να ακολουθήσει τη νόμιμη διαδικασία.
Οι αλλαγές που εισηγήθηκε ο κ. Δούκας αφορούν, αφενός, την κίνηση των οχημάτων στη δεξιά λωρίδα αντί της λωρίδας του τραμ, και αφετέρου την απαγόρευση διέλευσης μέσω Ζαππείου προς Ηρώδου Αττικού, με στόχο την «αποσυμφόρηση» της περιοχής. Ο Δήμος έχει θέσει ως ορίζοντα ολοκλήρωσης του έργου το διάστημα τέλους Οκτωβρίου με αρχές Νοεμβρίου.
Η απάντηση Δούκα και η πολιτική διάσταση
Ο δήμαρχος Αθηναίων αντέδρασε έντονα στις κυβερνητικές ανακοινώσεις, δηλώνοντας πως «δεν πρόκειται να κάνει πίσω» και αποδίδοντας τη στάση των υπουργείων σε πολιτικές σκοπιμότητες υπέρ του προκατόχου του, Κώστα Μπακογιάννη. Όπως σημείωσε, «τρία υπουργεία ενώθηκαν για να υπερασπιστούν τον ηττημένο των εκλογών εις βάρος των πολιτών».
Ο κ. Δούκας υπενθύμισε ότι η αρχική πεζοδρόμηση της Βασιλίσσης Όλγας έγινε επί Μπακογιάννη στο πλαίσιο του «Μεγάλου Περιπάτου», με πρόσχημα την πανδημία, χωρίς τότε να υπάρξει αντίδραση από την κυβέρνηση. «Σήμερα παριστάνουν τους θεματοφύλακες του νόμου», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Παράλληλα, έκανε λόγο για «δημοκρατικό αίτημα των πολιτών» να αποκτήσουν μια πόλη ανοιχτή, δίκαιη και βιώσιμη, προαναγγέλλοντας θεσμικές κινήσεις για την υπεράσπιση της αυτοδιοικητικής αρμοδιότητας.
Στήριξη στον κ. Δούκα παρείχε ο ΣΥΡΙΖΑ, χαρακτηρίζοντας «πρωτοφανή για ευρωπαϊκή χώρα» την παρέμβαση τριών υπουργείων σε απόφαση δημοτικού συμβουλίου. Η Κουμουνδούρου έκανε λόγο για «στραγγαλισμό της αυτοδιοίκησης» και μη σεβασμό στη βούληση των Αθηναίων ψηφοφόρων.
Το ΠΑΣΟΚ, μέχρι στιγμής, δεν έχει τοποθετηθεί επισήμως, ωστόσο ο κ. Δούκας προγραμματίζει συνέντευξη Τύπου, πλαισιωμένος από ιστορικούς δημάρχους του κόμματος αλλά και τον εκπρόσωπο Τύπου του ΣΥΡΙΖΑ, Κώστα Ζαχαριάδη. Η κίνηση αυτή αναμένεται να προσδώσει σαφή πολιτικό χαρακτήρα στη διαμάχη.
Το διακύβευμα
Η υπόθεση της Βασιλίσσης Όλγας δεν αφορά μόνο μια κυκλοφοριακή ρύθμιση. Αγγίζει τα όρια ανάμεσα στις αρμοδιότητες της τοπικής αυτοδιοίκησης και τις παρεμβάσεις της κεντρικής κυβέρνησης, αλλά και τον τρόπο με τον οποίο διαχειρίζεται η πόλη έργα που συνδυάζουν πολιτιστική κληρονομιά, συγκοινωνιακές ανάγκες και καθημερινότητα πολιτών.
Το βέβαιο είναι ότι η αντιπαράθεση θα συνεχιστεί, με την αυτοδιοίκηση και την κυβέρνηση να εμφανίζονται ανυποχώρητες και το έργο της ανάπλασης να εξελίσσεται σε πολιτικό πεδίο μάχης.